Sådan kan bureauer vise vejen

Væk fra compliance-tænkning og ind med værdi og forandring. Sådan hjælper bureauerne deres kunder, fortæller partnerne i temaet ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation”.

Foto: 123rf.com

20.03.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Kommunikations-, reklame- og PR-bureauer spiller en afgørende rolle i den samfundsmæssige transformation, der kun lige er begyndt,  drevet af natur-, trivsels- og tillidskriser. Bureauernes potentiale ligger i effektivt at kommunikere indsatser, tilskynde positiv adfærdsændring og påvirke den offentlige mening – på deres kunders vegne. 

Potentialet skal forløses i en kontekst af faldende tillid til budskaber og en helt ny informationsvirkelighed. F.eks. havde den årlige, globale vurdering af global risici fra World Economic Forum i 2024 spredningen af forkert information – med vilje eller ved uheld – som den største risiko i verden i de næste to år. Fordi det underminerer tilliden til fælles institutioner, som skal hjælpe med at sætte en fælles retning for, hvordan det globale samfund ændrer sig, så de store kriser som klima, biodiversitet, sundhed, trivsel etc. kan imødekommes. 

På den høje klinge, er det dét, der er på spil, når bureauer skal hjælpe virksomheder og organisationer med at kommunikere om deres bidrag til samfundsudviklingen. 

Ikke helt klar til opgaven endnu

Som CSR.dk skriver i en artikel i temaet ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation”, så er bureaubranchen i Danmark bredt set nok ikke helt klar til at tage den rolle på sig. Der er for få kompetencer internt man er kommet sent i gang, og det er svære spørgsmål, kunderne skal besvare. 

Bureauer i hele verden ved dog godt, at det er tid til forandring. I den årlige rapport fra The International Communications Consultancy Organisation (ICCO) svarer halvdelen af 300 bureauer fra otte geografiske regioner, at ESG-kompetencer er det felt, de internt skal investere mest i det/de kommende år. Kun i Nordamerika er det ikke med på top tre over prioriterede udviklingsområder. 

Samme undersøgelse viser, at kunderne i alle otte regioner prioriterer miljø- og klima højest, når de skal kommunikere om ESG-emner. I seks ud af syv regioner er diversitet og inklusion også med i top tre over kunders fokus på denne type emner.  

Temaets indhold: ny forståelse, gode råd og eksempler

Selvom udviklingspotentialet er betragteligt i bureaubranchen, så er erfaringsposen selvfølgelig ikke tom. Og partnerne i ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation” viser med deres artikler, at der er meget at lære af dem, der er kommet tidligt i gang eller har specialiseret sig i denne type kommunikation. 

Brug compliance-arbejdet bedre

Arbejdet med at blive klart til nye krav til rapportering på ESG er virkelig stort – men brug det nu til noget mere og bedre end blot compliance. Den viden og data, som opbygges, kan informere purpose, strategi og positionering, ligesom det kan føde ESG-historier og kampagner året rundt.  

Det bliver bedst med ny intention

De mest specialiserede partnere i temaet understreger behovet for, at ESG-kommunikation knyttes op på en udvidet forståelse af virksomheden. Både indsatsen og kommunikationen bliver bedre – og lettere at arbejde med – når virksomheden har taget stilling til sin rolle i samfundet, og hvilken forandring, den særligt vil bidrage til. 

Gode eksempler og læringer

Flere artikler viser eller omtaler navngivne virksomheders ESG-kommunikation. Desuden deles der ud af erfaring med principper for ESG-kommunikation.

Bureauerne skal lære noget nyt

Dels skal der nye kompetencer til inden for ESG. En artikel skriver konkret om at arbejde med diversitet og inklusion. En anden beskriver, hvordan det er nødvendigt at lægge en ansvarlighedslinse hen over alle bureauets anbefalinger og råd til kunder. 

En artikel i temaet handler specifikt om greenwashing. Hvis det emne trækker, så kan man læse bidragene i et tidligere tema på CSR.dk om netop det emne. 

Hvad er bureauernes værktøjer?

Listen er langt fra komplet, men nogle af de vigtigste redskaber i bureauernes kasse er: 

  1. Udarbejdelse af overbevisende fortællinger, der vækker genklang og inspirerer til handling og opbakning til f.eks. grønne initiativer.
  2. Pressearbejde kan være med til at sikre, at ESG-emner får tilstrækkelig dækning og øger bevidstheden om ESG-initiativer og tilskynde til offentlig debat om samme.
  3. Strategiske partnerskaber, hvor bureauer kan hjælpe med at etablere samarbejde på tværs af sektorer, for at forstærke virkningen af ESG-initiativer gennem ressourcemaksimering, større udbredelse og innovation i indsatsen.
  4. Digitale kampagner så bevidstheden om ESG-spørgsmål og bedre praksis øges, så støtte til forskellige initiativer mobiliseres.
  5. Stakeholder engagement, hvor bureauer kan facilitere dialog og engagement med f.eks. medarbejdere, kunder, investorer, NGO’er, myndigheder, politikere og interesseorganisationer. Det kan fremme åben kommunikation og feedback som øger tillid til og forbedrer ESG-initiativer.
  6. Thought Leadership, hvor virksomheder gennem forskellige kommunikationsaktiviteter kan blive positioneret som bevidste og kompetente inden for emner, hvor de kan fremvise ekspertise, innovation og engagement.
  7. Krisestyring: PR-bureauer kan hjælpe organisationer med effektivt at håndtere miljøkriser og omdømmemæssige udfordringer. Ved at yde strategisk rådgivning, udvikle krisekommunikationsplaner og koordinere reaktioner kan PR-fagfolk afbøde negative virkninger og bevare tilliden midt i modgang.

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation

Et presserende spørgsmål i ESG-arbejdet er, hvordan virksomheder på en ansvarlig og værdiskabende måde kan kommunikere deres ESG-initiativer? Bureauer spiller en nøglerolle i det arbejde, og i dette tema kommer nogle af de førende i feltet med deres bud på, hvordan det kan og bør gå for sig. 

Relateret indhold

20.11.2024CSR.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024CSR.dk

Politisk tøven koster virksomheder og Europa dyrt

08.11.2024CSR.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

29.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

ESG skal både være målbart og mærkbart

22.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Fra korslagte arme til gode kundedialoger

14.10.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Vi fejrer 1-års jubilæum – få en gratis buket fra os!

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation

26.09.2024CSR.dk

Følelser afslører hvor meget vi går op i miljø

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V