Sådan kan bureauer vise vejen
Væk fra compliance-tænkning og ind med værdi og forandring. Sådan hjælper bureauerne deres kunder, fortæller partnerne i temaet ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation”.
Kommunikations-, reklame- og PR-bureauer spiller en afgørende rolle i den samfundsmæssige transformation, der kun lige er begyndt, drevet af natur-, trivsels- og tillidskriser. Bureauernes potentiale ligger i effektivt at kommunikere indsatser, tilskynde positiv adfærdsændring og påvirke den offentlige mening – på deres kunders vegne.
Potentialet skal forløses i en kontekst af faldende tillid til budskaber og en helt ny informationsvirkelighed. F.eks. havde den årlige, globale vurdering af global risici fra World Economic Forum i 2024 spredningen af forkert information – med vilje eller ved uheld – som den største risiko i verden i de næste to år. Fordi det underminerer tilliden til fælles institutioner, som skal hjælpe med at sætte en fælles retning for, hvordan det globale samfund ændrer sig, så de store kriser som klima, biodiversitet, sundhed, trivsel etc. kan imødekommes.
På den høje klinge, er det dét, der er på spil, når bureauer skal hjælpe virksomheder og organisationer med at kommunikere om deres bidrag til samfundsudviklingen.
Ikke helt klar til opgaven endnu
Som CSR.dk skriver i en artikel i temaet ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation”, så er bureaubranchen i Danmark bredt set nok ikke helt klar til at tage den rolle på sig. Der er for få kompetencer internt man er kommet sent i gang, og det er svære spørgsmål, kunderne skal besvare.
Bureauer i hele verden ved dog godt, at det er tid til forandring. I den årlige rapport fra The International Communications Consultancy Organisation (ICCO) svarer halvdelen af 300 bureauer fra otte geografiske regioner, at ESG-kompetencer er det felt, de internt skal investere mest i det/de kommende år. Kun i Nordamerika er det ikke med på top tre over prioriterede udviklingsområder.
Samme undersøgelse viser, at kunderne i alle otte regioner prioriterer miljø- og klima højest, når de skal kommunikere om ESG-emner. I seks ud af syv regioner er diversitet og inklusion også med i top tre over kunders fokus på denne type emner.
Temaets indhold: ny forståelse, gode råd og eksempler
Selvom udviklingspotentialet er betragteligt i bureaubranchen, så er erfaringsposen selvfølgelig ikke tom. Og partnerne i ”Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation” viser med deres artikler, at der er meget at lære af dem, der er kommet tidligt i gang eller har specialiseret sig i denne type kommunikation.
Brug compliance-arbejdet bedre
Arbejdet med at blive klart til nye krav til rapportering på ESG er virkelig stort – men brug det nu til noget mere og bedre end blot compliance. Den viden og data, som opbygges, kan informere purpose, strategi og positionering, ligesom det kan føde ESG-historier og kampagner året rundt.
Det bliver bedst med ny intention
De mest specialiserede partnere i temaet understreger behovet for, at ESG-kommunikation knyttes op på en udvidet forståelse af virksomheden. Både indsatsen og kommunikationen bliver bedre – og lettere at arbejde med – når virksomheden har taget stilling til sin rolle i samfundet, og hvilken forandring, den særligt vil bidrage til.
Gode eksempler og læringer
Flere artikler viser eller omtaler navngivne virksomheders ESG-kommunikation. Desuden deles der ud af erfaring med principper for ESG-kommunikation.
Bureauerne skal lære noget nyt
Dels skal der nye kompetencer til inden for ESG. En artikel skriver konkret om at arbejde med diversitet og inklusion. En anden beskriver, hvordan det er nødvendigt at lægge en ansvarlighedslinse hen over alle bureauets anbefalinger og råd til kunder.
En artikel i temaet handler specifikt om greenwashing. Hvis det emne trækker, så kan man læse bidragene i et tidligere tema på CSR.dk om netop det emne.
Hvad er bureauernes værktøjer?
Listen er langt fra komplet, men nogle af de vigtigste redskaber i bureauernes kasse er:
- Udarbejdelse af overbevisende fortællinger, der vækker genklang og inspirerer til handling og opbakning til f.eks. grønne initiativer.
- Pressearbejde kan være med til at sikre, at ESG-emner får tilstrækkelig dækning og øger bevidstheden om ESG-initiativer og tilskynde til offentlig debat om samme.
- Strategiske partnerskaber, hvor bureauer kan hjælpe med at etablere samarbejde på tværs af sektorer, for at forstærke virkningen af ESG-initiativer gennem ressourcemaksimering, større udbredelse og innovation i indsatsen.
- Digitale kampagner så bevidstheden om ESG-spørgsmål og bedre praksis øges, så støtte til forskellige initiativer mobiliseres.
- Stakeholder engagement, hvor bureauer kan facilitere dialog og engagement med f.eks. medarbejdere, kunder, investorer, NGO’er, myndigheder, politikere og interesseorganisationer. Det kan fremme åben kommunikation og feedback som øger tillid til og forbedrer ESG-initiativer.
- Thought Leadership, hvor virksomheder gennem forskellige kommunikationsaktiviteter kan blive positioneret som bevidste og kompetente inden for emner, hvor de kan fremvise ekspertise, innovation og engagement.
- Krisestyring: PR-bureauer kan hjælpe organisationer med effektivt at håndtere miljøkriser og omdømmemæssige udfordringer. Ved at yde strategisk rådgivning, udvikle krisekommunikationsplaner og koordinere reaktioner kan PR-fagfolk afbøde negative virkninger og bevare tilliden midt i modgang.