Sammen om den gode fortælling om danske fødevarer
Danske fødevarer kan noget, verden efterspørger. Nu går Verdens Bedste Fødevarer og Food Nation sammen om at fortælle de gode historier til både forbrugere og professionelle.
I Danmark har vi en stærk fortælling, som vækker genlyd, når vi taler med internationale samarbejdspartnere. Vores landbrugs- og fødevareklynge har flere styrkepositioner, som mange lande misunder os. Vi kan fx fremhæve:
Kvalitet og fødevaresikkerhed. Uden disse to kvaliteter var vi ilde stedt på mange markeder, hvor det giver bonuspoint, at danske fødevarevirksomheder er pålidelige, har høje hygiejnestandarder og fremstiller fødevarer på nogle af verdens mest avancerede fødevarefabrikker. Standarder, som kunder og konkurrenter ofte kommer til Danmark for at se.
En anden styrke er bæredygtighed. Herhjemme går snakken ofte højt om, at Danmarks fødevareproduktion skal være endnu mere bæredygtig, men hos de danske fødevarevirksomheders globale kunder er der ikke tvivl om, at vi er verdensførende. Krav om bæredygtighed fra kunder er dog i kraftig vækst, så vi kan ikke tillade os at hvile på laurbærrene, men må hele tiden se fremad.
Økologi og gastronomi hitter i udlandet
Et tredje vigtigt område er økologi. Ikke alle markeder er parate til danske økologiske varer, men især i lande som Tyskland, Sverige og Kina er markedet stort og voksende, og Danmark betragtes mange steder som økologiens frontløber.
En fjerde styrkeposition er gastronomi. Langt hen ad vejen kan vi takke topkokke som René Redzepi, Rasmus Kofoed, Bo Bech, Mette Gassner, Kenneth Toft-Hansen og en række andre for, at dansk gastronomi har fået et internationalt renommé, vi kan være umådeligt stolte af. Men tag ikke fejl. Store danske fødevarevirksomheder som Arla og Danish Crown har skruet gevaldigt op for produktion og udvikling af gastronomi til verdensmarkedet.
En femte styrkeposition vi kan fremhæve her, er samarbejde. Danmark er kendetegnet ved et meget tæt samspil mellem offentlige myndigheder, GTS-institutter, forskningsinstitutioner og virksomheder. Vi arbejder sammen med en høj grad af tillid og med en i verdensperspektiv uhørt grad af fladt hierarki.
Vi fortæller verden om Danmarks styrkepositioner
Food Nation er etableret for at fortælle hele verden om disse styrkepositioner. Siden åbningen af Food Nations Visitor Centre på Axelborg i 2018 har Food Nation haft besøg af mere end 1.500 internationale gæster fra hele verden. De besøger danske virksomheder, og med hjælp fra myndigheder, organisationer og virksomheder skabes der relationer mellem de danske virksomheder og internationale kunder.
Food Nation har samtidig deltaget på flere eksportfremstød og internationale udstillinger i lande som Kina, Argentina og Japan, hvor det offentlige/private partnerskab skaber forbindelser og fremviser de danske styrkepositioner for internationale kunder, politikere og meningsdannere.
Afsættet for den gode fortælling er cases om danske fødevareprodukter og -løsninger. På Food Nations hjemmeside findes der cases med fx.:
- Royal Greenland der igennem et tæt samarbejde med grønlandske fiskere har udviklet et produkt med højere kvalitet
- Økologisk Landsforening der støtter og styrker økologisk landbrug i Østafrika ved hjælp af en vidensdelingsmetode tilpasset fra dansk mejeri-sammenhæng
- F. Poulsen Engineering APS som har udviklet robotten Robovator, der gennem plantegenkendelse og mekaniske arme hjælper økologiske producenter af med ukrudtet
- Danish Crown der oplevede, at det høje niveau af fødevaresikkerhed i Danmark tillod at eksportere deres produkter til det strengt regulerede kinesiske marked
- Og mange mange flere
Flere skal fortælle historierne
For at endnu flere kender til og fortæller de gode historier har Food Nation indgået et samarbejde med foreningen Verdens Bedste Fødevarer om at styrke brandingen af danske fødevarer.
Konkret vil samarbejdet bestå af vidensdeling af gode cases, nyheder og historier, så Verdens Bedste Fødevarer og Food Nation kan markedsføre dansk fødevareproduktion over for både forbrugere og professionelle B2B og B2C.
Du kan læse Food Nations eksisterende cases her eller skrive dig op til det danske nyhedsbrev her.