16.12.2019 | Klima, miljø og energi
Sammen om den gode fortælling om danske fødevarer
Indhold fra partner Hvad er dette?
Danske fødevarer kan noget, verden efterspørger. Nu går Verdens Bedste Fødevarer og Food Nation sammen om at fortælle de gode historier til både forbrugere og professionelle.
I Danmark har vi en stærk fortælling, som vækker genlyd, når vi taler med internationale samarbejdspartnere. Vores landbrugs- og fødevareklynge har flere styrkepositioner, som mange lande misunder os. Vi kan fx fremhæve:
Kvalitet og fødevaresikkerhed. Uden disse to kvaliteter var vi ilde stedt på mange markeder, hvor det giver bonuspoint, at danske fødevarevirksomheder er pålidelige, har høje hygiejnestandarder og fremstiller fødevarer på nogle af verdens mest avancerede fødevarefabrikker. Standarder, som kunder og konkurrenter ofte kommer til Danmark for at se.
En anden styrke er bæredygtighed. Herhjemme går snakken ofte højt om, at Danmarks fødevareproduktion skal være endnu mere bæredygtig, men hos de danske fødevarevirksomheders globale kunder er der ikke tvivl om, at vi er verdensførende. Krav om bæredygtighed fra kunder er dog i kraftig vækst, så vi kan ikke tillade os at hvile på laurbærrene, men må hele tiden se fremad.
Økologi og gastronomi hitter i udlandet
Et tredje vigtigt område er økologi. Ikke alle markeder er parate til danske økologiske varer, men især i lande som Tyskland, Sverige og Kina er markedet stort og voksende, og Danmark betragtes mange steder som økologiens frontløber.
En fjerde styrkeposition er gastronomi. Langt hen ad vejen kan vi takke topkokke som René Redzepi, Rasmus Kofoed, Bo Bech, Mette Gassner, Kenneth Toft-Hansen og en række andre for, at dansk gastronomi har fået et internationalt renommé, vi kan være umådeligt stolte af. Men tag ikke fejl. Store danske fødevarevirksomheder som Arla og Danish Crown har skruet gevaldigt op for produktion og udvikling af gastronomi til verdensmarkedet.
En femte styrkeposition vi kan fremhæve her, er samarbejde. Danmark er kendetegnet ved et meget tæt samspil mellem offentlige myndigheder, GTS-institutter, forskningsinstitutioner og virksomheder. Vi arbejder sammen med en høj grad af tillid og med en i verdensperspektiv uhørt grad af fladt hierarki.
Vi fortæller verden om Danmarks styrkepositioner
Food Nation er etableret for at fortælle hele verden om disse styrkepositioner. Siden åbningen af Food Nations Visitor Centre på Axelborg i 2018 har Food Nation haft besøg af mere end 1.500 internationale gæster fra hele verden. De besøger danske virksomheder, og med hjælp fra myndigheder, organisationer og virksomheder skabes der relationer mellem de danske virksomheder og internationale kunder.
Food Nation har samtidig deltaget på flere eksportfremstød og internationale udstillinger i lande som Kina, Argentina og Japan, hvor det offentlige/private partnerskab skaber forbindelser og fremviser de danske styrkepositioner for internationale kunder, politikere og meningsdannere.
Afsættet for den gode fortælling er cases om danske fødevareprodukter og -løsninger. På Food Nations hjemmeside findes der cases med fx.:
- Royal Greenland der igennem et tæt samarbejde med grønlandske fiskere har udviklet et produkt med højere kvalitet
- Økologisk Landsforening der støtter og styrker økologisk landbrug i Østafrika ved hjælp af en vidensdelingsmetode tilpasset fra dansk mejeri-sammenhæng
- F. Poulsen Engineering APS som har udviklet robotten Robovator, der gennem plantegenkendelse og mekaniske arme hjælper økologiske producenter af med ukrudtet
- Danish Crown der oplevede, at det høje niveau af fødevaresikkerhed i Danmark tillod at eksportere deres produkter til det strengt regulerede kinesiske marked
- Og mange mange flere
Flere skal fortælle historierne
For at endnu flere kender til og fortæller de gode historier har Food Nation indgået et samarbejde med foreningen Verdens Bedste Fødevarer om at styrke brandingen af danske fødevarer.
Konkret vil samarbejdet bestå af vidensdeling af gode cases, nyheder og historier, så Verdens Bedste Fødevarer og Food Nation kan markedsføre dansk fødevareproduktion over for både forbrugere og professionelle B2B og B2C.
Du kan læse Food Nations eksisterende cases her eller skrive dig op til det danske nyhedsbrev her.
Klima, miljø og energi

Danish grass variety wins prestigious award
The international seeds magazine European Seed has chosen and named the 20 most innovative plant varieties from 2020 in the European Seed Industry. Featuring a strong field of finalists, the jury chose to point to the grass variety 4turf FABIAN from DLF, which has set new standards for lawn grass with great stress tolerance and resilience.
Indhold fra partner
Samfund

New project develops innovative ingredients with anti-inflammatory properties
A European collaboration between Danish FermentationExperts, Danish Technological Institute, the Romanian Expergo and ICECHIM will develop a new anti-inflammatory ingredient for foods to aid public health.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Northern Europe’s largest production of green proteins has opened
The Danish cooperatives, DLG, DLF, and Danish Agro, have just opened their first grass protein plant with the goal to make climate-friendly feed and food. BioRefine Denmark A/S, which is owned by the cooperatives, seeks to become a pioneer within green protein extracted from grass.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Denmark to spearhead global battle against food waste
Denmark has just managed to negotiate an agreement for the development of international standards to reduce food waste. Moreover, Danish Standards has secured a seat at the top table, ensuring a high level of ambition and a competitive edge for Danish enterprises in taking part in the setting of the future market requirements.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Big data empowers Arla farmers to decarbonise dairy at a faster pace
Arla’s Climate Checks programme, which is one of the world’s largest externally validated set of climate data from seven European countries, confirms that Arla farmers are among the most climate efficient dairy farmers in the world. It also provides Arla farmers a clear blueprint, of what will drive further reductions of greenhouse gas emissions on their farms over the next decade.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Introducing the world’s first producer of beverages made on coffee leaves
Danish beverage company Twisted Leaf is the first in the world to develop a beverage made from coffee leaves, a by-product from coffee production. With their pioneering spirit and innovation, Twisted Leaf has created a completely new revenue stream for both themselves and the coffee farmers.
Indhold fra partner