Skal der biosolutions i køledisken?
Den danske biotek-branche vil have Europa til at satse på deres grønne fødevareteknologier, mens detailhandlens giganter frygter, det vil tabe forbrugerne på gulvet.
Ved det årlige Biosolutions High-Level Summit på Christiansborg var der ingen tvivl: en bioteknologisk revolution i fødevareindustrien er under opsejling.
Novonesis, Biosolutions Coalition og resten af biotekbranchen fremhæver de bioteknologiske løsninger, eller såkaldte biosolutionens, som fremtidens fødevarer og peger specifikt på deres grønne potentiale. Ifølge branchen vil fremme af biosolutions kunne reducere CO2-udledningen med otte procent inden 2030.
Det vigtige her er ordet ”fremme”. Reduktionerne er nemlig betinget af, at politikerne er parate til at skabe de rette rammer for branchen, f.eks. gennem lempelse af bureaukratiske godkendelsesprocedurer.
”Taber forbrugerne på gulvet”
Endnu en betingelse for CO2-reduktionerne er, at forbrugerne er lige så grønne som teknologierne.
Og dette sætter Jennifer Cords, Lidl Internationals øverste ansvarlige for corporate affairs og bæredygtighed, spørgsmålstegn ved.
I dagligvarebranchen er Lidl kun overgået af Wallmart i størrelse og har derfor et godt blik for mainstreamforbrugeren, som netop er afgørende at fange for at indfri reduktionerne.
Ifølge Jennifer Cords er den folkelige opbakning der simpelthen ikke, så det er usandsynligt, at biosolutions i køledisken for alvor ville rykke noget.
”Vi er et mainstream supermarked. Det er desværre ikke det, der er mainstream i dag”, sagde hun til Berlingske.
- lhs