Sladder er udbredt og ledelsens ansvar

Sladder kan ødelægge arbejdsmiljøet og dermed både mennesker og produktivitet. Alligevel har næsten halvdelen af alle danskere i arbejde oplevet det.

Sladder, hvor kollegaer taler om hinanden, er noget op mod halvdelen af danskerne har oplevet. .

14.04.2016

CSR.dk

Revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte har med en ny undersøgelse kastet lys på hvordan danskerne omgås på arbejdet. Og det ser ikke kønt ud.

Op mod halvdelen, 47 procent, har oplevet at ledere eller kollegaer talte grimt om kollegaer, mens 16 procent har oplevet decideret mobning af en kollega. Knap en tredjedel har oplevet at kollegaer blev talt grimt til, 18 procent at en leder talte grimt til en underordnet og 15 procent at kollegaer talte grimt til kunder.

Hvis et arbejdsmiljø er præget af sladder eller en meget hård tone eller bare udbredt negativitet, dræner det medarbejdere for arbejdsglæde og motivation. Heraf følger som oftest lavere produktivitet – hvilket burde for enhver arbejdsgiver til at ønske at beskæftige sig med, hvordan omgangstonen er på arbejdspladsen.

Ledelsens ansvar
Skal der gøres noget ved det, ved ledelsesekspert i Deloitte, Kim Domdal, godt hvem der skal tage fat: ansvaret hviler på ledelsens skuldre. Han siger i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af tallene:

”Som leder skal man sikre, at der er en konstruktiv arbejdskultur på jobbet. Det gør man bl.a. ved at opfordre medarbejderne til at gøre hinanden gode og give anerkendelse i stedet for kun kritik. Og så skal man naturligvis tale åbent og ærligt om problemerne, så man kommer brokkeriet i krogene til livs.

Hans melding stemmer overens med erfaringer fra Videnscenter for Arbejdsmiljøs ressource om mobning. I anbefalinger til en handlingsplan er det første punkt at det skal stå meget klart, at ledelsen på ingen måde tolerer mobning, og at hvis situationer af den art udvikler sig, vil ledelsen skride ind.

Videnscenteret hjemmeside kan man finde både definitioner, værktøjer og eksempler på hvordan man kan arbejde med mobning.

Arbejde er fagligt
Et centralt element i at holde tonen ren på arbejdspladsen handler om at være indstillet på at det er et fagligt fællesskab med faglige konflikter – ikke personlige.

”Grundlæggende viser tallene, at vi i al for høj grad tager følelserne med på jobbet, hvor vi i stedet burde koncentrere os om selve arbejdet og om at gøre hinanden gode,” siger Kim Domdal.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Red Barnet

Sponseret

Partnerskab med socialt ansvar: Brøndby IF og Red Barnet viser vejen

10.04.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Partnerskaber med Læger uden Grænser kan styrke den globale sundhed

08.04.2025CSR.dk

Kampagne vil gøre op med giftig alkoholkultur

08.04.2025Lübech Living ApS

Sponseret

De bedste 15.000 kr. Lübech Living har brugt

04.04.2025CSR.dk

Naturfrisk Group kan se at Cola-boykot rammer B2B-markedet senere: Restauranter og caféer ser mod alternativer

28.03.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Hjælp til familier, der har børn med livstruende sygdomme

28.03.2025CSR.dk

Fra frontløber til bundplads: Lego ramt af Trump-chok?

26.03.2025CSR.dk

Systemet er problemet: Klimaretfærdighedens indtog i klimakampen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle