Sladder er udbredt og ledelsens ansvar
Sladder kan ødelægge arbejdsmiljøet og dermed både mennesker og produktivitet. Alligevel har næsten halvdelen af alle danskere i arbejde oplevet det.
Revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte har med en ny undersøgelse kastet lys på hvordan danskerne omgås på arbejdet. Og det ser ikke kønt ud.
Op mod halvdelen, 47 procent, har oplevet at ledere eller kollegaer talte grimt om kollegaer, mens 16 procent har oplevet decideret mobning af en kollega. Knap en tredjedel har oplevet at kollegaer blev talt grimt til, 18 procent at en leder talte grimt til en underordnet og 15 procent at kollegaer talte grimt til kunder.
Hvis et arbejdsmiljø er præget af sladder eller en meget hård tone eller bare udbredt negativitet, dræner det medarbejdere for arbejdsglæde og motivation. Heraf følger som oftest lavere produktivitet – hvilket burde for enhver arbejdsgiver til at ønske at beskæftige sig med, hvordan omgangstonen er på arbejdspladsen.
Ledelsens ansvar
Skal der gøres noget ved det, ved ledelsesekspert i Deloitte, Kim Domdal, godt hvem der skal tage fat: ansvaret hviler på ledelsens skuldre. Han siger i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af tallene:
”Som leder skal man sikre, at der er en konstruktiv arbejdskultur på jobbet. Det gør man bl.a. ved at opfordre medarbejderne til at gøre hinanden gode og give anerkendelse i stedet for kun kritik. Og så skal man naturligvis tale åbent og ærligt om problemerne, så man kommer brokkeriet i krogene til livs.
Hans melding stemmer overens med erfaringer fra Videnscenter for Arbejdsmiljøs ressource om mobning. I anbefalinger til en handlingsplan er det første punkt at det skal stå meget klart, at ledelsen på ingen måde tolerer mobning, og at hvis situationer af den art udvikler sig, vil ledelsen skride ind.
På Videnscenteret hjemmeside kan man finde både definitioner, værktøjer og eksempler på hvordan man kan arbejde med mobning.
Arbejde er fagligt
Et centralt element i at holde tonen ren på arbejdspladsen handler om at være indstillet på at det er et fagligt fællesskab med faglige konflikter – ikke personlige.
”Grundlæggende viser tallene, at vi i al for høj grad tager følelserne med på jobbet, hvor vi i stedet burde koncentrere os om selve arbejdet og om at gøre hinanden gode,” siger Kim Domdal.