Starbucks sagsøges for vildledende markedsføring
En amerikansk forbrugerorganisation har valgt at sagsøge kaffekæden for fejlagtige etiske udsagn på sine kaffe- og te-produkter.
Udsagn som ’comitted to 100% ethical sourcing’ og ‘100% ethically sourced tea’ er ikke usædvanlige at se på den globale kaffekædes Starbucks forskellige produkter.
Men nu har den amerikanske organisation National Consumers League sagsøgt kæden for vildledende markedsføring, da man mener, at Starbucks på trods af de etisk udsagn stadig køber kaffebønner og teblade fra landbrug og kooperativer, der bryder menneskerettighederne.
Læs også: Kaffeindustrien får sit første globale samarbejde om cirkulær økonomi
Det skriver CNN.
”Fakta er klare. Der er betydelige menneskerettigheds- og arbejdsbrud på tværs af Starbucks’ forsyningskæde”, siger Sally Greenberg, som er CEO hos forbrugerorganisationen.
Hun mener, at brudene har foregået i årevis og udgør alt fra børnearbejde til menneskehandel.
Ved en pressekonference onsdag fremhævede Sally Greenberg derudover en episode fra 2022, hvor en brasiliansk anklager udsendte en klage mod Starbucks’ største brasilianske leverandør om ”arbejdsforhold, der svarer til slaveri, herunder ulovlig handel med mere end 30 migrantarbejdere.”
Det er en leverandør, der ifølge hende står for 40 procent af kædens brasilianske kaffeindkøb og desuden en samarbejdspartner, som er godkendt under Starbucks eget certificeringssystem, Coffee And Farmer Equity Practices (C.A.F.E).
Læs også: Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
I en mail til CNN fortæller en talsperson fra Starbucks, at man tager anklagerne meget seriøst.
”Hver forsyningskæde skal gennemgå regelmæssig reidentifikation, og vi er fortsat opsat på at samarbejde med vores forretningspartnere, så vi opfylder de nødvendige krav,” lyder det.
- HCL