Store virksomheder sparer over 80 mia. kr. på mindre CO2 i forsyningskæderne
Ifølge en ny undersøgelse fra CDP, har en stribe selskaber i sværvægtsklassen sænket deres leverandørrelaterede CO2-udslip med 551 mio. ton, hvilket har sparet dem 14 mia. dollars.
58 virksomheder har fundet vej til den anden udgave af miljøkommunikationsorganisationen CDPs Supplier Engagement leader board på baggrund af deres indsats for at mindske CO2-fodaftrykket i deres omfattende forsyningskæder.
Læs også: CDP: Bilindustrien skal gå low-carbon for at overleve
Selskaberne tæller storaktører som Apple, Honda, Microsoft, Nestlé, Rolls Royce og Unilever, og sammenlagt har 4.800 af deres leverandører skåret 551 mio. ton kuldioxid af deres udledninger i 2017, svarende til mere end hele Brasiliens udslip i 2016. Som følge af denne CO2-reduktion, har virksomhederne rapporteret om besparelser på i alt 14 mia. dollars (godt 83,5 mia. kr.).
De 58 virksomheder
Accenture
Acciona S.A.
Adobe Systems, Inc.
Advanced Micro Devices, Inc
Ajinomoto Co. Inc.
Apple Inc.
Atos SE
Bank of America
BNY Mellon
Bridgestone Corporation
BT Group
Coca-Cola HBC AG
Companhia de Concessões Rodoviárias - CCR
Cisco Systems, Inc.
Daikin Industries, Ltd.
Fujitsu Ltd.
Hankook Tire Co Ltd
Hewlett Packard Enterprise Company
Honda Motor Company
HP Inc
Husqvarna AB
Imperial Brands
ING Group
Intel Corporation
Interserve Plc
ISG plc
Johnson & Johnson
Juniper Networks, Inc.
KAO Corporation
Kellogg Company
Konica Minolta, Inc.
Koninklijke Philips NV
MetLife, Inc.
Metso
Microsoft Corporation
Nestlé
NRG Energy Inc
Owens Corning
Pacific Market International
Panasonic Corporation
PG&E Corporation
Philip Morris International
Philips Lighting
PricewaterhouseCoopers LLP
Red Eléctrica S.A.U.
Reynders Label Printing
Rolls-Royce
Sky plc
Société Générale
Sodexo
Taiwan Semiconductor Manufacturing
TD Bank Group
Tech Mahindra
Tereos
Tetra Pak
Tokyo Gas Co., Ltd.
Unilever plc
United Microelectronics
Yokohama Rubber Company, Limited
Kilde: CDP
Samtidig noterer CDP i stigning i antallet af virksomheder, der er opmærksomme på vandsikkerhed i deres forsyningskæder, hvilket ifølge organisationen har ført til, at 15 procent flere leverandører har offentliggjort data om vandforbrug til deres kunder gennem CDP i 2017. Derudover er selskaber som Klabin, L'Oréal og McDonald’s blandt de første til at arbejde sammen med CDP for at stoppe afskovning.
I rapporten Closing the Gap: Scaling up sustainable supply chain practices, som er CDP’s globale supply chain-undersøgelse for 2018, har organisationen udvalgt og anerkendt 58 virksomheder – dobbelt så mange som sidste år – ud af en pulje på over 3.300, på baggrund af deres arbejde med leverandører for at reducere udledninger og minimere miljørisici i deres forsyningskæder.
Ros til Frankrig, Japan og de amerikanske virksomheder
Som nævnt er den amerikanske softwaregigant Microsoft blandt de fremhævede på CDP’s leader board, og her er man glade for anerkendelsen i forhold til arbejdet med at mindske udslip, forbedre energieffektivitet og håndtere vandrelaterede risici.
”Vores daglige kontakt med titusindvis af leverandører verden over rummer både et stort ansvar og store muligheder. Vores partnerskab med CDP’s Supply Chain-program har hjulpet os med at etablere miljøpolitikker og gøre vores forsyningskæde mere bæredygtig, hvilket har styrket vores konkurrencefordel til en low-carbon-fremtid”, siger Responsible Sourcing Manager hos Microsoft, Tim Hopper.
Udover de 58 virksomheder, har CDP i rapporten også nærstuderet otte af verdens største økonomier (Brasilien, Kina, Frankrig, Tyskland, Indien, Japan, Storbritannien og USA) for at sammenligne leverandører i forhold til, hvor parate de er til at håndtere miljørisici.
Her fremhæver CDP Frankrig som den nation, hvor flest virksomheder (80 procent) har integreret klimaforandringerne i deres forretning, mens flest japanske selskaber (77 procent) har fastsat udledningsreduktionsmål.
Læs også: Rapport: Deleøkonomiens største potentiale for CO2-reduktion ligger i transportsektoren
CDP roser også de amerikanske virksomheder, der udgør en tredjedel af listen, for deres ‘We are Still In’-reaktion på Trump-regeringens farvel til Parisaftalen, mens det modsat halter for Brasilien, et land ”plaget af økonomisk og politisk usikkerhed”, hvor kun 21 procent af selskaberne har reduktionsmål, otte procent har målsætninger for vedvarende energi og blot seks procent af leverandørerne arbejder sammen med deres egne leverandører om klimaforandringstiltag.
-AK