27.04.2020 | Klima, miljø og energi
Supermarkedkæden Lidl hjælper Blå Kors med sikker genåbning af genbrugsbutikker
Indhold fra partner Hvad er dette?
Når Blå Kors begynder at genåbne nogle af sine genbrugsbutikker sker det blandt andet med hjælp fra supermarkedkæden Lidl.
Blå Kors planlægger en kontrolleret genåbning af nogle af sine genbrugsbutikker. Flere sikkerhedsforanstaltninger indføres, bl.a. at der kun kan betales med kort og MobilePay. Foto: Jens Peter Engedal.
Fra mandag den 27. april påbegynder Blå Kors en kontrolleret genåbning af enkelte genbrugsbutikker. I den forbindelse har man rådført sig med supermarkedkæden Lidl.
Dagligvarebutikkerne har som nogle af de eneste butikker holdt åben under hele corona-krisen. De har derfor også allerede høstet mange gode erfaringer med en sikker håndtering af kunder og ansatte i butikkerne.
"Det er altafgørende for os, at vi gør alt på den sikrest mulige måde i forhold til vores frivillige og vores kunder. Derfor har vi rådført os med Lidl, som vi i forvejen har et godt samarbejde med på flere andre områder," forklarer kommunikationschef i Blå Kors Danmark Thomas Røddik.
Blå Kors og Lidl Danmark samarbejder blandt andet om uddeling af overskudsvarer i forbindelse med højtiderne, ligesom Lidl de sidste år både har sponsoreret gavekort til Blå Kors' julehjælp og mad til Blå Kors' sommerlejre for udsatte børn og unge.
Samarbejde om sikker åbning
Hos Lidl er man glad for muligheden for at hjælpe.
"Som landsdækkende dagligvarekæde har vi i Lidl et stort samfundsansvar, og særligt i disse corona-tider. Når en god og værdsat samarbejdspartner, som Blå Kors, rækker hånden ud, står vi selvfølgelig klar til at dele ud af vores viden og erfaringer, så både personale og kunder kan føle sig trygge i butikkerne," siger kommunikationschef i Lidl Danmark Morten Vestberg og tilføjer:
"Udover Sundhedsstyrelsens anbefalinger omkring forebyggelse af smitte, så har vores plexiglas-løsning ved kasserne, afstandsmærker på gulvet og brug af håndsprit gjort en forskel i vores butikker, det tænker jeg også det vil hos Blå Kors. Jeg ønsker Blå Kors en god og sikker genåbning for både kunder og personale."
Sikker åbning
Blå Kors kommer blandt andet til at gøre brug af samme plexi-glas ved kassen som Lidl, og har også modtaget praktiske råd til, hvordan man bedst muligt afmærker butikkerne og sikrer at både kunder og medarbejdere holder afstand og holder god håndhygiejne med fx. håndsprit eller handsker.
"Vi er meget fokuserede på at følge myndighedernes krav og anbefalinger og vil ikke løbe nogen risiko i forhold til at øge smittespredningen i vores butikker, men omvendt mener vi også, at vi nu er klar til at åbne på en tryg, sikker og kontrolleret måde," siger Thomas Røddik.
Blå Kors' genbrugsbutikker har været lukket siden 12. marts, og Blå Kors har i perioden mistet omkring en million kroner om ugen.
"Vi glæder os meget til at åbne vores butikker sammen med de frivillige. Det sker efter en periode, hvor vi har haft et voldsomt økonomisk tab," siger Thomas Røddik.
Fakta om Blå Kors' genbrugsbutikker
Blå Kors driver i dag 53 genbrugsbutikker og webshoppen lidtsmartere.dk. I butikkerne kan man købe tøj, ting og nogle steder også møbler.
Butikkerne drives af 2.300 frivillige.
Overskuddet fra butikkerne går til at hjælpe udsatte børn, unge og voksne i Danmark.
Læs mere på https://www.blaakors.dk/genbrug
Denne artikel er en del af temaet I fokus: coronakrisen
Samfund

Hjernesagen og Lidl fortsætter samarbejdet
Hjernesagen og dagligvarekæden Lidl har forlænget deres samarbejde med yderligere to år. Lidl vil dermed være Hjernesagens hovedsponsor frem til 2024.
Indhold fra partner
Samfund

Lidl-kunder donerer over 860.000 kr. flaskepant til Danske Hospitalsklovne: En af dem er 11-årige Cecilia, der kender hospitalsklovnene fra sin lange indlæggelse
Kunderne i Lidl har i 2021 doneret over 860.000 kr. i pant, som ubeskåret går til Danske Hospitalsklovne, der arbejder for at styrke indlagte børns livsglæde og livsmod, så de bedre kan stå sygdomsforløb igennem.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl skærer ned på plastik og sparer op mod 76 % på emballagen til egen skylle- og opvaskemiddel
Som en del af Lidls REset Plastik-strategi har dagligvarekæden optimeret emballagen på deres egen opvaske- og skyllemiddel for blandt andet at spare på mængden af plastik. Nature Packs er navnet på den nye emballage og består af op til 76 % mindre plastik i forhold til tilsvarende produkter i Lidls sortiment.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl udgiver ny bæredygtighedsrapport
Mindre madspild, ambitiøs plastikstrategi og et øget fokus på dyrevelfærd. De seneste to år har budt på mange højdepunkter for Lidl, som netop har udgivet dagligvarekædens bæredygtighedsrapport for regnskabsårene 2019 og 2020.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Nu skal folkeskoleelever blive klogere på biers betydning
Nyt undervisningsmateriale fra Danmarks Biavlerforening og Lidl skal gøre landets folkeskoleelever klogere på biers livsbetingelser og deres store betydning for bestøvning af afgrøder. Undervisningsmaterialet, som både indeholder læringsmateriale og poser med frø til udsåning, er målrettet 2.-4. klassetrin og kan bestilles gratis af skoler.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

1.-klasseelever plantede træer: Lidl rejser ny bi-skov ved Skælskør
En helt ny skov, som tilgodeser bier, insekter og biodiversitet, vil i de kommende år rejse sig ved Ladebovej/Parkvej i Skælskør. Onsdag d. 8. december plantede 1.-klasseelever træer i den fem hektar store, nye skov.
Indhold fra partner