Tæt dialog skal få leverandører med på ambitiøst mål
Energivirksomheden Ørsted vil have en CO2-neutral forsyningskæde i 2040, og det kan selskabet ikke gøre alene. Et tæt samarbejde med leverandørerne skal få dem til at tage målet til sig – det vil også sikre deres egen overlevelse, lyder det fra bæredygtighedsrådgiver Maria Virginia Dundas.
Igennem efterhånden en del år har energivirksomheden Ørsted, der under sit gamle navn DONG Energy var storforbruger af fossile brændstoffer, været i gang med en større omstilling til vedvarende energi, og målet om at levere CO2-neutral strøm i 2025 er inde for rækkevidde.
Læs også: Analytiker: Equinor kan ’grønvaske sig’ ved at købe Ørsted
Derfor har selskabet for nylig sat sig et nyt og ikke mindre ambitiøst mål at karbonneutralisere hele sit footprint i 2040. Her er en CO2-neutral forsyningskæde det helt centrale fokuspunkt, idet produktion og transport af vindturbiner er klart den største kilde til udledninger i Ørsteds ‘fodaftryk’.
“Her har vi at gøre med noget heavy manufacturing og noget tung transport, så det er et ret ambitiøst mål, vi har sat, og i forhold til FN’s målsætning om klimaneutralitet i 2050, så er vores deadline jo 10 år foran”, forklarer Maria Virginia Dundas, der er lead sustainability advisor i Ørsted og har været med til at udarbejde planen sammen med koncernens procurementafdeling.
Hun skitserer et overordnet roadmap med tre håndtag, man vil dreje på her i strategiens startfase. Det første, og vel nok vigtigste, handler om at få en dialog i gang med leverandørerne og få dem til at definere deres egne CO2-mål. For som Maria Virginia Dundas understreger: “Vi kan ikke gøre det her alene.”
“Vi har brug for at skubbe industrien og vores leverandører i den rigtige retning. Klimaet skal integreres, hvis man vil forblive konkurrencedygtige, så på den måde er det også i leverandørernes egen interesse at tage det her skridt sammen med os, det vil også sikre deres egen overlevelse”, siger hun.
Tidligt fat i leverandører
I første omgang har Ørsted taget fat i sine strategiske leverandører; dem hvormed man har de største, vigtigste og længstvarende aftaler, en gruppe som man i denne sammenhæng er afhængig af, påpeger Maria Virginia Dundas.
“Erfaringerne fra andre sektorer, fx bilindustrien og detailhandlen, viser, at det er vigtigt at få fat i leverandørerne tidligt i processen. Hvis nogle af dem er afhængige af fossile brændstoffer, gør det dem sårbare, og det vil vi gerne gøre klart for dem gennem dialog. Andre er måske i gang med en transformation i stil med vores egen, så der skal vi have afstemt vores mål og markere en fælles retning”, forklarer hun.
Hvis 2040-målet skal være realistisk, så skal man med Maria Virginia Dundas’ ord have “en hel palet af innovation i spil”, hvilet omfatter ikke bare vedvarende energi men også biobrændstoffer (både til lands og til vands), hybriddrift, batterier og ruteoptimering.
Læs også: Oliegigant vil være CO2-neutral inden 2050
Det er teknologier, der findes, men ikke er klar til plug-n-play i den skala, Ørsted har brug pointerer Maria Virginia Dundas. Derfor vil man gerne være med til at etablere nogle redskaber for hele supply chain-industrien, og meldingen er, at tilgangen er blevet vel modtaget blandt leverandørerne.