Tæt dialog skal få leverandører med på ambitiøst mål
Energivirksomheden Ørsted vil have en CO2-neutral forsyningskæde i 2040, og det kan selskabet ikke gøre alene. Et tæt samarbejde med leverandørerne skal få dem til at tage målet til sig – det vil også sikre deres egen overlevelse, lyder det fra bæredygtighedsrådgiver Maria Virginia Dundas.
Ørsteds forsyningskæde skal være CO2-neutral, ikke mindst når det gælder opsætningen af nye vindmøller. Foto: Ørsted.
Igennem efterhånden en del år har energivirksomheden Ørsted, der under sit gamle navn DONG Energy var storforbruger af fossile brændstoffer, været i gang med en større omstilling til vedvarende energi, og målet om at levere CO2-neutral strøm i 2025 er inde for rækkevidde.
Læs også: Analytiker: Equinor kan ’grønvaske sig’ ved at købe Ørsted
Derfor har selskabet for nylig sat sig et nyt og ikke mindre ambitiøst mål at karbonneutralisere hele sit footprint i 2040. Her er en CO2-neutral forsyningskæde det helt centrale fokuspunkt, idet produktion og transport af vindturbiner er klart den største kilde til udledninger i Ørsteds ‘fodaftryk’.
“Her har vi at gøre med noget heavy manufacturing og noget tung transport, så det er et ret ambitiøst mål, vi har sat, og i forhold til FN’s målsætning om klimaneutralitet i 2050, så er vores deadline jo 10 år foran”, forklarer Maria Virginia Dundas, der er lead sustainability advisor i Ørsted og har været med til at udarbejde planen sammen med koncernens procurementafdeling.
“Erfaringerne fra andre sektorer, fx bilindustrien og detailhandlen, viser, at det er vigtigt at få fat i leverandørerne tidligt i processen", siger Maria Virginia Dundas. Foto: Ørsted.
Hun skitserer et overordnet roadmap med tre håndtag, man vil dreje på her i strategiens startfase. Det første, og vel nok vigtigste, handler om at få en dialog i gang med leverandørerne og få dem til at definere deres egne CO2-mål. For som Maria Virginia Dundas understreger: “Vi kan ikke gøre det her alene.”
“Vi har brug for at skubbe industrien og vores leverandører i den rigtige retning. Klimaet skal integreres, hvis man vil forblive konkurrencedygtige, så på den måde er det også i leverandørernes egen interesse at tage det her skridt sammen med os, det vil også sikre deres egen overlevelse”, siger hun.
Tidligt fat i leverandører
I første omgang har Ørsted taget fat i sine strategiske leverandører; dem hvormed man har de største, vigtigste og længstvarende aftaler, en gruppe som man i denne sammenhæng er afhængig af, påpeger Maria Virginia Dundas.
“Erfaringerne fra andre sektorer, fx bilindustrien og detailhandlen, viser, at det er vigtigt at få fat i leverandørerne tidligt i processen. Hvis nogle af dem er afhængige af fossile brændstoffer, gør det dem sårbare, og det vil vi gerne gøre klart for dem gennem dialog. Andre er måske i gang med en transformation i stil med vores egen, så der skal vi have afstemt vores mål og markere en fælles retning”, forklarer hun.
Hvis 2040-målet skal være realistisk, så skal man med Maria Virginia Dundas’ ord have “en hel palet af innovation i spil”, hvilet omfatter ikke bare vedvarende energi men også biobrændstoffer (både til lands og til vands), hybriddrift, batterier og ruteoptimering.
Læs også: Oliegigant vil være CO2-neutral inden 2050
Det er teknologier, der findes, men ikke er klar til plug-n-play i den skala, Ørsted har brug pointerer Maria Virginia Dundas. Derfor vil man gerne være med til at etablere nogle redskaber for hele supply chain-industrien, og meldingen er, at tilgangen er blevet vel modtaget blandt leverandørerne.