Zalando rykker tættere på en cirkulær forretningsmodel
Nye cirkulære initiativer skal føre Zalando tættere på målet om at forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeprodukter inden udgangen af 2023.
I et webinar under navnet 'Transitioning to a Circular Business' afholdt i tirsdags fortalte Laura Coppen, Head of Circularity hos Zalando, om en række nye initiativer, der skal bringe virksomheden tættere på deres mål om at forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeprodukter inden udgangen af 2023.
Udvidelse af “redeZIGN for circularity”-kollektion
Zalandos private-label “redeZIGN for circularity”-kollektion udvides fra fem til 50 produkter.
Alle 50 varer er designet efter cirkulære principper, hvilket betyder, at de er lavet af genbrugsmaterialer eller fornybare materialer, og de er designet til at holde længere gennem genanvendelse og genbrug. De cirkulære principper arbejder Zalando på at definere i samarbejde med Ellen Macarthur Foundation og iværksættergruppen circular.fashion i Berlin. Derfor er kollektionen udtænkt til at opfylde de fremtidige, europæiske bæredygtighedsregler, som vil indbefatte cirkulært design.
Hver style i kollektionen har et digitalt produktpas i form af en QR-kode, som er vævet ind i mærkerne, der fører kunderne til en produkthjemmeside, hvor de kan finde oplysninger om varens oprindelse og muligheder for genanvendelse efter købet. Dette indbefatter detaljer såsom den fabrik, hvor varen er
blevet produceret, og de materialer, som det er lavet af, men også videoer til at forbedre varens levetid ved f.eks. at sende den ind til Zalandos Pre-owned-kategori.
Zalando har modtaget mange positive reaktioner fra forbrugere, som viser at en ud af tre kunder scanner QR-koden i tøjet og især er interesseret i oplysninger om materialer, produktion og vaskeanvisninger. Bag den tekniske del står det New York-baserede teknologifirma EON.
Laura Coppen udtaler: “Vi er glade for at se, at vores kunder sætter pris på forbedret gennemsigtighed i produkternes livscyklus, og at det kan hjælpe med at påvirke købsbeslutningen af mere bæredygtige produkter og forbedre produktets livscyklus. Med vores nye kollektion vil vi gerne tilbyde et endnu større udvalg af styles, der er designet efter vores principper om cirkularitet, og vi ønsker samtidig fortsat at teste en end-to-end-løsning, der indbefatter alt lige fra design, anvendelse, genanvendelse og eventuelt genbrug.
De første varer i den nye “redeZIGN for circularity”-kollektion kommer på markedet i oktober, og lanceringen fortsætter med forårs- og sommerkollektionerne i 2022.
Tester reparationsservice
Fra d. 11. oktober lancerer Zalando en ny vaske- og reparationsservice for at interagere med kunderne efter købet og fremme en forlængelse af produkternes levetid. I samarbejde med det London-baserede iværksætterfirma bag appen Save Your Wardrobe, tester Zalando vaske- og reparationsservice for tøj og sko gennem udvalgte modebutikker og skræddere til kunder i Berlin. Zalando står for afhentning og levering af de reparerede produkter. Efter endt test, vurderer Zalando hvorvidt servicen udvides til flere markeder.
Udvidelse af secondhand-udvalget
Zalando udvider løbende Pre-owned-konceptet, som giver kunderne mulighed for at købe eller sælge brugte produkter. Siden lanceringen i september 2020 er udvalget udvidet fra 20.000 til mere end 200.000 produkter, og findes pt. på 13 markeder.
Øgt fokus på genanvendelse
Som en del af Sorting For Circularity Project under Fashion for Good udvider Zalando en open source-platform til styring af tekstilaffald. Projektet skal levere en omfattende analyse af tekstilaffaldet ved hjælp af en mere præcis, innovativ near-infrared-teknologi, som samtidig kortlægger tekstilgenanvendelsesfirmaers færdigheder. Undersøgelserne skal udmunde i en åben, digital platform, hvor tekstilaffald fra sorteringsfaciliteterne kan forbindes med genanvendelses-firmaer for at fremme deres samarbejde og opbygge en infrastruktur i retning af mere cirkularitet i fremtiden.
Læs mere her
Zalando er ligeledes en del af Accelerating Circularity, der forbinder brands, forhandlere, genanvendelsesfirmaer og sorteringsfaciliteter i produktlivscyklussen og giver dem mulighed for at kortlægge, hvor produkterne ender, og hvordan man kan forhindre dem i at ende som affald.
Læs mere her
- MTN