Øget interesse for kommunikation omkring bæredygtighed
Forbruger og myndigheder efterspørger i højere og højere grad informationer om virksomhedernes tiltag og ambitioner indenfor bæredygtighed. Særligt frygten for greenwashing får mange virksomheder til at søge hjælp hos kommunikationsbureauerne.
I takt med at både forbrugere og myndigheder har et øget fokus på bæredygtighed, er der opstået en større efterspørgsel hos kommunikationsbureauerne omkring korrekt og troværdig kommunikation af bæredygtighedstiltag.
Det skriver Business of Fashion.
Det er en forretning, der blomstrer, ifølge Carrie Ellen Phillips, medstifter af kommunikationsbureauet BPCM. Virksomheden, der repræsenterer kunder som Calvin Klein og Longchamp, har ikke oprindeligt haft fokus på bæredygtighed. Men på det seneste ser det ud til at være det, kunderne efterspørger mest.
"To ud af tre opkald, vi får, handler om vores bæredygtighedspraksis," siger Carrie Ellen Phillips. "Det er det hurtigst voksende område i bureauet."
Carrie Ellen Phillips ser det som en markant ændring. For få år siden krævede det mod at bringe bæredygtighed på bane, hvorimod det nu er blevet et salgsargument.
Virksomheder mærker et øget pres fra særligt forbrugerne, der i højere grad efterspørger informationer om de produkter, de køber. Samtidig er der en udbredt frygt for at blive anklaget for greenwashing – og det med god grund. I maj i år anklagede Forbrugerrådet Tænk fem virksomheder for greenwashing.
Læs også: Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig
Regeringer i Storbritannien og Holland arbejder på at kunne slå ned på greenwashing, og EU er i gang med at skabe standardiserede metoder til at kommunikere om bæredygtigheden af et givet produkt. Advokater i USA presser på for at Federal Trade Commission reviderer sine egne standarder omkring miljøbudskaber i markedsføring.
Læs også: Podcast: Bæredygtighed, buzzwords og greenwashing
- MTN