Økologiske landbrug vil analysere egen bæredygtighed
Flere og flere danske landmænd, der i forvejen producerer økologisk, får lavet en såkaldt bæredygtighedsanalyse.
Et stigende antal af de danske, økologiske landmænd, vil vide mere om, hvor bæredygtig deres produktion egentlig er.
60 økologiske landbrug har indtil videre brugt det internationalt anerkendte analyseredskab RISE for at få et konkret billede af produktionens bæredygtighed – og 100 mere vil få lavet en analyse inden året er omme, vurderer landbrugets videnscenter SEGES.
”Fælles for de økologiske landmænd, der har fået vurderingen, er, at de ønsker at arbejde mere målrettet med bæredygtighed på en konkret og systematisk måde. Ved hjælp af RISE-modellen kan de stille skarpt på de bæredygtighedsudfordringer, der skal håndteres. De bliver målt på blandt andet natur, klima, dyrevelfærd og arbejdsforhold”, fortæller seniorkonsulent i SEGES, Randi Friis Hansen.
Siden 2014 har eksperter fra SEGES arbejdet med bæredygtighedsmodellen RISE. Den er udviklet af forskere fra Schweiz og bliver allerede brugt i 47 andre lande, hvor i alt 2.300 landbrug har fået en bæredygtighedsanalyse.
Går kunderne op i bæredygtighed?
Forbrugerne vægter generelt bæredygtighed højt, lyder det fra dagligvarekæden Irma.
”Vores kunder efterspørger i stigende grad varer og koncepter, der har gået en ekstra mil. Det ligger i vores DNA at være med til at skubbe på den udvikling, og det nye værktøj kan netop være med til at gøre dette. I Irma vægter vi bæredygtighed og ansvarlighed højt. Det er en del af vores forretningsstrategi, at vores varer og den måde vi agerer på skal være med til at skabe et bæredygtigt samfund og forbrug”, siger ansvarlighedschef for Irma, Signe Frese.
Læs også: Nyt studie udpeger fordelene ved økologisk landbrug
SEGES vil som følge af det øgede antal bæredygtighedsanalyser undersøge kundernes interesse i landbrugenes bæredygtighed.
Undersøgelsen bliver lavet i forbindelse med, at kunderne i Irma Axelborg i København fra i dag, den 7. september, kan købe fødevarer fra virksomhederne Skærtoft Mølle, Falslevgaard og Hestbjerg Økologi, der alle arbejder med bæredygtighedsanalyserne. Fra den 14. september følger Føtex Guldsmedgade i Aarhus trop med Naturmælk, der ligeledes arbejder med bæredygtighedsanalyserne.
”Vi vil gerne i dialog med forbrugerne om bæredygtighed for at blive klogere på, hvordan landmændenes arbejde med bæredygtighed kan kommunikeres klart til forbrugerne”, siger Randi Friis Hansen. ”Altså hvordan får vi gennemsigtighed mellem landbruget og forbrugerne”.
-CHM