06.07.2018 | Strategi & ledelse
Folkekirkens Nødhjælp opruster på privatsektor-området
Indhold fra partner Hvad er dette?
Folkekirkens Nødhjælp opretter en ny privatsektorenhed for at opjustere arbejdet med virksomheder om at udvikle innovative løsninger, der bidrager til bæredygtig udvikling i verdens fattigste lande.
Generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen (tv) og DK's ambassadør i Etiopien, Mette Thygesen, på Loni Mejeri Foto: Tinbit Dejene
”For os er et godt strategisk erhvervssamarbejde kendetegnet ved en nysgerrighed efter, hvordan vi i samarbejde kan udvikle løsninger, der skaber fælles værdi for virksomheden og verdens fattigste. Vi er interesserede i partnerskaber, som trækker på den specialiserede viden og de kompetencer, som vi hver især bidrager med. Hvor vi har en konstruktiv og ærlig dialog om, hvordan vi fremmer bæredygtig udvikling i brede partnerskaber, og med innovation for sigte, er der hvor vi kommer længst,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.
Folkekirkens Nødhjælps nye privatsektorenhed samles i én enhed under Generalsekretariatet. Formålet er at styrke organisationens eksisterende samarbejde med virksomheder både ude i verden og i Danmark.
Indsatsen knytter bl.a. an til FNs verdensmål, som netop sætter fokus på det bidrag, den private sektor kan yde for at fremme bæredygtig produktion og inklusion af de fattigste i globale værdikæder.
”Vi oplever, at danske virksomheder er meget interesserede i at bidrage til realiseringen af de 17 verdensmål, og vi vil gerne bygge videre på de gode samarbejder vi allerede har, både i Danmark ude i verden. Samtidig ønsker vi at udbygge potentialet for at tiltrække investeringer til at fremme bæredygtig markedsudvikling i de lande, vi arbejder i,” siger Gitte Dyrhagen Husager, leder af den nye enhed.
Visionen er, i samarbejde med virksomheder og andre alliancepartnere, at styrke inklusionen af fattige småbønder i lokale og værdikæder, at styrke deres adgang til markeder ved hjælp af IT-løsninger og at skabe jobmuligheder for unge entreprenører, både i fattige landdistrikter og i flygtningelejre – samtidig med at vi sætter fokus på ansvarlig virksomhedsadfærd som en vigtig forudsætning for at fremme bæredygtighed globalt og lokalt.
Et godt eksempel er Folkekirkens Nødhjælps strategiske samarbejde med Arla Foods Ingredients. Folkekirkens Nødhjælp og Arla Foods Ingredients har tidligere på året underskrevet en samarbejdsaftale med ambitionen om at fremme bæredygtige fødevareløsninger for verdens fattigste og dermed bidrage til verdensmål 2: Stop sult.
Samarbejdet er vokset ud af et fælles GAIN Nordic projekt i Etiopien, hvor partnerne samarbejder med lokale mejerier og småbønder om at udvikle en ernæringsrig yoghurt, der kan bruges i kampen mod underernæring blandt kvinder og børn.
I Danmark er Wefood, Danmarks første supermarked med overskudsvarer, et godt eksempel på, hvordan danske fødevarevirksomheder bidrager til at bekæmpe madspild ved at levere overskudsvarer til madspildsbutikkerne.
Dermed bidrager virksomhederne til verdensmål nr 12 om at fremme bæredygtigt forbrug. Folkekirkens Nødhjælps har netop åbnet den tredje Wefood-butik i Aarhus, og her donerer mindre leverandører og supermarkedskæder varer helt lokalt til formålet.
Har du en forretningside, du gerne vil vende med os – eller generelle spørgsmål?
Så kontakt leder af privatsektorenheden Gitte Dyrhagen Husager (gdhu@dca.dk).
Folkekirkens Nødhjælps formål er at styrke verdens fattigste i kampen for et værdigt liv.
Folkekirkens Nødhjælp har sine rødder i den danske folkekirke, men arbejder der, hvor nøden er størst, uden hensyn til religion, køn, race eller politisk overbevisning.
Samfund

Chokoladesalg i Wefood støtter unge mødre på flugt i Uganda
Håndlavet ugandisk Rafiki-chokolade sælges nu for første gang i et dansk supermarked. Overskuddet fra salget i Wefood sendes tilbage til Uganda, og hjælper kvinder som blandt andre Beatrice Nauto i gang med landbrug eller business.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Salling Group stiller butikker til rådighed for Folkekirkens Nødhjælp
Saling Group, der ejer kæderne Netto, føtex og Bilka, stiller i år føtex og Bilka til rådighed ved at modtage og håndtere kontanter fra Folkekirkens Nødhjælps Sogneindsamling.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Global klimatilpasning: Behov for en holdindsats
Nyt partnerskab mellem Danfoss, Folkekirkens Nødhjælp og Udenrigsministeriet om hjælp til småbønder i Kenya.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Wefood-konceptet fejrer syv år med succes
For syv år siden slog Wefood første gang dørene op på Amagerbrogade i København til et supermarked med overskudsvarer. Her er nogle af resultaterne siden åbningen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Gavmilde danskere og tæt samarbejde med Salling Group sikrer 11 millioner kroner til verdens brændpunkter
Søndag den 12. marts blev der indsamlet 11 millioner kroner til Folkekirkens Nødhjælps årlige indsamling. Salling Groups butikker var behjælpelige med at tage imod de mange kontante bidrag, som står for over halvdelen af det samlede beløb.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Salling Fondene og Salling Group støtter ofre for jordskælvskatastrofe gennem Folkekirkens Nødhjælp
Salling Fondene og Saling Group, der ejer kæderne Netto, føtex og Bilka, donerer 1 mio. kr. til hjælpearbejdet efter jordskælvet i grænseområdet mellem Tyrkiet og Syrien.
Indhold fra partner