20 procent af danske virksomheder arbejder med FN’s Verdensmål
En ny undersøgelse fra Teknologisk Institut viser, at hver femte danske virksomhed arbejder med FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling. Derudover har langt de fleste virksomheder taget bæredygtige initiativer i løbet af de sidste par år.
Langt hovedparten af danske virksomheder har taget initiativer mod øget bæredygtighed – hver femte virksomhed arbejder målrettet med FN’s 17 Verdensmål for bæredygtighed.
Det viser en undersøgelse blandt danske virksomheder lavet af Teknologisk Institut.
Undersøgelsen viser samtidig, at de danske virksomheder, som arbejder med FN’s Verdensmål, mener, at de kan have store fordele af det.
FN’s 17 Verdensmål forpligter FN’s medlemslande på statsligt niveau til at arbejde mod en mere bæredygtig udvikling – blandt andet ved helt at afskaffe fattigdom og sult i verden, gøre produktion mere bæredygtig, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle samt anstændige jobs.
”Der har længe været konsensus om, at det er virksomhederne, der skal levere de nye løsninger, som kan understøtte en bæredygtig omstilling, og at de på den måde er afgørende for at nå i mål med Verdensmålene. Med undersøgelsen står vi med et billede af, hvordan og i hvilken grad, Verdensmålene omsættes i danske virksomheder – og hvilken værdi, virksomhederne selv vurderer, de får ud af at arbejde med Verdensmålene", siger direktør Anne-Lise Høg Lejre, Teknologisk Institut.
"Vi håber, at danske virksomheder kan bruge undersøgelsen til at danne sig et billede af, hvor udbredt arbejdet med Verdensmål og bæredygtighed er blandt andre danske virksomheder”, tilføjer hun.
En vej ud af krisen
Undersøgelsen er gennemført af Jysk Analyse som telefoninterview med 600 danske virksomheder i forhold til, hvordan de vurderer Verdensmålenes relevans for deres udvikling, og hvordan, danske virksomheder i givet fald arbejder med FN’s 17 Verdensmål. Interviewene er gennemført i perioden april til juni 2019.
”Når vi vurderer virksomhedernes svar, er det vigtigt at have for øje, at virksomhederne er spurgt før corona-pandemien. Det er helt naturligt, at virksomhederne lige nu og i en periode fremover har et andet fokus. Men samtidig tyder meget på, at det fortsatte fokus på grøn omstilling i Danmark bliver en vigtig del af vejen ud af den økonomiske krise og derfor stadig vil have virksomhedernes fokus”, siger forretningsleder Stig Yding Sørensen, Teknologisk Institut.
Undersøgelsen viser, at kun tre procent af danske virksomheder har et godt kendskab til FN’s Verdensmål, mens 33 procent har hørt om verdensmålene, men ikke arbejder med dem. 46 procent af virksomhederne har aldrig hørt om Verdensmålene.
Af de adspurgte virksomheder, som kender Verdensmålene, har fire ud af ti valgt at arbejde med dem. Heraf giver 42 procent udtryk for, at Verdensmålene har inspireret til innovation – for eksempel i form af nye produkter, processer, anvendelsen af ny teknologi eller energibesparelser.
Motivationen for at arbejde med Verdensmålene er for 33 procent af virksomhederne, at Verdensmålene matcher virksomhedsværdierne, mens andre af virksomhederne er gået ind i at arbejde med Verdensmålene på grund af forventningen om eksempelvis en økonomisk gevinst, krav fra kunderne, eller fordi konkurrenterne arbejder med dem.
Med til billedet hører også, at 76 procent af de adspurgte virksomheder indenfor de sidste to til tre år har taget initiativer, som forbedrer klima, ressourceforbrug eller miljø – 33 procent har i høj grad eller i nogen grad været inspireret af Verdensmålene uden dog direkte at koble indsatserne til Verdensmålene.
”Det er positivt, men ikke overraskende, at så mange danske virksomheder har arbejdet med miljømæssige forbedringer uanset baggrunden for initiativet. Danmark har haft stort fokus på miljømæssig bæredygtighed de sidste mange år, og aktuelt under overskriften ’grøn omstilling’”.
Kundernes krav gør en forskel
Hele 73 procent af de virksomheder, som arbejder med Verdensmålene, planlægger nye initiativer i forhold til miljø, klima og ressourceforbrug indenfor de næste to til tre år. For virksomheder, som ikke arbejder med Verdensmålene, er det kun 54 procent, som har planer om miljømæssige initiativer de næste to til tre år. Det kan være en forsigtig indikator på, at Verdensmålene fungerer som en rammesætning af virksomhedernes arbejde med bæredygtighed, siger Stig Yding Sørensen.
To ud af tre af de adspurgte virksomheder vurderer, at øget opmærksom på bæredygtighed i samfundet giver muligheder, der styrker virksomhedens konkurrenceevne. Videre adspurgt peger virksomhederne på, at øget fokus på bæredygtighed i samfundet kan give virksomhederne forretningsmuligheder såsom at styrke deres position i markedet, skabe adgang til nye markeder eller give adgang til nye kunder.
Ifølge undersøgelsen er en af de afgørende forskelle mellem de virksomheder, som arbejder med Verdensmål, og de, som arbejder med miljøforbedrende initiativer, i hvor høj grad virksomhederne er drevet af krav fra deres kunder.
Her er det kun 14 procent af de virksomheder, der arbejder med Verdensmålene, som angiver grunden til at være krav fra kunderne. For de virksomheder, som planlægger miljøforbedrende indsatser de næste par år, er det 50 procent af virksomhederne, der i høj eller nogen grad oplever et krav fra kunderne.
Spørger man alle virksomhederne i undersøgelsen om, hvad der driver deres ambitioner i forhold til bæredygtighed, så er det hyppigst forekommende svar ”at leve op til de krav, kunderne stiller”.
Læs også: Projekt vil udvikle en baseline for verdensmålene i Danmark
”Jeg tror, vi vil se, at i takt med, at kendskabet til Verdensmålene udbredes blandt virksomhederne, så vil efterspørgslen og kravene fra kunderne til virksomhederne i forhold til indsatser, som direkte er sat i relation til Verdensmåls-rammen, stige. Vi kan se, at en spydspids af de større og internationalt orienterede virksomheder har fordel af at bruge Verdensmålene som rammesætning for deres bæredygtighedsarbejde”, siger Anne-Lise Høg Lejre.
- SMF