250 virksomheder i modebranchen endelig i mål med nyt værktøj

Lancering af fælles mærkningsordning et vigtigt skridt mod bedre overblik og mere gennemsigtighed i modebranchen. Efter ti års udviklingsarbejde bliver H&M blandt de første til at bruge nyt kommunikationsværktøj.

Grafik: Sustainable Apparel Coalition.

27.05.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Siden Walmart og Patagonia i 2009 etablerede Sustainable Apparel Coalition (SAC) med det formål at finde en måde at definere og måle bæredygtighed i modebranche, har SAC's stadig flere medlemmer arbejdet på at etablere en mærkningsordning, som kan bruges til at kommunikere til forbrugerne.. En måde som kan anskueliggøre det enkelte stykke tøjs påvirkning af miljø og sociale forhold på en nemt og letforståelig måde til forbrugerne. 

Kendt som Higg Indexet har SAC’s flere end 250 virksomhedsmedlemmer fra alle led i modebranchens værdikæde leveret miljødata for sine produkter, deltaget i forbrugertests og givet input til udvikling af værktøjet.

Læs også: Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Og nu er det her! D. 27. maj 2021 har SAC og virksomhederne, som deltager i den første fase af udrulningen ,derfor sendt pressemeddelelser ud om, at nu sker det. Nu lancerer man – hos en begrænset gruppe medlemmer ”Higg Index Sustainability Profiles”.

Higg Index Sustainability Profile bruges til at give et produkt karakter på en skala fra ”baseline” til ”3”. Baseline” gives til produkter, der er lavet af konventionelle materialer, og karaktererne 1,2 og 3 tildeles til produkter lavet af materialer med en lavere miljøbelastning. Kunder vil også have mulighed for at se detaljeret information om produktets indflydelse på vandforbrug, global opvarmning, brugen af fossile brændstoffer samt vandforurening.

H&M og Norrøna først ude
Den udvalgte gruppe af virksomheder består af Boozt, C&A, Calvin Klein and Tommy Hilfiger (ejet af PVH Corp.), Columbia Sportswear, H&M, Helly Hansen, JustWears, Lenzing AG, Norrona, PUMA, Salomon og Zalando.

De har alle forpligtet sig til, at de på online salgskanaler i USA og Europa og på en bred vifte af produkter vil offentliggøre information, som er beregnet og kommunikeret ens på tværs af produktkategorier og mærker. Netop dette har altid være SAC’s ambition.

H&M og den norske producent af outdoortøj, Norrøna, vil allerede fra d. 27. maj have ”Higg Index Sustainability Profiles”, som det officielt hedder, for udvalgte produkter på deres online shops i USA og Europa. Øvrige deltagere vil integrere Higg i de kommende måneder.

”Vi er virkelig glade for at kunne lancere den første version af Higg Index Sustainability Profile, der gør det muligt for kunder at se produkter miljøbelastning. Tjenesten er nu tilgængelig på et udvalg af produkter på tværs af vores 31 europæiske onlinemarkeder samt vores onlinemarked i USA. Det er en betydningsfuld milepæl for os at nå hertil, og vi har arbejdet intenst på dette i mere end et årti. Vi tror fuldt ud på, at gennemsigtighed er nøglen til at transformere modeindustrien, og vi er spændte på at se redskabet udvikle sig, så vi fremover kan dele langt flere miljømæssige og sociale informationer med vores kunder – på tværs af vores produkter”, fortæller Pascal Brun, Head of Sustainability i H&M i en pressemeddelelse.

Grafik: Sustainable Apparel Coalition.

En verden af værktøjer i udvikling
Bag Higg Index Sustainability Profiles – som er et forholdsvist letforståeligt kommunikationsværktøj ligger en del forskellige værktøjer til måling, dataindsamling og certificering af data fra Higg, som arbejder på at færdiggøre flere moduler over de kommende år. 

Det gælder f.eks. miljødata fra produktionsfaciliteter og fra administration- og salgssteder. Planen er, at man fra tidligt i 2023 også har sociale data fra produktionsfaciliteter med, og man vil dermed have bevæget sig ganske tæt på at være "det første holistiske system til kommunikation af bæredygtighedsperformance gennem et produkts livscyklus", som SAC skriver i sin pressemeddelelse. 

Læs også: Modebranchen skal ned på halvdelen af nuværende udledninger

“Den eneste måde at bekæmpe greenwashing på er konsistens og sammelignelighed i data. Vi har brug for et og kun et system, hvor hele modebranchen leverer data på alle fabrikkerne, alle produkterne, alle materialerne og de forskellige dele af driften. Higg har indsamlet og oragniseret denne type data i årevis - vi arbejder med mere end 45.000 brugere," siger Jason Kibbey, som er leder af Higg til Yahoo.com. 

Higg har tilsyneladende brug for yderliger hjælp til arbejdet. De søger i hvert fald en Director of Higg Facility Tools lige nu. Man kan ansøge her

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Nordjylland i grønt gear: Bliv klædt på til grønnere indkøb

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

08.11.2024CSR.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

08.11.2024CSR.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

22.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Fra korslagte arme til gode kundedialoger

14.10.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Vi fejrer 1-års jubilæum – få en gratis buket fra os!

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation

26.09.2024CSR.dk

Følelser afslører hvor meget vi går op i miljø

10.09.2024CSR.dk

Jo mere bæredygtighed, jo mindre risiko for skandaler

10.09.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Hvert Ton Tæller.

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtig transformation i praksis

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

11.11.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus