Hæder til gas og græshopper
To vidt forskellige projekter løb med hver sin udgave af 360 grader-prisen, der blev uddelt i denne uge. Mens Flonidan arbejder med bæredygtige gasmålere, så vil Hop indsamle græshopper i Uganda, til glæde for de lokale bønder.
I tirsdags uddelte DIEH, Green Network og Dansk Erhverv for første gang den nyindstiftede 360 grader-pris, der med parternes egne ord skal ”hylde dem, der når hele vejen rundt”. To jyske ingeniørvirksomheder tog sig af de to versioner af prisen, men udover det basale er der ikke mange ligheder mellem de to selskaber.
Horsensbaserede Flonidan, som vandt i kategorien Etableret virksomhed, arbejder med at sænke spild og ressourceforbrug omkring produktion af gasmålere, blandt andet ved at gentænke design og genbruge materialer. Det indebærer eksempelvis at målerne nemt kan skilles ad i forbindelse med reparation, ligesom Flonidans forretningsmodel indebærer, at virksomheden får de udtjente målere retur, så komponenterne kan genanvendes.
360 grader-prisen er en anerkendelse af den indsats, som Flonidan har gjort for at skabe en mere bæredygtig og energivenlig produktion, og det skaber selvsagt glæde hos de ansvarlige: ”Vi har arbejdet hårdt for at styrke forretningen. Prisen er en stor motivator til at fortsætte det gode arbejde”, siger CEO i Flonidan, Sten Dyrmose.
I kategorien Start up gik prisen til virksomheden Hop, der er startet af to tidligere studiekammerater på Aalborg Universitet, Petrea Krag Burba og Niels Bach. Sammen har de udviklet (og udvikler fortsat) opfindelsen Prolect, der skal indsamle græshopper fra landbrugsjordene i Uganda til videresalg på det lokale og internationale marked.
Græshopper har en speciel status i Uganda, hvor de både er en plage for bønderne, fordi de store sværme kan ødelægge høsten, og samtidig anses som en delikatesse, da de er en næringsrig spise, der både indeholder store mængder protein og fedt. Derfor slår Prolect, der skal produceres bæredygtigt med bl.a. solpaneler, så at sige to græshopper med et smæk.
”Vi var glade bare for nomineringen, så at vi vinder gør os både beærede og stolte. Promovering er altid vigtigt, og en pris som den her kan helt sikkert åbne nogle døre og være med til at give os noget netværk, når vi på sigt skal til at tiltrække investorer. Det er vigtigt at understrege, at vi ikke har et færdigudviklet produkt endnu, ligesom vores businesscase stadig er under opbygning, men det gør jo samtidig denne her anerkendelse endnu bedre”, sagde Petrea Krag Burba til CSR.dk efter overrækkelsen på Børsen.
Vidt forskellige jurybedømmelser
Begge virksomheder livepitchede deres koncepter foran en jury på fem erfarne erhvervsfolk med bl.a. Ilse Jacobsen, der er kendt fra Løvens Hule, Troels Børrild fra Mellemfolkeligt Samvirke og Sandja Brügmann fra The Passion Institute.
Lige så forskellige, de to virksomheder er, lige så meget adskilte de to voteringsprocesser sig, fortæller Sandja Brügmann efterfølgende CSR.dk.
”Omkring Flonidan var der en del diskussion, men vi pegede på dem, fordi de har formået at ændre ledelses mindset, og intern adfærd hen imod en mere bæredygtig forståelse og ageren af forretningsførelse. Adfærdsændring er en udfordrende størrelse, og selvom Flonidan ikke er i mål som bæredygtig virksomhed, så har de taget de første og oftest sværeste skridt i processen. Fordi forretningspotentialet er stort, trods det bæredygtige stadig lakker, valgte juryen at belønne Flonidan med 360 Grader-prisen med den opfordring, at der tænkes endnu mere bæredygtigt i forhold til nye, vedvarende energikilder”, lyder det.
Nærmest lige modsat var overvejelserne omkring Hop, som fik ros fra hele panelet.
”Hop var en klar vinder, som alle i juryen var enige om var en 1’er. Passionen er tydelig i de to stiftende partnere, og passionen er vitterligt den allervigtigste ingrediens. Virksomheden udviser lokal forståelse af et problem, der løses på kreativ vis. Løsningen skaber merindkomst for de involverede bønder og produktet fødes ind i en forbrugeradfærd, der allerede ser produktet som en eftertragtet delikatesse. Det er en opstartsvirksomhed, så der er logistiske og forretningsmæssige områder, der endnu ikke er helt på plads – hvilket er helt naturligt. Jeg håber, de får en god forretningsstrateg på her i startfasen for også at sikre økonomisk vinding”, siger Sandja Brügmann.