Bevidst lederskab kan gøre en forskel – både internt og eksternt
Conscious leadership er et begreb, der er begyndt at vinde indpas som metode til at drive forretning på en måde, der kan gøre en positiv forskel for både en virksomheds bundlinje, medarbejdere og omverden.
Ledelse med et formål, der er større end ”bare” det at tjene penge og få virksomheden til at vokse, og med et sigte efter at opbygge vores individuelle og virksomhedsmæssige bevidsthed, så vi kan skabe bedre forretninger og mere innovative, sociale og miljømæssigt bæredygtige løsninger.
Læs også: Cirkulære tanker fra bæredygtige brands
Sådan kan idéen bag conscious leadership kort opsummeres, og den idé spreder sig i disse år, hvor socialt ansvar, bæredygtighed og generel hensyntagen og omtanke er noget, virksomheder i stigende grad bliver målt og bedømt på i offentligheden.
”Det er i mine øjne helt afgørende på langt sigt, at man som erhvervsleder vælger at se det store perspektiv. Den moderne forbruger efterspørger ansvar og det er virksomhederne nødt til at reagere på. I fremtiden er det derfor kun de brands, der tager dette alvorligt og arbejder for at gøre en positiv forskel på alle parametre, ikke kun indtjeningen, der vil overleve på markedet”.
Ordene kommer fra iværksætteren Sandja Brügmann, der er ledelsesrådgiver og stifter af bl.a. The Passion Institute. Hun er også blandt bidragyderne til det nyligt udkomne Gurubog (læs hendes kapitel nedenfor), og så er hun blandt fortalerne for conscious leadership-tankegangen.
Anerkendelse løfter hele kæden
Det skyldes ikke kun den grundlæggende idé om at gøre verden til et bedre sted, men også de afledte effekter af tilgangen i forretningssammenhæng. Det er nemlig adskillige eksempler – business cases – der illustrerer at man som selskab sagtens kan skabe værdi både internt og eksternt ved at gøre ”autenticitet til omdrejningspunktet”, som Sandja Brügmann formulerer det.
”Undersøgelser fra Gallup i USA viser, at 20 procent af den amerikanske arbejdskraft er uengageret på arbejdet, hvilket koster den amerikanske økonomi 380 mia. dollars (knap 2,7 bio. kr., red.) om året, og hvis du arbejder i en virksomhed, hvor du ikke bliver anerkendt, så stiger det manglende engagement til over det dobbelte. Autentiske ledere anerkender mennesker, og løfter hver persons engagement og værdi. Det er godt for økonomien, samfundet og individet”, siger hun.
En analyse fra Conscious Capitalism viser tilsvarende, at formålsdrevne virksomheder har en meget lav medarbejderudskiftning, med en fastholdelsesgrad på over 90 procent, mens Firms of Endearment har påvist, at disse virksomheder performer 14 gange bedre end gennemsnittet i S&P500-indekset.
På forretningsfronten er en virksomhed som den tyrkiske denimproducent Isko et godt eksempel på et selskab, der har opnået resultater på et fundament af ansvar. En af Iskos kollektioner er Svanemærket og generelt er selskabet en pioner i forhold til at skabe et denimmateriale, der både performer for modebranchen og miljøet (mindsket vandforbrug, forskning i miljøvenlig kemi, uddannelse af unge designere omkring bæredygtighed etc.) og man sælger det bl.a. til H&M og en stribe andre af verdens førende brands.
Autentiske ledere anerkender mennesker, og løfter hver persons engagement og værdi. Det er godt for økonomien, samfundet og individet
Sandja Brügmann
To nye p’er i regnskabet
Et andet eksempel, som tidligere omtalt her på CSR.dk, er The Body Shop, hvis initiativ om biobroer er udvalgt på baggrund af det forskningsbaserede planetary boundary-framework fra Stockholm Resilience Center. Centerets arbejde er i øvrigt profileret i Leonardo DiCaprio’s nye dokumentar Before the Flood, der handler om klimaforandringerne.
På den baggrund argumenterer Sandja Brügmann for, at vi bør kræve autentisk empatisk lederskab af os selv og hinanden i alle facetter af forretning, uddannelse, politik, og at vi supplerer de tre kendte P’er – people, planet og profit – med to nye: passion og purpose.
Læs også: Danske virksomheder mangler fokus på indtjening i miljøarbejde
”Det er ikke bare vigtigt for vores velvære på den korte bane, men er nødvendigt for vores overlevelse som mennesker og den medfart vi får på en planet, der allerede nu reagerer voldsomt på de valg vi hidtil har truffet.”