Bevidst lederskab kan gøre en forskel – både internt og eksternt

Conscious leadership er et begreb, der er begyndt at vinde indpas som metode til at drive forretning på en måde, der kan gøre en positiv forskel for både en virksomheds bundlinje, medarbejdere og omverden.

En bevidst leder kan løfte hele sin virksomhed, inkl. bundlinjen, og gøre en forskel både internt og eksternt..

20.12.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Ledelse med et formål, der er større end ”bare” det at tjene penge og få virksomheden til at vokse, og med et sigte efter at opbygge vores individuelle og virksomhedsmæssige bevidsthed, så vi kan skabe bedre forretninger og mere innovative, sociale og miljømæssigt bæredygtige løsninger.

Læs også: Cirkulære tanker fra bæredygtige brands

Sådan kan idéen bag conscious leadership kort opsummeres, og den idé spreder sig i disse år, hvor socialt ansvar, bæredygtighed og generel hensyntagen og omtanke er noget, virksomheder i stigende grad bliver målt og bedømt på i offentligheden.

”Det er i mine øjne helt afgørende på langt sigt, at man som erhvervsleder vælger at se det store perspektiv. Den moderne forbruger efterspørger ansvar og det er virksomhederne nødt til at reagere på. I fremtiden er det derfor kun de brands, der tager dette alvorligt og arbejder for at gøre en positiv forskel på alle parametre, ikke kun indtjeningen, der vil overleve på markedet”.

Sandja Brügmann er serieiværksætter, international taler og bæredygtighedsekspert inden for kommunikation og markedsføring, og rådgiver med passion for bevidst og autentisk ledelse. Derudover er hun bl.a. certificeret yogalærer, tidligere dansk mester i bueskydning og OL-håb i disciplinen..

Ordene kommer fra iværksætteren Sandja Brügmann, der er ledelsesrådgiver og stifter af bl.a. The Passion Institute. Hun er også blandt bidragyderne til det nyligt udkomne Gurubog (læs hendes kapitel nedenfor), og så er hun blandt fortalerne for conscious leadership-tankegangen.

Anerkendelse løfter hele kæden
Det skyldes ikke kun den grundlæggende idé om at gøre verden til et bedre sted, men også de afledte effekter af tilgangen i forretningssammenhæng. Det er nemlig adskillige eksempler – business cases – der illustrerer at man som selskab sagtens kan skabe værdi både internt og eksternt ved at gøre ”autenticitet til omdrejningspunktet”, som Sandja Brügmann formulerer det.

”Undersøgelser fra Gallup i USA viser, at 20 procent af den amerikanske arbejdskraft er uengageret på arbejdet, hvilket koster den amerikanske økonomi 380 mia. dollars (knap 2,7 bio. kr., red.) om året, og hvis du arbejder i en virksomhed, hvor du ikke bliver anerkendt, så stiger det manglende engagement til over det dobbelte. Autentiske ledere anerkender mennesker, og løfter hver persons engagement og værdi. Det er godt for økonomien, samfundet og individet”, siger hun.

En analyse fra Conscious Capitalism viser tilsvarende, at formålsdrevne virksomheder har en meget lav medarbejderudskiftning, med en fastholdelsesgrad på over 90 procent, mens Firms of Endearment har påvist, at disse virksomheder performer 14 gange bedre end gennemsnittet i S&P500-indekset.

På forretningsfronten er en virksomhed som den tyrkiske denimproducent Isko et godt eksempel på et selskab, der har opnået resultater på et fundament af ansvar. En af Iskos kollektioner er Svanemærket og generelt er selskabet en pioner i forhold til at skabe et denimmateriale, der både performer for modebranchen og miljøet (mindsket vandforbrug, forskning i miljøvenlig kemi, uddannelse af unge designere omkring bæredygtighed etc.) og man sælger det bl.a. til H&M og en stribe andre af verdens førende brands.

Autentiske ledere anerkender mennesker, og løfter hver persons engagement og værdi. Det er godt for økonomien, samfundet og individet

Sandja Brügmann

To nye p’er i regnskabet
Et andet eksempel, som tidligere omtalt her på CSR.dk, er The Body Shop, hvis initiativ om biobroer er udvalgt på baggrund af det forskningsbaserede planetary boundary-framework fra Stockholm Resilience Center. Centerets arbejde er i øvrigt profileret i Leonardo DiCaprio’s nye dokumentar Before the Flood, der handler om klimaforandringerne.

På den baggrund argumenterer Sandja Brügmann for, at vi bør kræve autentisk empatisk lederskab af os selv og hinanden i alle facetter af forretning, uddannelse, politik, og at vi supplerer de tre kendte P’er – people, planet og profit – med to nye: passion og purpose.

Læs også: Danske virksomheder mangler fokus på indtjening i miljøarbejde

”Det er ikke bare vigtigt for vores velvære på den korte bane, men er nødvendigt for vores overlevelse som mennesker og den medfart vi får på en planet, der allerede nu reagerer voldsomt på de valg vi hidtil har truffet.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

27.06.2024CSR.dk

Andelsselskab vil støtte landbruget gennem klimakreditter

24.06.2024CSR.dk

DSV og UNICEF indgår partnerskab for at sikre adgang til vitale forsyninger for børn over hele verden

21.06.2024VIA University College

Sponseret

Indre bæredygtighed: Den skjulte men afgørende faktor for ydre bæredygtig forandring

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
Lær af andre virksomheders arbejde med biodiversitet

Bliv inspireret af danske virksomheders erfaringer med biodiversitet, som er indsamlet i projektet Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv, og hør Vattenfall fortælle om deres arbejde med biodiversitet i strategi, værdikæde og rapportering.

Dato

04.07.2024

Tid

10:00

Sted

Online