31.08.2016 | Samfund
The Body Shop vil bygge biobroer
Kosmetikkæden The Body Shop har lanceret et projekt, hvor man vil gendanne og beskytte 75 millioner kvadratmeter skov i bl.a. Vietnam, ved at oprette såkaldte bio-broer, som forbinder skovområder og genetablerer naturkorridorer i belastede naturområder.
The Body Shop vil etablere et antal biobroer i den vietnamsiske regnskov for at fremme både biodiversitet og forhold for lokalsamfundene. Foto: Flickr/Gavin White
”Hjælp Reggie med at finde kærligheden”
Under den lidt alternative overskrift søsatte den verdensomspændende kosmetikkæde The Body Shop tidligere på sommeren sit hidtil mest ambitiøse, grønne projekt, der er fokuseret på de tropiske skove i Vietnam, Indien og andre lande i regionen.
Læs også: ”Det var på tide at tage et skridt mere”
Her målet at oprette et antal såkaldte bio-broer, der skal forbinde ellers adskilte skovområder og på den måde genetablere naturkorridorer i områder, der ellers er belastede af træfældning eller urbanisering. Det vil gøre det muligt for truede dyrearter at finde hinanden, til glæde for bl.a. Reggie.
Han er nemlig en vietnamesisk stumpnæseabe med adresse i Khe Nuoc Trong-skoven i den nordlige del af landet. Reggie og hans artsfæller bliver ofte udsat for krybskytteri og ender som mad, brugt som pels eller i kinesisk medicin. Dermed tilhører Reggie en af de udsatte dyrearter, der får en chance for at leve i sikkerhed og formere sig, og som The Body Shops kunder kan hjælpe gennem projektet.
Hver kundetransaktion gendanner og beskytter én kvadratmeter levested i skoven, og i alt stiler kampagnen efter at gendanne 75 millioner kvadratmeter skov og beskytte områderne mod udnyttelse, krybskytteri og ikke-bæredygtigt skovbrug. En anden væsentlig del af programmet er at engagere lokalsamfundene til at beskytte bio-bromiljøerne på lang sigt, hvilket skal være med til at hjælpe dem i retning af en mere bæredygtig levevis.
Langsigtet strategi
Bio-broprogrammet er en del af The Body Shops ’Enrich Not Exploit’-projekt, der har til formål at gøre koncernen med de godt 3000 butikker på verdensplan til verdens mest etiske og virkelig bæredygtige globale virksomhed, og forventningerne til satsningen er store.
"Vi ønsker at fokusere på aktiv berigelse af verdens biodiversitet. Disse skovområder i Vietnam er biologiske skattekister, der bliver ødelagt af krybskytteri og ulovlig skovfældning. Bio-broer er en innovativ måde at skabe beskyttede korridorer af biodiversitet på, så den bredere skov kan blomstre op, og dens beboere får mulighed for at yngle og trives. I Vietnam håber vi på at opleve, at truede dyrearter formerer sig inden for 5-10 år”, siger direktør for kampagner og social ansvarlighed hos The Body Shop, Christopher Davis.
Strategien skal ses i lyset af, at The Body Shop indkøber ingredienser fra hele verden, og når man sætter ind for at beskytte den globale biodiversitet, så hjælper det også med at sikre sunde omgivelser for disse ingredienser på lang sigt, samtidig med at man beskytter jorden mod følgerne af eksempelvis klimaforandringer og ulovlig skovrydning.
Læs også: Toyota og WWF i samarbejde om regnskove og klimaforandringer
I det første projekt samarbejder The Body Shop med den internationale bevarelsesorganisation World Land Trust og organisationens partner Viet Nature Conservation Centre, om at beskytte området og dets dyreliv ved hjælp af regelmæssig patruljering og brug af kamerafælder. Viet Nature har også et tæt samarbejde med lokalsamfundet for at opmuntre til bæredygtigt landbrug og brug af skovens ressourcer og med skoler for at fremme involvering. Det andet bio-broprojekt begynder i slutningen af 2016 i Garo-bjergene i Indien, her med Wildlife Trust of India som lokal partner.
-AK
Klima, miljø og energi

Flying Tiger afgiver grønt plastikløfte
Fremover kommer der til at være mindre plastik på hylderne i Flying Tigers butikker. De har indgået et samarbejde med organisationen Plastic Change, hvor målet er at reducere anvendelsen af plastik markant.
Klima, miljø og energi
Elcykel med lad bagpå udfordrer varebiler
Med ladet bagpå og plads til en europalle er ny dansk el-ladcykel klar til at udfordre varevogne i byerne. Det er manden bag de danske magnetcykellygter, som har udviklet cyklen.
Strategi & ledelse

75 globale brands bakker op Parisaftalen
Samtidig med at USA er ved at trække sig ud af Parisaftalen, annoncerer 75 globale brands, heraf adskillige amerikanske, deres støtte til den store klimaplan. Virksomhederne peger på stribevis af fordele ved at blive i aftalen og understreger, at de selv vil holde fast.
Samfund

PostNord klar med bæredygtig emballage
Med en ny, genanvendelig emballage til salg på posthusene regner PostNord med at spare op til 42 procent CO2 på gave- og pakkeindpakning. Med tiden vil virksomheden også udvide med en pantordning til emballagen.
Klima, miljø og energi

Nu tilbyder Norwegian klimakompensation
Det er endnu ikke muligt at flyve uden CO2-aftryk. Derfor har Norwegian valgt at integrere klimakompensation i deres bookingproces.
Klima, miljø og energi

USA’s grønne økonomi er 1,3 billioner dollars værd
USA bør investere grønt, hvis man vil øge både beskæftigelse og den økonomiske udvikling. Det konkluderer et nyt studie fra University College London. Landets grønne økonomi repræsenterer en årlig omsætning på næsten 9.000 mia. kr.