CSR 2018: Virksomhederne fremtidssikrer men holder fast i gamle dyder
Carlsberg, Mærsk, Novo Nordisk og Rockwool er alle i gang med at lægge nye spor ud for deres samfundsansvar. I 2018 skal der implementeres, men ikke uden at holde godt fast i de klassiske CSR-discipliner.
CSR.dk har siden nytår talt med repræsentanter for CSR-Danmark. Vi har spurgt dem, hvad de skulle arbejde med i 2018, og hvad de håbede at opnå med arbejdet.
I denne artikel kan man læse fire virksomheders svar. Selvom det konkrete arbejde er forskelligt, er der dog fire fællestræk:
- Ansvarlig virksomhedsdrift fremhæves stadig som kernen i arbejdet med CSR, men
- Tilpasning til en ny virkelighed – med verdensmål, klimaforandringer og disruption – fylder meget og udgør et nyt lag i arbejdet.
- De konkrete prioriteter er nært koblet til virksomhedens drift og kommercielle aktiviteter, og det kræver uddannelse af både medarbejdere og marked.
- De afsøger og ser mange muligheder i partnerskaber med nye typer af partnere - interne, iværksættere, forskere, finansfolk mm.
I næste uge fortæller vi, hvad rådgivere og organisationer satser på i 2018.
Læs om virksomhedernes planer
Carlsberg: Vi skal levere på vores strategi, nå forbrugerne og samarbejde med forskning og videnskab
Mærsk: Orden i eget hus er forudsætningen for at arbejde med de store udfordringer
Novo Nordisk: Vi vil udvikle konkrete løsninger, så vi er relevante, ansvarlige og resiliente
Rockwool: Ny markedsvirkelighed kræver, at vi positionerer os rigtigt