Dansk inspiration til amerikansk byudvikling
Med transportministeren i spidsen har en amerikansk delegation netop besøgt Danmark for blandt andet at lade sig inspirere af den københavnske cykelkultur som et eksempel på bæredygtig byudvikling.
Bæredygtige og smarte byer er et vigtigt udviklingsaspekt verden over, når det kommer til at nedbringe forurening og CO2-udslip, sikre mobilitet og vækst på de rette præmisser. Det gælder selvsagt også i USA, hvor byer fra øst til vest, såvel som centralmagten i det store land, arbejder for at skabe nye løsninger, der både er miljømæssigt, samfundsmæssigt og økonomisk rentable.
Læs også: Vi skal deles om de smarte byer
På den baggrund var en amerikansk delegation, med transportminister Anthony Foxx i spidsen, tidligere i denne uge på besøg i Danmark, nærmere bestemt Storkøbenhavn, for at samle inspiration og læringspunkter til den videre proces hjemme i staterne.
Tirsdag formiddag lagde Dansk Industri lokaler til, da secretary Foxx og de tre borgmestre, der også var med på turen, mødte en stribe danske virksomheder og interessenter for at dele deres tanker og foreløbige indtryk fra den danske hovedstad, herunder ikke mindst byens transportløsninger.
Vi kan lære af København
Foxx, der selv er tidligere borgmester i Charlotte, North Carolina, understregede hvordan de enkelte stater og byer i høj grad selv skal facilitere og understøtte udviklingen, mens man fra statslig side går efter at ’guide, men ikke diktere’ de forskellige projekter – med indtrykkene fra København i baghovedet.
”Vi er her for at se et modent cykel- og fodgængersystem, hvis lige vi ikke har i USA, og som borgmestrene kan lære af og interagere med. Samtidig kan vi også lære noget af den forhistorie, der har ført København frem som en af verdens bedste cykelbyer, for det er jo ikke noget, der er sket natten over. Det I oplevede omkring oliekrisen i 1960’erne og ’70’erne satte en udvikling i gang, og mit indtryk er, at USA på mange måder er på vej i samme retning. Derfor er vi nødt til at blive mere adrætte (nimble, red.) i fremtiden”, sagde han.
Den første borgmester, der fik ordet, var Steve Adler fra Austin i Texas; en by, der over de seneste år har oplevet solid vækst i både økonomi og befolkning, historisk lav arbejdsløshed og et sprudlende start-up-miljø, men også voksende ulighed og stigende fattigdom. Her spiller byens transportsituation faktisk en væsentlig rolle, både positivt og negativt.
Øget mobilitet for at sprede vækst
”Vi har både udfordringer og muligheder i forhold til mobilitet. På den ene side har vi en by, der spreder sig hastigt og et offentligt transportsystem, der ikke helt kan følge med, men på den anden side er der også store muligheder for at sprede udviklingen, hvis vi kan øge mobiliteten”, sagde borgmesteren fra byen, der ifølge American Community Survey har en andel af cykelpendlere på to procent, hvilket er nok til en placering omkring top-10 på landsplan.
Hele smart city-perspektivet, som var overskriften for eventen hos DI, er i det hele taget noget man holder øje med i staterne, både på føderalt og kommunalt niveau. Fra Portland på den amerikanske nordvestkyst var borgmester Charles Hales ikke i tvivl om, at den teknologiske udvikling (også) i fremtiden vil være et vigtigt parameter i arbejdet for sikre bl.a. en by som Portland sin status som et ’liveable place’.
”Der kommer mere og mere teknologi ind i vores hverdag, bl.a. i vores transportmidler, og et fænomen som Big Data, som vi har et samarbejde med Amazon Web Services omkring, bliver mere og mere afgørende. Derfor har vi også et stort fokus på offentlig-private partnerskaber, der kan hjælpe os med at holde trit med udviklingen og kunne inddrage de nye muligheder omkring eksempelvis intelligent trafikstyring og nedsat ressourceforbrug i en lang række sammenhænge”, sagde han.
Betaby for mennesker
Her tilbød Peter Buttigieg – i folkemunde bare kendt som mayor Pete – fra delegationens mindste by, South Bend i staten Indiana, godt 150 km øst for Chicago, straks sin hjemby som testcenter for diverse løsninger på området, som fx smarte gadelamper, som en af formiddagens danske deltagere, borgmester i Albertslund Steen Christiansen, fortalte om.
”Vi er en lille by, kun godt 100.000 indbyggere, men lige akkurat store nok til at kunne mærke de samme udfordringer som vores større kolleger. Derfor vil vi meget gerne være beta city, altså et levende laboratorie for at teste de teknologiske muligheder efterhånden som de er klar til det, og gøre hvad vi kan for at bidrage til at skabe byer for mennesker”, sagde han med direkte henvisning til delegationens besøg hos Gehl Architects dagen inden.
Læs også: Deleøkonomi i transportbranchen kan give klimabonus
Dermed kunne det amerikanske følge med god samvittighed og idéer i bagagen fortsætte deres europæiske rundtur, der som næste stop inkluderede et besøg i Amsterdam og – på opfordring fra den hollandske ambassadør i Danmark, Henk Swarttou – en lille konkurrence om, hvem der egentlig kan kalde sig verdens cykelhovedstad.