Dansk rederi mistænkes for forskelsbehandling
Et højdekrav på 170 cm har nu fået Esvagt i vælten. Det danske rederi mistænkes nemlig for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere med et højdekrav, som ifølge en ekspert kan være ulovligt.
En kedelig sag har ramt det danske offshorerederi Esvagt. Virksomheden bliver nemlig mistænkt for at have forskelsbehandlet to kvindelige jobansøgere på et tidspunkt, hvor rederiet efter eget udsagn har stor mangel på arbejdskraft.
I august i år søgte 10 nyuddannede elever fra skoleskibet Georg Stage arbejde som skibsassistenter hos Esvagt. Her blev syv mandlige ansøgere tilbudt job, mens to kvindelige kandidater ikke blev kaldt til samtale.
Årsagen til frasorteringen af de to kvinder er tilsyneladende et hidtil ukendt krav om, at skibsassistenter i Esvagt skal være over 170 cm høje, skriver fagforeningen Søfartens Ledere.
Læs også: Aldersdiskrimination koster Dansk Supermarked millionbeløb
Bekræfter højdekrav til kandidater
Hos rederiet ønsker man imidlertid ikke at udtale sig om sagen, men bekræfter, at man har et højdekrav:
”Det er rigtigt, at vi i Esvagt stiller en række fysiske krav til vores kandidater, herunder et krav om en minimumshøjde på minimum 170 cm. Disse krav gælder uanset køn og bunder alene i sikkerhedshensyn”, skriver HR-direktør Nick Vejlgaard Ørskov til Søfartens Ledere og fortsætter:
”Vores ansatte skal have en vis fysik, når de med få minutters varsel sendes ud på det åbne hav i forbindelse med redningsaktioner. De skal kunne løfte en våd og tung person op i redningsbåden. Derudover skal de have en vis højde for at kunne montere redningsbåden på vores hejseværk”.
Derudover påpeger Nick Ørskov vigtigheden i, at netop disse krav opfyldes, når sikkerheden skal være i top, hvorfor han henviser til, at mænd generelt har en stærkere fysik end kvinder. Han nævner dog samtidig, at disse krav ikke udelukker kvinder fra at blive ansat i virksomheden.
Intet højdekrav i stillingsopslaget
Ifølge Søfartens Ledere stod der intet om højdekravet i det stillingsopslag, som de nyuddannede elever søgte. Derudover fik de to kvindelige ansøgere heller ingen begrundelse for, hvorfor de ikke blev kaldt til samtale, mens alle mandlige ansøgere, på nær én enkelt med en plettet straffeattest, blev tilbudt et job.
Læs også: Nestlé oplever succes i kamp mod ungdomsarbejdsløshed
Derudover kan højdekravet, som ligger tre cm over danske kvinders gennemsnitshøjde, være ulovligt, skriver shippingwatch.dk:
”Esvagts HR-direktør argumenterer ud fra, at det er i redningsaktioner, at rederiet har meget markante behov for høje, stærke mennesker, men Esvagts skibsassistenter beskæftiger sig jo med at løse en række andre opgaver, og så er det ikke proportionalt at forlange, at alle rederiets skibsassistenter skal leve op til højdekravet”, siger Kirsten Precht, der er specialkonsulent i Institut for Menneskerettigheder.
Overfor Søfartens Ledere påpeger hun samtidig, at et særkrav ikke på forhånd skal udelukke personer af et bestemt køn:
”En arbejdsgiver har naturligvis lov til at stille de krav til deres arbejdskraft, som er nødvendige og saglige og velbegrundede. Rederiet skal for alle job som skibsassistent og alle typer arbejde kunne forklare – konkret – hvorfor det er nødvendigt at være 170 cm høj”.
Læs også: Nordea: Kvindelige direktører giver højere afkast
Vil ikke oplyse om krav til ansatte
Ifølge Søfartens Ledere kan ledelsen på Georg Stage ikke erindre, at Esvagt har ansat kvindelige elever. Derudover har rederiet afvist at oplyse fagforeningen, om der tidligere er ansat kvindelige elever fra skoleskibet.
Overfor branchemediet Søfart fortæller Esvagt dog, at man i øjeblikket mangler 20 ubefarne skibsassistenter, mens man næste år forventer af få behov for i alt 200 ubefarne skibsassistenter.
- EL