Deleøkonomi i transportbranchen kan give klimabonus
Med Uber som den store inspirationskilde forsøger flere deleøkonomiske virksomheder at etablere sig i transportindustrien. Det kan komme klimaet til gode på længere sigt.
Gennem den sidste håndfuld år er flere tjenester, der baserer sig på deleøkonomiens principper, blevet store forretninger. Udlejningsportalen Airbnb er blevet en verdensomspændende aktør og privattaxaudbyderen Uber er ifølge Bloomberg nået op på en værdi af $62 mia. (godt 420 mia. kr.).
Læs også: Vi skal deles om de smarte byer
Netop Uber har kastet en nærmest endeløs række af kopitjenester af sig verden over, hvoraf langt størstedelen er rettet mod private. Men på det seneste har flere og flere aktører - herunder nogle af Ubers egne inspirationskilder - taget skridtet ind på B2B-markedet – og det kan kaste gevinster for både miljø og klima af sig på sigt. Det skriver greenbiz.com.
Det gælder eksempelvis en virksomhed som Zipcar, der med godt 10 år på bagen er blevet Nordamerikas største delebilsnetværk. Zipcar, der i 2013 blev opkøbt af udlejningsgiganten Avis for over $500 mio., tilskriver i høj grad selv sin succes til virksomhedens fokus på bæredygtighed og en større idé end ”kun” det at arrangere en delebilsordning mellem privatpersoner.
1 million færre biler
For Zipcar handler det således også om miljøgevinsten ved ordningen. Selskabets eget estimat peger på, at én zipcar fjerner behovet for 15 privatbiler, og med det udgangspunkt sigter man efter at eliminere 1 million biler fra vejnettet. Samtidig bevirker ordningen, at brugerne kører færre kilometer, fordi de kan deles om bilerne, og sammenlagt giver det en markant besparelse på brændstof og dermed også udledt CO2, hvilket man altså håber at flere virksomheder også vil få øjnene op for, og lade deres medarbejdere låne en zipcar i stedet for at have en flåde af traditionelle firmabiler.
Netop denne udnyttelse af den ubrugte kapacitet (de tomme sæder, der er både to og tre af i tusindvis af biler på vejene) er nøglen til både Zipcars profit og miljøgevinsterne.
”Jeg elsker overskudskapaciteten, fordi den er så ressource- og omkostningseffektiv. Bare forestil dig den værdi, der kan hives ud af at tøjle denne overskydende kapacitet på forskellige delingsplatforme”, sagde Zipcars grundlægger, Robin Chase, på konferencen Verge 2015, ifølge Greenbiz.
Hvad den samlede effekt i forhold til C02-udslip og energiforbrug bliver, er endnu uklart, men området, der involverer deling af diverse aktiver med et stort klimaaftryk (biler, lastbiler, industriudstyr og bygninger) er et varmt emne for mange bæredygtighedsfortalere.
Læs også: Danskerne hopper på delevognen
Dermed ser både muligheder og klimaperspektiver ud til at blive endnu flere og bedre i fremtiden, også i takt med at både Uber, Airbnb, Lyft og andre af deleøkonomiernes ’grundlæggere’ tilbyder flere og flere erhvervsrettede ydelser, og et voksende antal af de ’gamle’ må forny sig.
-AK