30.07.2019 | Samfund
Fem råd til hvordan man bedst investerer i udviklingslande
Myriam Sainz fra NGO’en TechnoServe trækker på sin erfaring med at genopbygge kaffesamfund med Nespresso for at identificere, hvordan man bedst kan investere i lande ramt af konflikt eller krise.
I de senere år har virksomheder på tværs af forskellige sektorer øget deres investeringer i udviklingslande i et forsøg på at nå nye markeder, udvikle nye forsyningskæder og skabe en positiv, varig effekt i samfundene.
Læs også: Dansk plastikaffald kan ende på strande i udviklingslande
At træde ind i skrøbelige eller ustabile regioner byder imidlertid på forskellige udfordringer - som at udvikle politiske og sikkerhedsmæssige situationer og huller i infrastruktur og vitale tjenester - og virksomheder er ofte bekymrede over de risici, der er forbundet med investering i disse økonomier.
Det skriver Myriam Sainz fra NGO’en TechnoServe på ethicalcorp.com. Hendes erfaring viser at samarbejde mellem virksomheder og ngo’er er fuldstændig afgørende for at komme disse problemer til livs.
Myriam Sainz er sammen med sit team kommet frem til fem afgørende faktorer på området, der bygger på TechnoServes mange års erfaring - særligt gennem samarbejdet med kaffekoncernen Nespresso, som har hjulpet kaffesamfund på fode i områder plaget af konflikter, økonomiske kriser eller naturkatastrofer.
1. Værdipropositionen skal være overbevisende for alle parter
Projekter i udviklingslande med skrøbelige økonomier er mere risikable og kræver større investering, indsats og engagement. Derfor kan det være lettere at retfærdiggøre at opgive dem, så snart noget går galt.
Derfor bør partnerskaber baseres på et meget stærk forretningsgrundlag. Virksomheden vil ikke få succes, hvis investeringen ses som et socialt ansvarsinitiativ eller som et marketingværktøj. Investeringen skal snarere imødekomme et kerneforretningsbehov.
Tilsvarende skal NGO-partneren sikre, at der også er et stærk forretningsgrundlag for de involverede landmænd og iværksættere, der kan risikere en særlig høj fattigdomsudsigt eller være særlig risikovillige.
Før et nyt program lanceres, demonstrerer TechnoServe f.eks. potentialet for konkrete indtægtsgevinster for sine klienter med lav indkomst, som landmænd med et lille landbrug, samt levedygtigheden af høje kvalitetsafgrøder eller andre forsyninger til sourcing-firmaet.
2. Partnere skal være forpligtede på lang sigt
De gode resultater sker ikke natten over, især ikke i de mest urolige regioner, og det kræver tålmodighed. Virksomheder bør derfor i startfasen planlægge udsigten til at udvide sig ud over den traditionelle årlige budgetcyklus.
Selvom en konstant vurdering af fremskridt er vigtig, er den private sektor nødt til at forstå investeringens langsigtede karakter og være villig til at overvinde midlertidige tilbageslag.
3. Partnere er nødt til at identificere og tackle markedshuller i starten
Usikre økonomier mangler nogle af de systemer, markedsaktører og infrastrukturer, som partnerskaber med fælles værdi ofte er afhængige af for at få succes. Derfor er det vigtigt, at partnerne identificerer disse huller og bygger løsninger i deres programplan i starten af processen.
Steder, hvor arbejdskapital er vanskelig at få, kan den private sektor hjælpe med at garantere finansiering. Og hvor bestemt udstyr eller forsyninger ikke er tilgængelige, er partnerne nødt til at hjælpe med at udfylde kløften ved at identificere, hvilke produkter der er egnede til lokale forhold, engagere leverandører i udlandet og hjælpe producentorganisationer med at handle med leverandører og udvikle udstyrsvedligeholdelsesfunktioner.
4. Partnerskabet skal være fleksibelt og tilpasse sig skiftende situationer
Når man arbejder i ustabile- eller post-konflikt områder, er det vigtigt at have god viden om den lokale kontekst, men det er også vigtigt at forstå, at situationer kan ændre sig meget hurtigt.
Derfor skal virksomheds- og NGO-partnerne være i konstant kommunikation med hinanden for at kunne tilpasse sig og træffe hurtige beslutninger, når det er nødvendigt.
Det er dermed vigtigt at planlægge en række forskellige begivenheder og etablere et beslutningsapparat, der ikke er alt for bureaukratisk.
5. Partnere skal være klar til at innovere
Udfordringerne forbundet med at operere i usikre økonomier tvinger uundgåeligt partnerne til at komme med nye ideer for at få tingene til at fungere. Men opbygningen af stærke partnerskaber i udviklingslande er ofte udfordrende - fordelene kan dog være betydelige.
Læs også: Menneskerettighedsværktøj hjælper virksomheder i udviklingslande
Delingen af risici blandt aktørernes gør det muligt at stille de nødvendige investeringer til at genopbygge en økonomi til rådighed, hvilket hjælper med at bringe transformative, varige ændringer i tusinder af menneskers liv.
- SDN
Samfund
Hårde tider for verdensmålene
FN-systemet presser nu på for at finde flere penge til indsatsen. De nordiske virksomheder mener selv, de halter bagud på handling.
Samfund

Rapport: Uinteresserede ministre er grund til manglende verdensmålsvurderinger i lovforslag
Næsten ingen lovforslag får påpeget negative konsekvenser for verdensmålene. Grunden findes hos uinteresserede politikere og embedsmænd.
Medarbejder

Jo yngre vi er, jo mere åbne er vi om vores løn
Mere end halvdelen af danskerne taler om deres løn med kollegerne. Særligt de yngre generationer på arbejdsmarkedet er åbne om deres løn. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra IDA.
Strategi & ledelse

Der er næsten 1.000 milliarder at hente i cirkulære løsninger
Et nordisk samarbejde over flere år resulterer i solid hjælp og anbefalinger til, hvordan virksomheder kan organisere den svære omstilling til cirkulær løsninger.
Strategi & ledelse

Globalt værktøj skal hjælpe virksomheder med at opgøre deres aftryk på biodiversiteten
Taskforce on Naturerelated Financial Disclosures (TNFD) har netop lanceret et nyt rapporteringsværktøj, som virksomheder kan bruge til at opgøre deres aftryk på og afhængighed af naturen. Finans Danmark og UN Global Compact Network Denmark har stået i spidsen for en Nordisk konsultationsgruppe, som har bidraget til at udbrede kendskabet til det nye værktøj.
Klima, miljø og energi

Nyt initiativ skal få børnefamilier i køkkenet og bekæmpe madspild
Et nyt samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go skal engagere og give børnefamilier værktøjer til at reducere madspild. Det skal en influencer blandt andet være med til at indfri.