Finanslov skal styrke indsatsen mod piratkørsel og sikre danske lønninger
Ny finanslov skal stramme op på kontrollen af ulovlig cabotagekørsel og samtidig sikre, at udenlandske vognmænd får danske lønninger ved kørsel på danske veje.
Der skal nu bruges flere penge på kontrol og digital nummerpladegenkendelse med henblik på at sætte ind mod udenlandske vognmænd, der begår ulovlig cabotagekørsel – også kaldet piratkørsel. Derudover skal vognmænd, som er ansat i udenlandske transportvirksomheder, sikres dansk løn når de kører cabotagekørsel og kombineret transport i Danmark.
Det er regeringen, De Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet enige om at prioritere på vejtransportområdet i den nye finanslov.
De to tiltag vækker tilfredshed fra flere parter:
”Jeg er utrolig glad på chaufførernes og vognmændenes vegne. Det er en fantastisk finanslov for transportbranchen”, siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen til Fagbladet 3F.
I perioden 2020-2030 afsættes der 10 millioner kroner til kontrol af om kravene til aflønning bliver overholdt. Reglerne fremmer mulighederne for fair konkurrence og sidestiller danske og udenlandske chauffører.
Flere nummerpladekameraer
Derudover skal anvendelsen af de såkaldte ANPG-kameraer, der bruges til nummerpladescanning, øges og styrke politiets indsats. 300.000 kroner i 2021 og seks millioner kroner i 2022-2023 bliver afsat til dette formål, hvor kameraerne bliver fordelt ud på de mest relevante politikredse.
Erik Østergaard, der er administrerende direktør i arbejdsgiverorganisationen DTL – Danske Vognmænd, synes, at finanslovsaftalen indeholder gode elementer:
”At sikre dansk løn til de udenlandske chauffører betyder, at en ladeport, der alt for længe har stået på vid gab, bliver lukket for de speditører og vognmænd, der hidtil har spekuleret i at underbyde det danske marked”, siger han til Fagbladet 3F.
Læs også: Danske Speditører lancerer nye etiske transportregler
Midlerne til kontrol af ulovlig cabotagekørsel afsættes konkret til flere kontrolmedarbejdere i politiet, og landets tre tungvognscentre bliver derudover styrket. Foruden dette bliver chaufførernes ulovlige weekendhvil i lastbilhusene fremover kontrolleret.
- HL