Rapport: Store virksomheder gør ikke nok for at tackle slaveri

De færreste blandt Storbritanniens 100 største selskaber gør det godt nok, når det kommer til at eliminere moderne slaveri, lyder det i ny rapport. De tænker ikke langt nok, mener en af folkene bag, men eksempelvis diskussionen om leveløn er svær, påpeger andre. Lille chokoladefirma viser vejen.

London er hjemby for en række af de FTSE 100-selskaber, som Phil Bloomer mener skal gøre mere for at stoppe moderne slaveri..

24.10.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Verdens største virksomheder skal bruge deres økonomiske muskler og vise lederskab og handling for at bekæmpe moderne slaveri verden over. Men over en bred kam viser en ny rapport, at deres arbejde på området er skuffende.

Læs også: Samsung ændrer leverandørpolitik efter slaverianklage

Phil Bloomer (tv.) i panelet på årets Responsible Supply Chain Summit sammen med Brent Wilton (th.) fra Coca-Cola. Foto: Anders Kampmann.

Nærmere bestemt drejer det sig om de virksomheder, der er en del af det såkaldte FTSE 100-indeks, som omfatter de 100 største selskaber, der er noteret på børsen i London. Selve titlen – First Year of FTSE 100 Reports under the UK Modern Slavery Act: Towards Elimination? – stiller det retoriske spørgsmål, som Bloomer besvarer med ’skuffende’ som den centrale dom.

Ifølge rapporten har kun ’en håndfuld’ ledende virksomheder såsom Marks & Spencer, Sainsbury’s og Unilever ”taget meningsfulde skridt for at vurdere hvorvidt de mennesker, der leverer deres services og fremstiller deres produkter er i risiko for udnyttelse”, som Phil Bloomer skriver.

Overordnet set er virksomhedernes rapportering om deres indsats ikke god nok, mener han videre. De langsommeste på banen har ”gjort lidt eller ingenting for at adressere risiciene i deres forsyningskæder”. De ”værste performere” – bl.a. spillefirmaet Paddy Power Betfair og finansielle aktører som WorldPay and Randgold Resources – ser ud til ”fuldstændig at have misset pointen”, med kun meget korte udmeldinger med få beviser for handling, eller i sidstnævntes tilfælde, ingen udmelding overhovedet.

Den to år gamle UK Modern Slavery Act forpligter alle virksomheder med en omsætning på over 36 mio. pund (godt 300 mio. kr.), der er til stede på det britiske marked, til at rapportere om deres indsats ift. at udrydde moderne slaveri i deres drift og supply chains.

Med den som udgangspunkt peger Phil Bloomer derfor på, at de store virksomheder skal vise vejen for de mindre. Op mod 11.000 selskaber falder inden for Slaverilovens rapporteringskrav, og de vil ”se i retning af deres kolleger i FTSE 100 for at finde de gode eksempler”. Disse virksomheder skal derfor udvise lederskab fra den absolutte top og udnytte deres position til at gøre en forskel, skriver han.

Kulturelt skifte nødvendigt
Phil Bloomer deltog, i lighed med CSR.dk, på sidste uges Responsible Supply Chain Summit Europe, hvor moderne slaveri var en central del af dagsordenen. I en session om menneskerettighedsarbejde pegede han på behovet for en ændring i den måde virksomhederne planlægger på.

”Der er brug for et skifte fra basal compliance (overholdelse af minimumskrav, red.) til tilgang, hvor menneskerettighederne bliver en del af de store virksomheders kultur. I den forbindelse er tidsmålestokken, der er defineret af kvartalsregnskaberne, ikke god nok. Den skal ud, og nogle længere perspektiver skal ind”, understregede han.

Kompleks løndiskussion
Et af de faste omdrejningspunkter i slaverisammenhæng er debatten om minimums- kontra leveløn, som vi også har behandlet her på sitet. At det ikke er noget nemt emne bekræftede Director Global Workplace rights for Coca-Cola, Brent Wilton, på selvsamme session.

”Det er en kompliceret diskussion, fordi leveløn er mange forskellige ting i mange forskellige lande. Vi (Coca-Cola inkl. leverandører, bottlers etc., red.) er til stede i 207 lande verden over, og forholdene er groft sagt ikke ens i to af dem. Lande som Vietnam, Myanmar, Cambodia og Laos er økonomiske set i det 19. århundrede og det kræver løsninger derefter. Vi støtter derfor fagforeninger og fælles forhandlinger, så vi kan ramme det rigtige niveau på alle de her markeder”, sagde han.

Tony's Chocolonelys chokoladeplader er delt i ulige stykker for at symbolisere den skæve model, der dominerer industrien. Foto: Tony's Chocolonely.

Slavefri chokolade skal være standard
En af de mindre virksomheder, som meget konkret har taget antislaveri-udfordringen til sig, er hollandsk-amerikanske Tony's Chocolonely, hvis vision er 100 procent slaverifri chokolade. Det laver man allerede selv, men på sigt er målet at udbrede praksissen til hele industrien.

Foretagendet blev startet i 2005 af den hollandske journalist Teun (Tony) van de Keuken, der satte gang i en undersøgelse af forholdene i chokoladens produktionskæde, kun for at finde ud af ”det meste af chokoladen på supermarkedernes hylder er høstet af børneslaver”, som der står på selskabets hjemmeside.

Han besluttede sig derfor for at tage ansvaret på sig og sagsøge sig selv som medskyldig i fastholdelsen af mennesker i slaveri, som han forklarer det her, og selvom anklageren ikke i første omgang ville rejse en sag, så skabte initiativet opmærksomhed, som han brugte til at skaffe flere ’vidner’ og at producere 5.000 slavefri chokoladebarer. Det er siden blevet til en større forretning med tre kooperativer i Ghana og positiv effekt for 1.200 kakaobønder, der ifølge Tony’s får 25 procent mere for deres råvarer end de store brands betaler.

Læs også: Tekstilarbejdere kan ringe og fortælle om misbrug

Og som Phil Bloomer påpeger: ”Investorerne ved i stigende grad, hvilken type handling de vil se fra virksomhederne”, og der er brug for at disse firmaer ”arbejder sammen med arbejdsgiverorganisationer i deres forsyningskæder (…) Som nogle af de rigeste virksomheder i verden har FTSE 100 muligheden for at lede angrebet for at stoppe moderne slaveri, vi har bare brug for at flere af dem gør det.”

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

03.02.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny kønsbalancelov og ophævelse af ÅRL § 99 b: Hvad betyder det for kønsfordelingen i din virksomhed?

03.02.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Medarbejderinvolvering og ansvar er afgørende for bæredygtige landvindinger i Toms Gruppen

03.02.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

The Global Anti-Gender Movement: What can companies do?

24.01.2025CSR.dk

De superrige frygter konsekvenserne af ekstrem koncentration af rigdom og magt

20.01.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bliv klimaaktivist igennem dit kaffeforbrug.

17.01.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

NY CSR WHISTLEBLOWER AFTALE FOR FIRMAKAFFE

09.01.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka modtager diplom for Social Ansvarlighed

09.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea anerkendt som Europe's Diversity Leader 2024

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dakofa
Webinar
GRATIS webinar om Biobaserede Byggematerialer - udfordringer og muligheder

Strammere klimakrav og ønske om flere fornybare ressourcer i byggeriet giver mulighed for at øge efterspørgslen efter biobaserede byggematerialer. På dette seminar vil vi få et indblik i, hvilke udfordringer og muligheder der er ved at udvikle og anvende biobaserede byggematerialer i byggeriet.

Dato

04.02.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

05.02.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Introduktion til UN Global Compact Network Denmark

Vil du høre mere om Global Compact, de Ti Principper og verdensmålene? Er jeres virksomhed endnu ikke tilsluttet Global Compact, og har du interesse for, hvordan man kan komme i gang med at arbejde med ansvarlig virksomhedsledelse? Så tilmeld dig vores webinar om UN Global Compact og ESG-værktøjer og bliv klogere på hvad vi kan tilbyde din virksomhed!

Dato

05.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K