Hotline for søfarende oplever uændret aktivitet trods fokus på krænkelser
En anonym hotline for søfarende i dansk skibsfart oplever ikke flere opkald trods fokus på krænkelser, der sker til søs.
Siden en hjælpelinje blev oprettet af Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd i 2019 har 12 ud af i alt 18.800 søfarende taget kontakt.
Fem af dem handlede om chikane, sexchikane og mobning.
Det skriver Børsen.
Læs også: Metoo advokatundersøgelser passer ikke nok på de krænkede
Fokusset på seksuelle krænkelser har ellers fået fornyet opmærksomhed, efter at to kvinder har sagsøgt Mærsk og anklaget virksomheden for ikke at tage ordentlig aktion, når det gælder chikane på skibene.
Ifølge Børsen har rederiet gjort en indsats for at finde krænkende episoder, som kvindelige søfolk har oplever.
Søren Skou, topchef hos Mærsk, fortalte i den forlængelse til Børsen i juni, at rederiet har et problem til søs.
Læs også: Nu intensiveres indsatsen mod sexchikane på arbejdspladserne
”Det er ikke sådan, at vi har fået flere henvendelser, efter at der blev taget hul på debatten. Det kan der være mange gode grunde til”, siger René Andersen, direktør hos Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, til Børsen.
Han vil desuden ikke gætte på, om der findes et mørketal, og at han afventer en undersøgelse, som erhvervsminister Simon Kollerup (S) har igangsat hos Søfartsstyrelsen for at afdække arbejdsforholdene i den danske skibsfart.
- HCL