0 kommentarer" /> Hotline for søfarende oplever uændret aktivitet trods fokus på krænkelser | CSR.dk

27.07.2022  |  Medarbejder

Hotline for søfarende oplever uændret aktivitet trods fokus på krænkelser

En anonym hotline for søfarende i dansk skibsfart oplever ikke flere opkald trods fokus på krænkelser, der sker til søs.

0 kommentarer

Siden en hjælpelinje blev oprettet af Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd i 2019 har 12 ud af i alt 18.800 søfarende taget kontakt.

Fem af dem handlede om chikane, sexchikane og mobning.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det skriver Børsen.

Læs også: Metoo advokatundersøgelser passer ikke nok på de krænkede

Fokusset på seksuelle krænkelser har ellers fået fornyet opmærksomhed, efter at to kvinder har sagsøgt Mærsk og anklaget virksomheden for ikke at tage ordentlig aktion, når det gælder chikane på skibene.

Ifølge Børsen har rederiet gjort en indsats for at finde krænkende episoder, som kvindelige søfolk har oplever.

Søren Skou, topchef hos Mærsk, fortalte i den forlængelse til Børsen i juni, at rederiet har et problem til søs.

Læs også: Nu intensiveres indsatsen mod sexchikane på arbejdspladserne

”Det er ikke sådan, at vi har fået flere henvendelser, efter at der blev taget hul på debatten. Det kan der være mange gode grunde til”, siger René Andersen, direktør hos Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, til Børsen.

Han vil desuden ikke gætte på, om der findes et mørketal, og at han afventer en undersøgelse, som erhvervsminister Simon Kollerup (S) har igangsat hos Søfartsstyrelsen for at afdække arbejdsforholdene i den danske skibsfart.

- HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere