26.03.2019 | Klima, miljø og energi
Kaffe med god samvittighed
Indhold fra partner Hvad er dette?
I Danmark kan vi godt lide kaffe, men hvad gør vi egentlig af alt det overskydende kaffegrums? Ugens B Corp, Kaffe Bueno, indsamler kaffegrumset, skaber nye produkter og sparer klimaet for op til 37 ton metan om året.
50% af danskerne mener, at morgenkaffen har stor eller meget stor betydning for, om deres dag bliver god. Og det kan ses på vores forbrug. Danmarks forbrug af kaffe er det tredjestørste i verden, hvor gennemsnitsdanskeren konsumerer 8,6 kg kaffe om året. Desværre ender 99,8% af det brugte kaffegrums som affald, hvor det udleder metan – en gas, der er 30x mere skadeligt for vores planet end CO2. Den udfordring har Kaffe Bueno fundet løsningen på og samtidig har de skabt flere nye indtægtsstrømme i forretningsmodellen.
Nytænkning giver liv til affald
Kaffe Bueno giver liv til det, de fleste betragter som affald. For kaffegrums er et skattekammer af næringsstoffer på grund af den unikke sammensætning af cellulose, polyfenoler, proteiner, fedt og mineraler. ”Når du anvender kaffebønnerne til at lave kaffe, bruger du faktisk kun 1% af kaffens gavnlige komponenter. Det er de resterende 99% af kaffegrumsets nærende komponenter, vi er interesserede i,” fortæller Alejandro Franco, der sammen med Juan Medina og Camilo Fernandez, grundlagde Kaffe Bueno i 2016. Gennem innovation og nytænkning bruger virksomheden det kaffegrums, der er tilbage efter kaffebrygning, som platform til at producere kosttilskud, mel og olier, der blandt andet kan bruges i kosmetik.
Tre unge mænds drivkraft
Det er ikke altid en dans på roser at starte sin egen virksomhed og for Kaffe Bueno har det ikke været en undtagelse: ”På de dage hvor de hele virker umuligt, minder vi hinanden om at tage et skridt tilbage og huske på, hvorfor vi overhovedet startede Kaffe Bueno. Vi vil skabe en reel og stærk positiv impact. Det er det, der fik os til at starte, og det er det, der får os til at arbejde hårdere for hver dag, der går,” fortæller Alejandro Franco.
For de unge mænd bag Kaffe Bueno er drivkraften, der driver deres forretning fremad, deres kærlighed til bæredygtighed, deres hjemland Columbia og kaffe. De er de ikke alene om, og derfor søgte mod et fællesskab, hvor Kaffe Bueno kunne finde ligesindede.
”Vi ser os selv som en del af den bevægelse af virksomheder, der inkorporerer løsninger på sociale og miljømæssige udfordringer som en naturlig del af forretningsmodellen. B Corp bringer disse virksomheder tættere sammen i et fællesskab, der inspirerer og hjælper hinanden,” siger Alejandro Franco.
Fra ’less bad’ til ’more good’
Kaffe Bueno er i gang med at etablere Skandinaviens første kaffe-bioraffinaderi. Her vil de årligt kunne håndtere 60 tons kaffegrums, som de henter fra udvalgte caféer, hoteller og kontorer. Herefter indgår kaffegrums i Kaffe Buenos cirkulære model, der blev udviklet med en stålsat insisteren på, at intet skal gå til spilde. Det betyder, at Kaffe Bueno, udover at spare klimaet for op til 37 ton metan udledning om året, har skabt en produktportefølje, hvor kaffegrums bliver til næringsrige produkter indenfor blandt andet skønheds- og fødevareindustrien.
Økonomi i balance med planeten
Vi taler i øjeblikket meget om cirkulære forretningsmodeller, bæredygtighed og social ansvarlighed. Og ifølge Alejandro Franco er det blot starten på en større udvikling, der kun går én vej:
”Alt fra startups til større virksomheder har erkendt, at vi bliver nødt til at gøre noget ved den måde, vi bruger jordens ressourcer på, og at vi samtidig må bekæmpe ulighederne i verdenssamfundet. At være en del af fællesskabet i B Corp-bevægelsen, hjælper dig ikke kun som virksomhed til konstant at presse dig selv til at forbedre din sociale og miljømæssige påvirkning, men din bundlinje vil også drage fordel af det,” fortæller han.
Han opfordrer alle til at ændre deres opfattelse af, hvad der historisk set er blevet opfattet som skrald – som eksempelvis kaffegrumset, som Kaffe Bueno nu har bygget deres forretning på. Derfor vil Alejandro Franco opfordre alle virksomheder til at stille sig selv spørgsmålet, hver gang de smider noget ud:
“Is this waste or is it a wasted resource?”
Læs mere på www.kaffebueno.com og www.bcorporation.eu
Strategi & ledelse

Nyt netværk vil knække koden til bæredygtigt forbrug
Hvordan får man danskerne til at tillægge det bæredygtige valg værdi og handle ansvarligt? Det spørgsmål har syv virksomheder på tværs af brancher sat sig for at finde svar på.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Sådan kan din virksomhed bruge The B Impact Assessment og SDG Action Manager til at måle og forbedre samfundsimpact
Med ønsket om at vi nu træder ind i de meningsfyldte handlingernes årti, lancerer B Lab og UNGC SDG Action Manager i januar 2020. Det betyder nu, at B Lab tilbyder to Impact Management-værktøjer for virksomheder, der ønsker at måle, forbedre sin impact – men hvad kendertegner dem, og hvad adskiller dem?
Indhold fra partner
Kommunikation

Det kan ALTID betale sig at opføre sig ordentligt
De virksomheder, der mødte pandemien med en velfunderet ordentlighed, er dem, der er bedst rustet, når der bliver vendt op og ned på verden, som vi kender den. Og dermed også dem, der gør sig fortjent til vores hjælp og tillid på både kort og lang sigt
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Fra CSR til SDG - Når Verdensmålene flytter ind i direktionslokalet
Overvejer du at udforske, hvordan FNs Verdensmål kan styrke din forretning? Så er det værd at dvæle ved, hvad den beslutning kan betyde for din virksomhed. For den har potentiale til markant at udfordre hele din virksomheds formål og grundkerne.
Indhold fra partner
Kommunikation
Indspark: Er vi danskere trætte af bæredygtighedsbudskaber?
Strategi & ledelse

Sådan udvikler SDG Action Manager din virksomheds Impactstrategi
- Uden hjælp fra virksomheder når vi aldrig at indfri FN’s 17 Verdensmål. Og uden de rette værktøjer og fælles benchmarks, kan det være vanskeligt for virksomheder at måle og dokumentere impact. Derfor lancerer B Lab i samarbejde med UN Global Compact nu SDG Action Manager.
Indhold fra partner