26.03.2019 | Klima, miljø og energi
Kaffe med god samvittighed
Indhold fra partner Hvad er dette?
I Danmark kan vi godt lide kaffe, men hvad gør vi egentlig af alt det overskydende kaffegrums? Ugens B Corp, Kaffe Bueno, indsamler kaffegrumset, skaber nye produkter og sparer klimaet for op til 37 ton metan om året.
50% af danskerne mener, at morgenkaffen har stor eller meget stor betydning for, om deres dag bliver god. Og det kan ses på vores forbrug. Danmarks forbrug af kaffe er det tredjestørste i verden, hvor gennemsnitsdanskeren konsumerer 8,6 kg kaffe om året. Desværre ender 99,8% af det brugte kaffegrums som affald, hvor det udleder metan – en gas, der er 30x mere skadeligt for vores planet end CO2. Den udfordring har Kaffe Bueno fundet løsningen på og samtidig har de skabt flere nye indtægtsstrømme i forretningsmodellen.
Nytænkning giver liv til affald
Kaffe Bueno giver liv til det, de fleste betragter som affald. For kaffegrums er et skattekammer af næringsstoffer på grund af den unikke sammensætning af cellulose, polyfenoler, proteiner, fedt og mineraler. ”Når du anvender kaffebønnerne til at lave kaffe, bruger du faktisk kun 1% af kaffens gavnlige komponenter. Det er de resterende 99% af kaffegrumsets nærende komponenter, vi er interesserede i,” fortæller Alejandro Franco, der sammen med Juan Medina og Camilo Fernandez, grundlagde Kaffe Bueno i 2016. Gennem innovation og nytænkning bruger virksomheden det kaffegrums, der er tilbage efter kaffebrygning, som platform til at producere kosttilskud, mel og olier, der blandt andet kan bruges i kosmetik.
Tre unge mænds drivkraft
Det er ikke altid en dans på roser at starte sin egen virksomhed og for Kaffe Bueno har det ikke været en undtagelse: ”På de dage hvor de hele virker umuligt, minder vi hinanden om at tage et skridt tilbage og huske på, hvorfor vi overhovedet startede Kaffe Bueno. Vi vil skabe en reel og stærk positiv impact. Det er det, der fik os til at starte, og det er det, der får os til at arbejde hårdere for hver dag, der går,” fortæller Alejandro Franco.
For de unge mænd bag Kaffe Bueno er drivkraften, der driver deres forretning fremad, deres kærlighed til bæredygtighed, deres hjemland Columbia og kaffe. De er de ikke alene om, og derfor søgte mod et fællesskab, hvor Kaffe Bueno kunne finde ligesindede.
”Vi ser os selv som en del af den bevægelse af virksomheder, der inkorporerer løsninger på sociale og miljømæssige udfordringer som en naturlig del af forretningsmodellen. B Corp bringer disse virksomheder tættere sammen i et fællesskab, der inspirerer og hjælper hinanden,” siger Alejandro Franco.
Fra ’less bad’ til ’more good’
Kaffe Bueno er i gang med at etablere Skandinaviens første kaffe-bioraffinaderi. Her vil de årligt kunne håndtere 60 tons kaffegrums, som de henter fra udvalgte caféer, hoteller og kontorer. Herefter indgår kaffegrums i Kaffe Buenos cirkulære model, der blev udviklet med en stålsat insisteren på, at intet skal gå til spilde. Det betyder, at Kaffe Bueno, udover at spare klimaet for op til 37 ton metan udledning om året, har skabt en produktportefølje, hvor kaffegrums bliver til næringsrige produkter indenfor blandt andet skønheds- og fødevareindustrien.
Økonomi i balance med planeten
Vi taler i øjeblikket meget om cirkulære forretningsmodeller, bæredygtighed og social ansvarlighed. Og ifølge Alejandro Franco er det blot starten på en større udvikling, der kun går én vej:
”Alt fra startups til større virksomheder har erkendt, at vi bliver nødt til at gøre noget ved den måde, vi bruger jordens ressourcer på, og at vi samtidig må bekæmpe ulighederne i verdenssamfundet. At være en del af fællesskabet i B Corp-bevægelsen, hjælper dig ikke kun som virksomhed til konstant at presse dig selv til at forbedre din sociale og miljømæssige påvirkning, men din bundlinje vil også drage fordel af det,” fortæller han.
Han opfordrer alle til at ændre deres opfattelse af, hvad der historisk set er blevet opfattet som skrald – som eksempelvis kaffegrumset, som Kaffe Bueno nu har bygget deres forretning på. Derfor vil Alejandro Franco opfordre alle virksomheder til at stille sig selv spørgsmålet, hver gang de smider noget ud:
“Is this waste or is it a wasted resource?”
Læs mere på www.kaffebueno.com og www.bcorporation.eu
Strategi & ledelse

Forretning eller klima? Her er direktørens grønne dilemmaer
Når vi går på arbejde i Märk er det med en ambition om at hjælpe virksomheder med at transformere sig og ikke mindst blive så dygtige til det, at de kan gå ud og inspirere og hjælpe andre virksomheder på vej.
Indhold fra partner
Samfund
BÆREDYGTIG OMSTILLING – GU’ ER DET BESVÆRLIGT, MEN DET ER DET VÆRD
For en nyudklækket iværksætter anno 2020 er det oplagt at skabe en bæredygtig kerneforretning. Men som etableret virksomhed, der allerede har slået rødder, kan en bæredygtig omstilling være en stor mundfuld.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Fem veje til forbrugerens bæredygtige hjerter
Vi taler bæredygtighed som aldrig før, men der synes stadig at være langt fra forbrugernes holdninger til konkrete handlinger. En af løsningerne er, at virksomhederne bliver bedre til at træffe de bæredygtige valg for forbrugerne.
Indhold fra partner
Kommunikation

Når vi taler åbent om det, kommer forandringerne
Hvor åben skal man være om sine ambitioner og forretningsmål? Helt åben ifølge Claus Nielsen, direktør for Frederiksdal Sinatur Hotel & Konference. Da de begyndte at fortælle om deres bæredygtighedsudfordringer, -mål og -successer skete der noget.
Indhold fra partner
Kommunikation

Bliv klogere på bæredygtighedskommunikation
Styrk dit brand og undgå greenwashing med en transparent og autentisk bæredygtighedskommunikation. Kurset udbydes af Märk i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt netværk vil knække koden til bæredygtigt forbrug
Hvordan får man danskerne til at tillægge det bæredygtige valg værdi og handle ansvarligt? Det spørgsmål har syv virksomheder på tværs af brancher sat sig for at finde svar på.
Indhold fra partner