Mærsk starter nyt projekt mod madspild
FoodTrack by Maersk er et nyt samarbejde mellem startup'en Rockstart og A.P. Møller-Maersk. Sammen med en række iværksættere skal det mindske det globale madspild.
I dag ender en tredjedel af verdens producerede fødevarer i skraldespanden, og godt 80 procent af maden går tabt inden det ender i butikkerne.
Derfor går startuporganisationen Rockstart sammen med A.P. Møller-Maersk ind i kampen mod madspild i samarbejde med innovative iværksættere. Det nye samarbejde Foodtrack by Maersk åbnede op for tilmeldinger til det første program den 17. april og strækker sig frem til den 13. maj.
Rockstart har siden 2014 arbejdet med nogle af verdens vigtigste temaer. Og gennem dets forståelse af behovet for startups vil Rockstart sammen med Maersk guide udvalgte teams gennem et intensivt program. Det skal skubbe grænserne og give iværksættere fordelene ved at validere deres løsninger tæt med branchen og udnytte Maersks viden og ekspertise.
Fra høst til distribution
Maersk og Rockstart vil køre tre runder af det månedlige Foodtrack-program i 2018 og 2019. Her skal ti startups vælges i hver runde, som fokuserer på teknologi og nye forretningsmodeller, der reducerer madspild i de tidlige stadier af forsyningskæden – fra høst til distribution.
De søger efter løsninger, som omfatter logistik- og forsyningskædeteknologier, der registrerer IOT- og dataovervågning, oplagrings- og emballageløsninger samt landbrugs- og lagerstyringssystemer.
”I Rockstart stræber vi efter at give startups den bedste adgang til marked, kapital, samfund og ekspertise. Med flere og flere AgriFood tech startups, som udnytter den teknologiske udvikling til at løse problemet med madspild, vil vi glædeligt støtte Maersk med deres FoodTrack program og hjælpe startups med at skabe positiv forandring,” siger AgriFood program director ved Rockstart, Mark Durno.
Intensiv rådgivning
De udvalgte startups fra første udgave af Foodtrack programmet vil bruge en måned på Maersks kontor i København og modtage intensiv support og rådgivning fra mentorer og programteamet.
Programmet i sig selv består af en række workshops og fokuserede mentor sessioner om problemvaliditet, teamudvikling, konkurrencestrategi og pitching udført af både Maersk og Rockstarts netværk.
"Som partner og potentiel investor, leverer vi ikke kun midler. Vi vil udnytte vores verdensklasse infrastruktur og operationelle ekspertise til at hjælpe med at opbygge den næste forretning på dette område," siger Peter Votkjær Jørgensen, venture partner, Vækst hos A.P. Møller-Maersk.
Læs også: Arlas madspildarbejde skal skaffe mad til sultne
Når programmet er gennemført, vil Foodtrack-startups få muligheden for at modtage opfølgende midler fra Maersk og indgå et partnerskab med virksomheden. Programmet bliver skudt i gang den 6. juni og afsluttes med en såkaldt Demo Day den 6. juli.
-JJk