Nu får bureauer deres egen bæredygtighedsuddannelse
Creative Club ESG Academy er navnet på et nyt uddannelsesforløb inden for bæredygtighed rettet mod bureauer. Projektet har fået støtte fra Erhvervsstyrelsen, som også kommer til at indeholde et nyudviklet ESG-kodeks til bureaubranchen.
Bureauer spiller ofte en central rolle, når det kommer til at rådgive kunder i at undgå greenwashing, når produkterne skal markedsføres.
Og derfor bliver det også kun mere relevant for bureauer at forholde sig til deres egen bæredygtige ansvarlighed. Derfor har Creative Club taget initiativ til at udvikle et uddannelsesforløb inden for bæredygtighed, samt et ESG-kodeks – begge dele direkte udviklet til bureaubranchen.
Læs også: Annoncører vælger stadig i lav grad bureau efter ESG – men markedet modnes
Projektet er støttet af Erhvervsstyrelsen med 300.000 kroner fra en pulje på 2,5 millioner kroner, der skal gå til at ”fremme danske virksomheders arbejde med ansvarlig virksomhedsadfærd og due diligence for bæredygtighed”, lyder det i en pressemeddelelse fra erhvervsorganisationen Grakom.
”Vi oplever en meget stor vilje blandt bureauerne til at tage ansvar og holde en høj etisk standard. Men der mangler konkrete værktøjer og viden om, hvordan man griber det an – også når man skal kunne redegøre for det overfor kunderne. Derfor er vores projekt vigtigt for branchen, og vi er ret stolte af, at Erhvervsstyrelsen har villet støtte vores projekt med over 10 procent af den samlede pulje, så vi nu kan etablere et ESG-kodeks og løfte kompetenceniveauet og den etiske standard i bureaubranchen,” siger Grakoms administrerende direktør, Thomas Torp, i pressemeddelelsen.
En uddannelse for alle
Creative Club er en forening under Grakom, som står for udførelsen af projektet – og det er kommet godt fra start, fortæller CEO Carsten Bøg.
Læs også: Webbureau og RUC tager kampen om mod internettets sorte klimaaftryk
”Udover, at uddannelsen skal kunne lægge flere lag på bureauets viden om ESG-rapportering og markedsføring, skal den også helt konkret kunne løfte bureauets egen service og produkter på ESG-siden,” siger han.
Forløbet kaldes Creative Club ESG Academy og målet er, at Creative Club fra næste år kan udbyde uddannelsen til hele branchen. Den er åben for alle – uanset om man er medlem af Creative Club eller ej.
- HCL