Ny kampagne opfordrer kineserne til at spise mindre kød
En ny kampagne med blandt andet Arnold Schwarzenegger i spidsen skal få kineserne til at reducere deres voksende kødforbrug. I Danmark, hvor forbruget af kød også er for højt, er en ny klimabevægelse opstået.
Kinesernes kødforbrug er stigende og seksdoblet siden 1978. Det problem forsøger en ny kampagne nu at komme til livs – en kampagne med blandt andet den amerikanske politiker samt tidligere skuespiller og bodybuilder Arnold Schwarzenegger i spidsen.
Kampagnen er sat i verden af CNS, det statslige kinesiske selskab for ernæring, og den amerikanske NGO WildAid, skriver Information. I forsøget på at nedbringe kødforbruget har afsenderne blandt andet lavet en video, hvor Arnold Schwarzenegger og den kinesiske filmstjerne Li Bingbing optræder.
Schwarzenegger fungerer som forbillede, da han selv er ved at lægge kødet på hylden efter i 60’erne og 70’erne at have indtaget store mængder kød i forbindelse med sin bodybuilder-karriere.
Det står slemt til i Kina
Når det kommer til forbruget af kød, står det slemt til i det folkerige land Kina. Her vokser kødforbruget hastigt, og prognoser spår, at forbruget vil være vokset med yderligere 50 procent inden 2030.
Ifølge WildAid forbruger Kina med sit høje indbyggertal dobbelt så meget kød som USA og står derfor for 28 procent af det globale forbrug af kød og majeriprodukter. Kineserne spejder mod vestlige værdier, og et højt kødforbrug signalerer for kineserne en høj social status.
Læs også: Danskerne spiser allerede mere kylling og mindre kød
”De overtager alle vore dårlige vaner og praktiserer dem i en middelklasse, der er større end hele den amerikanske befolkning”, siger James Cameron til magasinet Vanity Fair, hvor kampagnen også får omtale.
Hvis ikke der sker ændringer, vil udledningen af drivhusgasser – som følge af kinesernes høje kødindtag – således stige fra cirka 1.190 millioner ton CO2 i dag til godt 1.800 millioner ton i 2030, skriver Information.
Kostråd til kineserne
Det er heldigvis ikke alle, der ser passivt til, hvorfor den nye kampagne er stablet på benene. Kampagnen består, ud over den omtalte video, af annoncer, plakater og nye retningslinjer til kineserne – retningslinjer, som fokuserer på en sund og bæredygtig kost, og som opfordrer kineserne til at spise højst 27,4 kilo kød om året. Det er halvdelen af deres nuværende, individuelle forbrug.
Følger kineserne imidlertid anbefalingerne, vil CO2-udledningerne være reduceret med 70,8 procent svarende til 1.270 millioner ton i 2030.
Den kinesiske anbefaling er på niveau med den danske Fødevarestyrelses kostråd, som vi danskere langtfra følger. Derfor har Etisk Råd for nyligt foreslået afgifter på rødt kød – et forslag, som klima- og energiminister Lars Chr. Lilleholt er imod.
”Jeg tror ikke, afgiften nytter noget. Den får ingen effekt. Jeg tror, danskerne spiser det oksekød, som de gør, og det vil de også gøre fremover, uanset om der er afgift på eller ej”, sagde han til Berlingske, da afgiftsforslaget blev præsenteret i april i år.
Ny dansk klimabevægelse
Som nævnt er det ikke kun kinesernes kødforbrug, der belaster klimaet. Det gør danskernes kødforbrug også. Derfor har en gruppe unge danskere oprettet en ny klimabevægelse, som går under navnet Mærk Kødet.
Bevægelsen ønsker en mærkning af det kød, der sælges i butikkerne, således at man som forbruger kan se, hvor stor klimabelastningen er, hvis man vælger kød i stedet for grøntsager.
Læs også: Skal danskerne til at betale afgift på oksekød?
Mærk Kødet ønsker samtidig en klimaafgift på kød, da det ikke handler om at bandlyse kød i kosten. Det handler derimod om at nedtrappe forbruget.
”Mærk Kødet går ind for personlig frihed til selv at vælge, hvad du spiser. Men frihed er ikke kun din egen. Den massive kødproduktion er frihedsberøvende for de folk, der bliver tvunget fra hus og hjem som følge af klimaforandringer”, skriver bevægelsen i sit manifest.
Mærk Kødet har lagt ud med et debatmøde om kød- og klimavaner og en demonstration på Christiansborg Slotsplads.
- KLZ