04.06.2021 | Klima, miljø og energi
Ny klimaguide skal gøre bønder mere modstandsdygtige over for klimaforandringer
Indhold fra partner Hvad er dette?
I anledning af World Environment Day den 5. juni udgiver Fairtrade en ny klimaguide. Guiden er baseret på 8.500 bønders erfaringer de seneste tre år. Målet er at ruste flere bønder til effektivt at tilpasse sig og afbøde konsekvenserne af klimaændringer.
Danmark er et af de mest kaffedrikkende lande i verden, men i fremtiden kan det blive sværere at finde kaffe på hylderne i de danske supermarkeder. Det skyldes, at råvareproducenter som kaffebønder er særligt påvirket af klimaforandringer, der direkte truer deres afgrøder.
”Behovet for omstilling i de kaffeproducerende regioner er massivt. Ved at sikre uddannelse og vise vejen med klimasikrede løsninger kan vi ikke alene øge den sociale levestandard men også fjerne negative konsekvenser for klima og miljø forbundet med kaffedyrkning,” siger Lars Aaen Thøgersen, innovations- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe.
I Danmark bliver bæredygtighed ofte set som grøn omstilling, men der er også både en social og økonomisk dimension at tage højde for, når de globale forsyningskæder skal styrkes. Netop dette er drivkraften i Fairtrades arbejde med såkaldte klimaakademier, der sigter mod at uddanne den næste generation af bønder.
Resultaterne taler deres eget tydelige sprog. Bønderne oplever en sundere kaffeafgrøde, hvilket giver et større udbytte. Faktisk er der tale om en stigning i udbyttet på hele 28 procent per busk.
”Fairtrade er optaget af at udvikle langtidsholdbare klimaløsninger, der kommer
råvareproducenterne til gode, og som skal skabe bæredygtige samfund ude i verden. Derfor er det selvfølgelig glædeligt at se, at arbejdet med klimaakademierne har båret frugt, og at vi nu kan dele best practices med andre bønder både i og uden for Fairtrade-systemet,” siger Katrine Grytter, kommunikationschef i Fairtrade Danmark.
Flotte resultater giver håb for næste generation af bønder
Klimaguiden er baseret på Fairtrades Klimaakademi i Afrika, der blev grundlagt for tre år siden, og som trækker på erfaringer fra 8.500 bønder.
Det er et omfattende program, der har til formål at gøre kaffebønder mere modstandsdygtige over for skiftende vejrforhold. Bønderne lærer at foretage miljømæssige vurderinger af risici og muligheder i deres landbrug.
Allerede nu har klimaakademierne gjort en synlig forskel:
- Bønder omkring Machakos i Kenya har nu omkring 20 % flere skyggetræer, der der beskytter kaffetræer mod den stigende varme fra solen.
- I alt 1.300 nye, mere effektive madlavningsapparater er blevet installeret. Samtidig er 300 familier skiftet til briketter fremstillet af affald fra kaffe, og 280 familier har installeret en biogasenhed. Kvinder rapporterer, at de med de nye madlavningsapparater sparer 40 % i tid og har brug for 60 % mindre brænde, hvilket fører til mindre skovrydning.
- Mere end 15 % af de involverede familier har allerede investeret i aktiviteter såsom opdræt af kyllinger eller dyrkning af frugt og grøntsager med henblik på salg.
- Cirka 70 unge i Machakos-regionen er uddannet som murere og teknikere i forbindelse med opførelsen af biogasenhederne. Reparationer og yderligere service bagefter giver de unge mulighed for fastansættelse, hvilket gør dem mindre tilbøjelige til at forlade landsbyerne for usikre job i byerne.
Klimaguiden findes på engelsk, swahili, fransk og amharisk og er desuden omdannet til otte korte træningsvideoer. Guiden indeholder praktisk information, der blandt andet gør bønderne i stand til at vurdere skiftende vejrmønstre samt skaber et overblik over de mest effektive metoder til reduktion og belastning.
Download guiden hos Fairtrade Africa.
Denne artikel er en del af temaet I fokus: klimastrategier
Klima, miljø og energi

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø
Hvis verden vil lykkes med den grønne omstilling, skal små råvareproducenter som dyrker vores kaffe og kakao med ind i klimakampen. Fairtrade-mærket stiller blandt andet miljøkrav og klimauddanner småproducenterne, og det skal forbrugerne vide.
Indhold fra partner
Kommunikation

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket
Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget debatten, er verdensmålene stadig højaktuelle. Fairtrade-mærket lancerer en kampagne, der skal skrive verdensmålene ind på danskernes indkøbsliste.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig
Danske forbrugere er stadig med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine's Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kampagne skal få danskerne til at handle fair i februar
I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det sker med kampagnen Fairbruary, hvor Fairtrade opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.
Indhold fra partner