Ny motor kan sætte skub i shippingbranchens grønne omstilling

Nu kan der være gode udsigter til, at den globale shippingbranche kan blive en smule grønnere – alt der skal til, er tilsyneladende lidt hjælp fra en motor lavet af en virksomhed i Randers. En fuldstændig fossilfri branche må man dog stadig se langt efter.

Shippingbranchen står for hele 3 procent af verdens samlede CO2-udledning. Arkivfoto..

21.09.2021

CSR.dk

Søtransporten er en af de helt store klimasyndere og står for omkring 3 procent af den globale CO2-udledning. En udledning, der er svær at nedbringe, da sektoren har brug for store dieselmotorer til drift.

Det problem kan den østjyske virksomhed Nordhavn muligvis afhjælpe. De har nemlig udviklet en motor, der kører på metanol, som indtil videre er det tætteste man kan komme på en fuldstændig CO2-neutral brændstofløsning. Det skriver DR.dk.

Det er en tiltrængt løsning i en branche, der ikke har forpligtet sig til mere end en halvering CO2-udledningerne i 2050, mener professor i miljøvidenskab fra Aarhus Universitet, Mikael Skou Andersen.

Læs også: Europas shippingbranche oser derudaf

”De her skibe har en levetid på 25-30 år, så det er klart, at hvis man vil have nogle mål opnået i 2050, så handler det om, hvad man investerer i, også hen mod slutningen af 2020’erne. Så der skal til at ske noget meget snart”, siger han til DR.

Kulstoffri er stadig en by i Rusland
Mærsk meddelte i august i år, at de vil bygge skibe, der kører med metanol-motorer, og de er velkomne til at banke på Nordhavns dør, siger salgsdirektør Jørk Rudolph:

”Vi kan allerede levere løsninger nu. Ringer Mærsk og siger, at de skal bruge generator-anlæg baseret på metanol, så er vi klar til at sætte i gang med det samme. Det varer ikke længe, før vi ser en indvirkning på tingene”.

Selvom metanol efterhånden er blevet en driftssikker teknologi, må man øjensynligt se længe efter en fuldstændig grøn omstilling i shippingbranchen. På linje med regeringens udspil har Molslinjen fx forpligtet sig til at nedbringe sin udledning med 70 procent i 2030.

Læs også: Nyt initiativ skal samle shippingbranchen om at nå målene i Paris-aftalen

Men i stedet for metanol fokuserer færgelinjen på ammoniak – en teknologi, som ikke er fuldt udviklet endnu. Til spørgsmålet om, hvornår færgerne konrekt kommer til at sejle med ammoniak, siger administrerende direktør, Carsten Jensen således til DR:

”Det kan jeg af gode grunde ikke (sige red.), fordi teknologierne er i fuld udvikling i øjeblikket, men vi har en horisont, som hedder, at når det hedder 2026-2028, så begynder der for alvor at ske noget”.

- HCL

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

30.10.2024CSR.dk

Fødevareaffald kan blive en guldgrube

30.10.2024CSR.dk

Oxfam: De rigeste skal betale ekstra for deres massive udledninger

29.10.2024CSR.dk

Sweco lancerer Det Planetære Projekt: Et tværfagligt innovationsprojekt om den fremtidige indretning af Danmarks areal

28.10.2024CSR.dk

Brancheforening lancerer betaversion af beregner for klimaaftryk på reklamemarkedet

28.10.2024Arrow ECS Denmark

Sponseret

Fra Overforbrug til Optimering: Sådan Kan Virksomheder Reducere CO2 og Øge Effektiviteten

25.10.2024Schneider Electric

Sponseret

AI kræver en fundamental omstilling i opbygningen og driften af datacentre

25.10.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Dansk iværksætter vil revolutionere den globale blomsterindustri

25.10.2024CSR.dk

Kløften mellem klimaviden og -handling vokser kun

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

29.10.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Asset management – Indførelse af opdateret ISO 55001

Dette kursus giver en dybdegående indsigt i forskellene mellem de tidligere og nye ISO 55000/01 standarder, og hvordan ændringerne påvirker implementeringen.

Dato

30.10.2024

Sted

København

CABI
Webinar
Webinar | Praksis hos Kids-World – Sådan ansætter vi de unge

Mød Sanne Aldenborg, lagerchef i Kids-World, der fortæller om virksomhedens strategi og arbejde med at ansætte unge medarbejdere. Både dem på 13-14 år og dem, der har brug for lidt ekstra støtte.

Dato

31.10.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Cemasys.com
Webinar
How to master your CSRD reporting with essential tips from experts.

At this stage, the question is no longer why to begin the CSRD process, but how to get started and what key factors to consider as you move toward compliance. In relation to the launch of our CSRD-application, we are pleased to invite you to an insightful webinar. Sign up in the link below!

Dato

31.10.2024

Tid

14:00

Sted

Online

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie