27.10.2017 | Samfund
Ny yoghurt skal booste bæredygtig udvikling i Etiopien
Indhold fra partner Hvad er dette?
Nyt, stærkt partnerskab skal fremme lokal produktion og hjælpe udsatte børn og kvinder i kampen mod underernæring i Etiopien.
Illustration: Ny yoghurt skal booste bæredygtig udvikling i Etiopien. Samarbejde mellem Folkekirkens Nædhjælp og ARLA.
Det er målet for et banebrydende projekt, hvor Arla Foods Ingredients, Dansk Industri, Folkekirkens Nødhjælp og Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN) er gået sammen om at udvikle en ernæringsrig yoghurt.
”Der er et kæmpe potentiale i at udvikle mejerisektoren i Etiopien og fremme en bæredygtig forretningsmodel, som kommer lokale landmænd og mejerier til gode, samtidig med at vi skaber innovative løsninger på kampen mod sult,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær hos Folkekirkens Nødhjælp.
Se også: Vi løser kun klimakrisen ved at reducere vores CO2-udledninger
Partnerskabet er inspireret af FN’s verdensmål to og otte, som sigter mod at afhjælpe sult og fremme bæredygtig vækst. Derfor kommer selve yoghurtproduktionen til at foregå i Etiopien.
”Helt konkret vil projektet medføre øget indtjening og bedre levevilkår for mindst 400 bønder, som skal producerer mælk til yoghurten. Produktet vil desuden være det første på markedet, som både er ernæringsrigt og billigt for at nå den målgruppe, der har mest brug for ernæring,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.
Underernæring giver varig skade
I dag anslås det, at op mod 40 % af alle børn i Etiopien lider af kronisk underernæring. Underernæring i barnets første to leveår kan forårsage nedsat fysisk vækst og nedsat mental udvikling. Men med en vitaminrig yoghurt, som også er billig, håber partnerne at kunne nå børn og kvinder, som har brug for bedre ernæring.
”Projektet er et godt eksempel på, hvordan ansvarlig forretningsførelse og produktudvikling kan gå hånd i hånd. Kernen i projektet er innovation og vidensdeling mellem danske og etiopiske partnere. Derfor glæder jeg mig meget til at følge projektet og se, hvilke resultater det skaber,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.
Den første yoghurt forventes at ramme hylderne i 2019 og blive et sundt og konkurrencedygtigt produkt i forhold til usunde alternativer i dag.
Se også: CO2-kompensation gennem Folkekirkens Nødhjælp
Fødevarer til alle
Arla Foods Ingredients bidrager til projektet med viden om produktudvikling og fødevarer. Folkekirkens Nødhjælps rolle er at sikre øget indtjening og bedre levevilkår for lokale mælkebønder og fremme en social bæredygtig tilgang. Dansk Industri bidrager med forretningsmodellen, mens GAIN sikrer, at produktet har det rigtige næringsindhold og når frem til de mennesker, der har størst behov.
”For Arla Foods Ingredients er dette projekt et fantastisk eksempel på, hvad det vil sige at drive bæredygtig forretning i tråd med FN’s verdensmål. Tiltag som dette er vejen frem, når målet er at sikre en langsigtet forbedring af sundheden og levestandarden for mennesker i et udviklingsland,” siger Henrik Andersen, direktør for Arla Foods Ingredients.
Projektet er blevet til med støtte fra Danida og løber over tre år. Det forventes afsluttet i 2020, hvor yoghurtproduktionen skal kunne drives af lokale virksomheder på markedsvilkår.
Denne artikel er en del af temaet I fokus: fremtidens fødevarer
Samfund

Chokoladesalg i Wefood støtter unge mødre på flugt i Uganda
Håndlavet ugandisk Rafiki-chokolade sælges nu for første gang i et dansk supermarked. Overskuddet fra salget i Wefood sendes tilbage til Uganda, og hjælper kvinder som blandt andre Beatrice Nauto i gang med landbrug eller business.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Salling Group stiller butikker til rådighed for Folkekirkens Nødhjælp
Saling Group, der ejer kæderne Netto, føtex og Bilka, stiller i år føtex og Bilka til rådighed ved at modtage og håndtere kontanter fra Folkekirkens Nødhjælps Sogneindsamling.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Global klimatilpasning: Behov for en holdindsats
Nyt partnerskab mellem Danfoss, Folkekirkens Nødhjælp og Udenrigsministeriet om hjælp til småbønder i Kenya.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Wefood-konceptet fejrer syv år med succes
For syv år siden slog Wefood første gang dørene op på Amagerbrogade i København til et supermarked med overskudsvarer. Her er nogle af resultaterne siden åbningen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Gavmilde danskere og tæt samarbejde med Salling Group sikrer 11 millioner kroner til verdens brændpunkter
Søndag den 12. marts blev der indsamlet 11 millioner kroner til Folkekirkens Nødhjælps årlige indsamling. Salling Groups butikker var behjælpelige med at tage imod de mange kontante bidrag, som står for over halvdelen af det samlede beløb.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Salling Fondene og Salling Group støtter ofre for jordskælvskatastrofe gennem Folkekirkens Nødhjælp
Salling Fondene og Saling Group, der ejer kæderne Netto, føtex og Bilka, donerer 1 mio. kr. til hjælpearbejdet efter jordskælvet i grænseområdet mellem Tyrkiet og Syrien.
Indhold fra partner