Røde Kors oplever større opbakning og kreativitet fra virksomheder under corona
Selvom corona har sat sine begrænsninger, så oplever Røde Kors større engagement og kreativitet fra virksomhederne under krisen, og i 2020 har 20% flere virksomheder doneret end i året før.
Corona sætter sine begrænsninger, men ikke på virksomhedernes kreativitet eller interesse i at hjælpe andre. Røde Kors oplever et større engagement og en stor bredde og kreativitet i initiativerne fra danske virksomheder under coronakrisen. I 2020 donerede 20% flere virksomheder til Røde Kors end i 2019.
”Under pandemien har virksomhederne tænkt ud af boksen for at skabe begejstring, sammenhold og samfundssind med medarbejdere og kunder. Og det har virksomhederne blandt andet gjort ved at dyrke motion sammen til fordel for Røde Kors, donere julefrokosten og medarbejderjulegaverne eller trække i en grim julesweater for Røde Kors. Kreativiteten har været stor, og det har lysten til at hjælpe også været. Det er vigtigt, især lige nu,” siger Anja Nordstrøm Klett, partnerskabschef i Røde Kors.
Behovet for Røde Kors’ er tilsvarende stort under coronapandemien. Familier, som i forvejen er sårbare, bliver ramt særligt hårdt af de økonomiske og sociale konsekvenser af coronakrisen. Derudover er rekordmange danskere ifølge HOPE-projektet på Aarhus Universitet ramt af ensomhed.
Røde Kors oplevede mange kreative tiltag i julemånederne. Blandt andet gav Espresso House en donation, for hver æbleskive de solgte for at give hyggen videre, 3 Danmark samlede ind ved at dyrke motion, og Vanilla Copenhagen droppede rabatterne og donerede overskuddet fra Black Friday.
”2020 har været et udfordrende år for de fleste. Derfor giver det især i år god mening at være med til at sikre, at også udsatte børn og familier kan glæde sig til en god jul. Vi har bundet vores donation op på en indsamlingsevent for medarbejderne hos 3, fordi det skaber en helt unik følelse af sammenhold, når vi er fælles om at gøre en forskel. Det er meget værdifuldt for den interne kultur. Røde kinder er som bekendt en god kur mod det meste – også i en udfordrende corona-tid, hvor vi må være ’sammen hver for sig,” siger Morten Christiansen, CEO for 3 Scandinavia.
LEGO Koncernen donerede julefrokosten
I LEGO Koncernen tænkte de også ud af boksen. Da julefrokosten blev aflyst valgte virksomheden at donere en del af julefrokostbudgettet til Røde Kors’ julehjælp. For John Hansen, der er Senior Vicepresident i LEGO Koncernen i Billund, var det et oplagt valg, i en tid der kalder på medmenneskelighed.
”Børns trivsel ligger os meget på sinde, og vi syntes, at børnenes juleglæde var det helt rigtige at bruge julefrokostbudgettet på sidste år,” siger John Hansen.
Med donationen af julefrokosten var LEGO Koncernen med til at sikre Røde Kors’ julehjælp til 13.300 familier, hvilket er 1.100 flere familier end året før. Kreativiteten og opbakningen til Røde Kors fortsætter med Nescafé, der donerer 50 kroner for hver nye frivillig i Røde Kors’ besøgstjeneste i 2021.