Sejlende skandinavisk lægehjælp til Afrikas fattigste
Rederiet Stena Line har engageret sig med velgørenhedsorganisationen Mercy Ships, der ejer og driver verdens største civile hospitalsfartøj, for at skabe opmærksomhed om det vigtige arbejde om bord.
Selvom hun i dag sejler under maltesisk flag, så er hospitalsskibet Africa Mercy i høj grad et skandinavisk projekt. I 1979 blev skibet således navngivet M/S Dronning Ingrid og året efter indsat som jernbanefærge på Storebælt mellem Korsør og Nyborg, hvor det sejlede frem til 1997.
Læs også: Årets vigtigste flyvning
Efter en større ombygning var fartøjet i 2007 klar til at blive sat i drift som Africa Mercy, verdens største ikke-statslige hospitalsskib, og for tiden NGO’en Mercy Ships’ eneste skib. Nu har Mercy Ships så indgået et samarbejde med svenske Stena Line for at udbrede kendskabet til arbejdet ombord på skibet, der siden august 2016 har ligget til kaj i den store havneby Cotonou i Benin i det vestlige Afrika.
”Vi har fundet en samarbejdspartner, som har de rette kompetencer og det rette engagement, og ligesom os, ser fordelene og fleksibiliteten ved at have hav og fartøj som arbejdsplads. Omtanke er en del af vores sjæl, hvilket indebærer, at vores bæredygtige arbejde omfatter mere end bare miljøinitiativer. Partnerskabet med Mercy Ships bliver nu også en vigtig del af det arbejde og giver os en spændende mulighed for at engagere medarbejdere, kunder og partnere i at gøre en forskel,” siger adm. direktør for Stena Line, Niclas Mårtensson.
Han er for nylig vendt hjem fra et besøg på Africa Mercy, hvor over 400 frivillige – herunder kiruger, sygeplejersker, administrativt, teknisk og marinepersonale, arbejder gratis for at hjælpe dem, der har brug for kirurgiske operationer og sundhedspleje. Besøget gjorde stort indtryk på direktøren.
Opmærksomhed, sponsorprogram og nyt skib på vej
”Jeg ser et stort behov for hjælpearbejde i Afrika og den enorme forskel, som Mercy Ships gør med sine frivillige, sit engagement og sin viden. I mødet med patienter og organisationens arbejde indså jeg, at dette er en livsvigtig indsats. At se og opleve dette har været en meget vigtig erfaring, som jeg bærer med mig,” siger Niclas Mårtensson.
Via fartøjer og sociale kanaler vil Stena Line kunne nå over 10 millioner mennesker hvert år med information om Mercy Ships. I foråret 2017 vil Stena Line samarbejde med Mercy Ships Sverige for at skabe opmærksomhed om organisationens vigtige sag på rederiets færger i hele Europa. Stena Line arbejder desuden på at oprette et sponsorprogram for medarbejdere, som ønsker at arbejde som frivillige på Mercy Ships hospitalsfartøj.
Læs også: Bygge- og boliginspiration fra Danmark til Vestafrika
Endelig håndterer Stena Line, via sin RoRo-division, også rådgivning og projektledelse på bygningen af Mercy Ships kommende flagskib, der med det foreløbige navn Atlantic Mercy er ved at blive bygget på et kinesisk værft, og ventes i drift i løbet af 2018.
-AK