Starbucks lukker 8000 butikker efter racesag

Starbucks lukker butikker for at træne medarbejdere i ligebehandling af kunder uanset etnicitet. Det svarer til en mistet omsætning på 12 millioner dollars.

Starbucks holder eftermiddagslukket d. 29 maj for at sende alle medarbejdere på et kursus, der skal forhindre racediskriminerende opførsel. Arkivfoto. .

23.04.2018

Emmily Steen Thomsen, CSR.dk

Starbucks lukker omkring 8000 amerikanske butikker for en eftermiddag. Det sker fordi, der ikke er nogle medarbejdere til at lave kaffe til kunderne. De er nemlig allesammen på et kursus, hvor de skal lære at håndtere ”racerelaterede fordomme”.

Inititativet kommer, efter Starbucks havnede i en shitstorm, da en butikschef i Philadelphia anmeldte to afroamerikanske mænd til politiet, fordi de sad i butikken uden at bestille noget og forsøgte at anvende kundetoilettet. De to mænd blev anholdt under sigtelsen ’ulovlig indtrængning’. Sidenhen viste det sig, at de to mænd ventede på en tredje person. Og politiet måtte droppe sigtelsen.

Læs også: Indspark: Derfor er audits ikke nok, når det gælder socialt ansvar

”Jeg synes, at det der skete, var forkasteligt på alle måder. Det vi gør nu, vil koste millioner af dollars, men jeg har altid set dette og lignende ting som en investering i mennesker og i vores firma – ikke som en udgift”, siger Starbucks bestyrelsesformand, Howard Schultz, til ”CBS This Morning”. Han bekræfter samtidig lukningen, hvor 175.000 medarbejdere skal på skolebænken.

Kaffekoncernen mister omtrent 12 millioner dollars på de få timer, hvor flertallet af de amerikanske butikker holder lukket. Det svarer ifølge MarketWatchs beregninger til et tab på 20 procent af den daglige omsætning.

Starbucks møder shitstorm fra sure kunder
Hele anholdelsesepisoden blev fanget på video, og optagelsen er blevet set mere end 10 millioner gange på Twitter. I optagelsen ser man, at de to afroamerikanske mænd bliver lagt i håndjern, alt imens deres ven ankommer til kaffebaren og konfronterer politiet.

Den race-relaterede anholdelse forårsagede ramaskrig blandt Starbucks kunder, hvor flere har været ude og demonstrere. En hed racedebat har også udfoldet sig på de sociale medier, hvor brugerne i anledningen har kreeret hashtagget #BoycottStarbucks.

Den administrerende direktør, Kevin R. Johnson, har også gennemset optagelserne og besøgt byen.

"Jeg har brugt de sidste par dage i Philadelphia sammen med mit lederteam på at lytte til indbyggerne. Og lært, at vi begik en fejl og at vi bliver nødt til at gøre noget for at fikse det", sagde han i selvsamme pressemeddelelse, der annoncerede kurset.

Læs også: Nyt projekt: Coca-cola vil forbedre arbejdsvilkår i hele verden

Starbucks har efterfølgende fyret butikschefen og er kommet med en officiel undskyldning. Forklaring lyder på, at chefens anmeldelse skyldes fejl i “kulturen”. Det skal der nu rettes op på med træning, som skal forbygge racemæssig forskelsbehandling og forhindre lignende episoder i fremtiden.

”Firmaets grundværdier er baseret på menneskelighed og integration. Vi vil lære at vores fejl og bekræfte vores dedikation til at skabe et sikkert og indbydende miljø for enhver kunde”, uddyber Howard Schultz.

Og det er ikke første gang, at Starbucks sender kunder væk for i stedet at oplære sine medarbejdere. I 2008 kostede en lignende situation kaffegiganten 6 millioner dollars. Det kunne man i 2011 læse i den daværende CEO Howard Schultzs nyudkomne bog, hvor han også fortalte, at lukningen havde en magtfuld symbolsk kraft, der var med til at værne om brandet og dets værdier.

Lukningen finder sted d. 29 maj, hvor amerikanske kunder må finde et andet sted at købe deres kaffe.
 

- EST

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Red Barnet

Sponseret

Partnerskab med socialt ansvar: Brøndby IF og Red Barnet viser vejen

10.04.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Partnerskaber med Læger uden Grænser kan styrke den globale sundhed

08.04.2025CSR.dk

Kampagne vil gøre op med giftig alkoholkultur

08.04.2025Lübech Living ApS

Sponseret

De bedste 15.000 kr. Lübech Living har brugt

04.04.2025CSR.dk

Naturfrisk Group kan se at Cola-boykot rammer B2B-markedet senere: Restauranter og caféer ser mod alternativer

28.03.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Hjælp til familier, der har børn med livstruende sygdomme

28.03.2025CSR.dk

Fra frontløber til bundplads: Lego ramt af Trump-chok?

26.03.2025CSR.dk

Systemet er problemet: Klimaretfærdighedens indtog i klimakampen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle