UNDP: Bæredygtighed er et konkurrenceparameter
Topchefer skal gøre en indsats for at opfylde FN’s verdensmål, mener nordisk UNDP-direktør. Til gengæld er der også oplagte forretningsmuligheder i de 17 globale bæredygtighedsmål.
Virksomheder spiller en nøglerolle i arbejdet for at nå FN’s 17 Verdensmål, skriver DI.
Og det er ikke bare en sur pligt for virksomhederne at skulle realisere de bæredygtige ambitioner, mener Camilla Brückner, nordisk direktør for FN’s Udviklingsprogram (UNDP). Der er tværtimod efterspørgsel efter en bedre verden, hvilket gør bæredygtighed til et konkurrenceparameter:
”Lige nu befinder lande og virksomheder sig på helt forskellige stadier, men jeg tror, det vil vende før eller siden. Hvis ikke du omstiller din forretningsmodel i de kommende årtier, bliver du koblet af globalt, fordi der er andre, der vil gøre det hurtigere”, siger Camilla Brückner til DI.
Læs også: CSR og finans: På vej i den rigtige retning
Hun forklarer, at FN udmærket er klar over, at virksomheder skal kunne tjene penge for overhoved at eksistere og dermed gøre en forskel. Profit og den grønne omstilling hænger på den måde sammen:
”Virksomheder kan vinde nogle nye markeder, hvis de investerer i bæredygtighed. Det er helt væsentligt. Vi ser ikke noget problem i, at folk skal tjene penge på verdensmålene. Omstillingen kan kun lade sig gøre, hvis virksomhederne kan overleve”, siger Camilla Brückner.
-CHM