Unilever klar til at frasælge brands uden ægte purpose

Et varemærke skal have et højere formål end bare øget salg, og så skal det være klar til at sætte handling bag ordene. Sådan lyder kravene fra Unilevers topchef Alan Jope, der understreger, at koncernen er klar til at skille sig af med brands, der ikke kan leve op til dem.

Unilever sigter højt og vil kun arbejde med brands, der har et ægte purpose. Foto: flickr/apm(eye)r.

26.08.2019

CSR.dk

Med Jopes ord ønsker Unilever ”at være en virksomhed, der gør mere godt for planeten – og ikke bare mindre skade”, og det er ensbetydende med, at også alle koncernens mange brands, omkring 400 stk., ligeledes skal ”arbejde for positiv forandring”, som han siger.

Det indebærer på det strategiske niveau, at det enkelte varemærke skal have et purpose – altså et højere formål end bare at øge salget og tjene flere penge til aktionærerne. “Vi går ALL IN på purpose”, fastslår Jope, og fremhæver den finansielle logik bag udmeldingen.

Unilevers 28 brands med et formål, samlet i den såkaldte Sustainable Living Plan, vokser 69 procent hurtigere end resten af forretningen, og leverer 75 procent af den samlede omsætningsvækst. I 2018 stod de desuden for over halvdelen af koncernens samlede salg på 380 mia. kr.

Reklamebureauer har også et ansvar
Og så skal det her formål være ægte, og ikke bare et marketingstunt, understreger Alan Jope. Faktisk mener han, at ”Marketing har et enormt troværdighedsproblem”, når virksomheder lancerer kampagner uden at sætte handling bag de fine ord.

Dermed gør de sig skyldige i ”green-washing, purpose-washing, cause-washing [og] woke-washing”, som ”er begyndt at inficere vores branche”, hvilket truer troværdigheden, mener Jope. ”Det forurener formålene. Vi har alle set det, og vi ved det, når vi ser det”, lyder det videre.

Derfor har han også en direkte bøn til reklamebureauerne om ikke at lave kampagner ud af et brands kommunikation, hvis der ikke er nogen substans bag ordene. Og som han også påpeger: ”Bureauer der har for vane at producere hule budskaber uden substans bag sig, kommer ikke til at arbejde for os.” Det gælder i øvrigt SoMe-platforme.

Læs også: Formål er godt, men det skal være ægte

Edie spekulerer i, at varemærker som Marmite, Magnum og Pot Noodle skal løfte sig, hvis de skal forblive en del af Unilevers portefølje. At et frasalg af forskellige brands kan gå ud over bundlinjen, er man klar til at acceptere. ”Principper er kun principper, hvis de koster dig noget”, siger Jope ifølge edie.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.08.2025CSR.dk

Ny pris fra Tscherning skal fremme cirkulært byggeri

27.08.2025CSR.dk

Over 100 danske virksomheder advaret om brud på Rusland-sanktioner

26.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed som kommerciel styrke i PostNord

26.08.2025CSR.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

26.08.2025CSR.dk

Ny analyse: Arbejdsskader koster samfundet 50 milliarder kroner om året

22.08.2025CSR.dk

Klimaregningen stiger, når danskerne "spørger chatten"

22.08.2025CSR.dk

Danske Bank investerer i olie-giganter trods løfte om hård kurs mod fossil ekspansion

21.08.2025CSR.dk

Novo Nordisks udledninger stiger trods klimamål

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 29, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

29.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.09.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Certificeret kompetence for Intern Auditor - Arbejdsmiljø

I dette læringsforløb har vi samlet en række elearnings og kurser, som klæder dig på til at udfylde rollen som intern auditor af arbejdsmiljøledelsessystemer baseret på ISO 45001.

Dato

01.09.2025

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Certificeret kompetence for Intern Auditor - Miljø

I dette læringsforløb har vi samlet en række E-Learnings og kurser, som klæder dig på til at udfylde rollen som intern auditor af miljøledelsessystemer baseret på ISO 14001.

Dato

01.09.2025

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Certificeret kompetence for Lead Auditor - Kvalitet

I dette læringsforløb har vi samlet en række elearnings og kurser, som klæder dig på til at udfylde rollen som Lead auditor af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001.

Dato

01.09.2025