18.02.2019 | Strategi & ledelse
To virksomheder, én vision - Goodwings og Kaffe Bueno bliver B Corps
Indhold fra partner Hvad er dette?
B Corp-bevægelsen er blevet to danske medlemmer rigere. Goodwings og Kaffe Bueno er blevet B Corp-certificeret, og de er derfor nu officielt en del af det gode selskab af virksomheder, der redefinerer succes i erhvervslivet.
"Virksomheder har kun en ret til at eksistere, hvis de hjælper samfundet med at blomstre." Nille Skalts, B Corp Danmark
En hotelbookingplatform og en biotech-startup, der udnytter kaffegrumsets potentiale. Goodwings og Kaffe Bueno har umiddelbart ikke meget tilfælles. Og dog. For begge virksomheder er nu blevet B Corp-certificeret, og har dermed bevis på, at de begge efterlever de mest ambitiøse bæredygtighedsmål for virksomheder.
Vil ændre virksomheders DNA
Goodwings og Kaffe Bueno har begge indarbejdet bæredygtighed ind i alt, hvad de foretager sig, men på forskellige måder. Goodwings er en hotelbookingplatform, som samarbejder med NGO’er fra hele verden og donerer 50% af deres overskud til velgørenhed.
”Vi blev B Corp-certificeret, fordi ønsker at være en del af den bevægelse, som forener miljømæssig og social ansvarlighed med profit. Komponenterne udelukker ikke hinanden, og vores forretning er bygget op på samme måde. Vi er for-profit, men vores DNA består af et brændende ønske om at gøre en forskel. Vi har fundet en skalérbar metode, og det hjælper B Corp-certificeringen os med at fortælle,” siger Christian Møller-Holst, CEO for Goodwings.
Kaffe Bueno er en biotech virksomhed, der udnytter kaffegrums til at lave flere former for produkter, fra bageri til kosmetik, og bidrager dermed til at forlænge kaffens værdikæde og sparer miljøet for det metan, kaffegrumset udleder, når det nedbrydes. ”Kaffe Bueno tager del i kampen mod madspild og bidrager til at nedbringe drivhusgasserne i kaffens værdikæde. Og at blive B Corp er kæmpe stort for os i Kaffe Bueno, fordi vores virksomhed blev grundlagt med bæredygtighed i kernen af alt, hvad vi foretager os,” siger Alejandro Franco, Co-founder hos Kaffe Bueno.
Virksomheder har kun en ret til at eksistere, hvis de hjælper samfundet med at blomstre.
Nille Skalts, der har grundlagt den danske B Corp-bevægelse, er stolt af at kunne byde velkommen til Goodwings og Kaffe Bueno:
”Vi er meget glade for, at Goodwings og Kaffe Bueno nu tilslutter sig B Corp-bevægelsen. Vi tror på, at virksomheder en væsentlig løftestang til samfundsudvikling og det er muligt både at være godt selskab og skabe god forretning. Profit er ikke et mål i sig selv. Det skal have et formål at tjene penge, og virksomheder skal sætte markante, positive aftryk på det omgivende samfund. Goodwings og Kaffe Bueno er gode eksempler på, at det kan lade sig gøre.”
Hvad er B Corp?
B Corp er en global bevægelse af virksomheder med et fælles mål: at redefinere det, der skaber succes i erhvervslivet. B Corps bruger kerne- forretningen som løftestang til at skabe positiv samfundsforandring til fordel for verden og for bundlinjen. Ud over en bevægelse er B Corp-bæredygtighed eksemplificeret i en global standard.
B Impact Assessment er et globalt udbredt og anerkendt værktøj, der gør det let for virksomheder at måle, sammenligne og forbedre deres samfundsimpact. En virksomhed kan lade sig B Corp-certificere og dermed bevise, at de lever op til en række ambitiøse samfunds- og miljømæssige standarder og udviser en ekstraordinær grad af ansvarlighed og gennemsigtighed. +40.000 virksomheder har målt bæredygtighed med B Impact Assessment og +2.600 har fået tildelt B Corp certificering.
Læs mere om Kaffe Bueno >>
Læs mere om Goodwings >>
Læs mere om B Corp >>
Klima, miljø og energi

Fem veje til forbrugerens bæredygtige hjerter
Vi taler bæredygtighed som aldrig før, men der synes stadig at være langt fra forbrugernes holdninger til konkrete handlinger. En af løsningerne er, at virksomhederne bliver bedre til at træffe de bæredygtige valg for forbrugerne.
Indhold fra partner
Kommunikation

Når vi taler åbent om det, kommer forandringerne
Hvor åben skal man være om sine ambitioner og forretningsmål? Helt åben ifølge Claus Nielsen, direktør for Frederiksdal Sinatur Hotel & Konference. Da de begyndte at fortælle om deres bæredygtighedsudfordringer, -mål og -successer skete der noget.
Indhold fra partner
Kommunikation

Bliv klogere på bæredygtighedskommunikation
Styrk dit brand og undgå greenwashing med en transparent og autentisk bæredygtighedskommunikation. Kurset udbydes af Märk i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt netværk vil knække koden til bæredygtigt forbrug
Hvordan får man danskerne til at tillægge det bæredygtige valg værdi og handle ansvarligt? Det spørgsmål har syv virksomheder på tværs af brancher sat sig for at finde svar på.
Indhold fra partner
Samfund
BÆREDYGTIG OMSTILLING – GU’ ER DET BESVÆRLIGT, MEN DET ER DET VÆRD
For en nyudklækket iværksætter anno 2020 er det oplagt at skabe en bæredygtig kerneforretning. Men som etableret virksomhed, der allerede har slået rødder, kan en bæredygtig omstilling være en stor mundfuld.
Indhold fra partner
Kommunikation

Det kan ALTID betale sig at opføre sig ordentligt
De virksomheder, der mødte pandemien med en velfunderet ordentlighed, er dem, der er bedst rustet, når der bliver vendt op og ned på verden, som vi kender den. Og dermed også dem, der gør sig fortjent til vores hjælp og tillid på både kort og lang sigt
Indhold fra partner