19.08.2015  |  Samfund

Øko-efterspørgslen er ved at overgå udbuddet

Salget af økologiske fødevarer går strygende for tiden. Faktisk i en grad, så adskillige dagligvarebutikker nu har svært ved af følge med efterspørgslen. COOP søsætter kampagne for at imødegå udfordringen.

Kød, korn, frugt, grønt, æg og diverse råvarer. De økologiske udgaver af disse produkter er i stor stil røget i danskernes indkøbskurve de seneste år, og det bringer ikke kun smilet frem hos landets brugsuddelere, supermarkedskæder etc., skriver Politiken.

For mens efterspørgslen på økologiske varer kun er steget på det seneste, så er produktionen faktisk faldet. Således viser tal fra NaturErhvervstyrelsen, at det økologiske landsbrugsareal faldt med tre procent fra 2013 til ’14, mens antallet af økobedrifter i samme periode gik ned fra 2.619 til 2.517.

Læs også: Forbruget af økologiske fødevarer stiger fortsat

Flere landbrug ventes i år at omlægge til økologisk drift, men der går som regel et par år, før de vil være kvalificerede til det statslige, røde økomærke, og det er dårligt nyt for forbrugerne.

”Det er alt fra mejerier og møllere til slagterier og faktisk også bryghuse, der står og råber på økologiske råvarer, men ikke kan få så mange, som de har brug for. Et billede på det er de danske økologiske æbler, som var udsolgt inden for få uger i efteråret,” siger direktør i Økologisk Landsforening, Paul Holmbeck, til Politiken.

1 million til økolandmænd
Hos Coop, der driver supermarkedskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta, er man naturligvis ikke tilfredse med at måtte lade kunderne gå forgæves efter eksempelvis økologisk kød, som har været udsolgt i flere omgang i år. Derfor lancerer man nu en kampagne, der skal lokke flere landmænd over i den økologisk lejr.

Kampagnen, der bliver sparket i gang i den kommende weekends tilbudsaviser, vil opfordre forbrugerne til at købe endnu flere økovarer – målet hedder 15 procent oveni de næste 14 dage – og til gengæld vil Coop så bruge en million kr. på at hjælpe de landmænd, der ønsker det, med at omstille til økologi.

Læs også: Storkøkkener køber økologi for en milliard kroner

”Ved at få forbrugerne til at bakke op, vil vi vise landmændene, at de roligt kan skifte. Kunderne vil gerne købe deres varer,” siger indkøbschef i COOP, Jens Visholm.

Økologisk Landsforening har i øjeblikket 500 ansøgninger om økonomisk støtte til øko-omlægninger liggende. De vurderer, at støtten fra COOP kan føre til nye økologiske arealer på 5.000 hektar.

-AK

Mere fra Anders

Anders Kampmann

Journalist, CSR.dk

Uddannelse: cand.comm, Roskilde Universitet 2010, speciale om CSR. Tidligere job: kommunikationsmedarbejder, Erhvervsstyrelsen, kommunikationskonsulent, Københavns Kommune, forskningsmedarbejder og kommunikationsrådgiver inkl. CSR-konsulent, Samfundscentret. Fokusområder: Adskillige aspekter omkring bæredygtighed i forhold til klima, transport, supply chain, produkti…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere