19.08.2015 | Samfund
Øko-efterspørgslen er ved at overgå udbuddet
Salget af økologiske fødevarer går strygende for tiden. Faktisk i en grad, så adskillige dagligvarebutikker nu har svært ved af følge med efterspørgslen. COOP søsætter kampagne for at imødegå udfordringen.
Kød, korn, frugt, grønt, æg og diverse råvarer. De økologiske udgaver af disse produkter er i stor stil røget i danskernes indkøbskurve de seneste år, og det bringer ikke kun smilet frem hos landets brugsuddelere, supermarkedskæder etc., skriver Politiken.
For mens efterspørgslen på økologiske varer kun er steget på det seneste, så er produktionen faktisk faldet. Således viser tal fra NaturErhvervstyrelsen, at det økologiske landsbrugsareal faldt med tre procent fra 2013 til 14, mens antallet af økobedrifter i samme periode gik ned fra 2.619 til 2.517.
Læs også: Forbruget af økologiske fødevarer stiger fortsat
Flere landbrug ventes i år at omlægge til økologisk drift, men der går som regel et par år, før de vil være kvalificerede til det statslige, røde økomærke, og det er dårligt nyt for forbrugerne.
Det er alt fra mejerier og møllere til slagterier og faktisk også bryghuse, der står og råber på økologiske råvarer, men ikke kan få så mange, som de har brug for. Et billede på det er de danske økologiske æbler, som var udsolgt inden for få uger i efteråret, siger direktør i Økologisk Landsforening, Paul Holmbeck, til Politiken.
1 million til økolandmænd
Hos Coop, der driver supermarkedskæderne Kvickly, SuperBrugsen, DagliBrugsen, Irma og Fakta, er man naturligvis ikke tilfredse med at måtte lade kunderne gå forgæves efter eksempelvis økologisk kød, som har været udsolgt i flere omgang i år. Derfor lancerer man nu en kampagne, der skal lokke flere landmænd over i den økologisk lejr.
Kampagnen, der bliver sparket i gang i den kommende weekends tilbudsaviser, vil opfordre forbrugerne til at købe endnu flere økovarer målet hedder 15 procent oveni de næste 14 dage og til gengæld vil Coop så bruge en million kr. på at hjælpe de landmænd, der ønsker det, med at omstille til økologi.
Læs også: Storkøkkener køber økologi for en milliard kroner
Ved at få forbrugerne til at bakke op, vil vi vise landmændene, at de roligt kan skifte. Kunderne vil gerne købe deres varer, siger indkøbschef i COOP, Jens Visholm.
Økologisk Landsforening har i øjeblikket 500 ansøgninger om økonomisk støtte til øko-omlægninger liggende. De vurderer, at støtten fra COOP kan føre til nye økologiske arealer på 5.000 hektar.
-AK
Strategi & ledelse

Første grafiske bureau certificeret efter FN’s verdensmål
Design- og kommunikationsvirksomheden Phoenix Design Aid er som den første af sin slags nogensinde blevet certificeret efter FN’s verdensmål. Det er norske DNV GL, som arbejder for at beskytte liv, ejendom og miljø, der står bag.
Klima, miljø og energi

Californien vinker farvel til diesellastbilen
Fra 2024 skal fabrikanter af lastbiler og varevogne i Californien begynde omstillingen væk fra diesel og over til elektriske nuludledningskøretøjer. Reglen er den første af sin slags i verden, og EU bør gå i samme retning, mener NGO’en Transport & Environment.
Strategi & ledelse

Flere C25-virksomheder tager verdensmålene til sig
Kun én af virksomhederne i det toneangivende C25-indeks nævner ikke specifikke verdensmål i deres rapportering, mens 16 af dem anvender delmål og knap halvdelen væsentlighedsvurderer deres indsats. Det viser friske tal fra Carve Consulting.
Klima, miljø og energi

Nyt forskningscenter skal mindske skibsfartens CO2-udslip
Med 400 mio. kr. i ryggen fra A.P. Møller Fonden skal Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping sætte skub i udviklingen af energiformer og teknologier, der effektivt kan formindske CO2-udslippet fra skibsfarten.
Strategi & ledelse

Nye anbefalinger for god selskabsledelse sendt i høring
Et sæt reviderede Anbefalinger for god Selskabsledelse er netop blevet sendt i høring af Komitéen for god Selskabsledelse. Anbefalingerne fokuserer bl.a. på den enkelte virksomheds ansvar for samfundet med begreber som bæredygtighed og purpose i spil.
Strategi & ledelse

19 topchefer underskriver diversitetsløfte
Nordiske topfolk fra virksomheder som Mærsk, Coloplast, Vestas, Microsoft og KPMG har skrevet under på et CEO-løfte, der skal løfte niveauet for ligestilling, diversitet og inklusion i dansk erhvervsliv. ”Det er need to have nu”, lyder det fra kvinden bag, Tine Willumsen fra The Diversity Council.