”Vi skal stå til rådighed for virksomhederne, så vi kan få alle med”
Københavns Kommune er en af partnerne bag Rega-samarbejdet, og for beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard handler det om at få så mange københavnere som muligt i beskæftigelse. Det kræver god støtte til virksomhederne.
Ansvarlighed er mange ting i restaurationsbranchen; madspild, kødforbrug, CO2-hensyn, arbejdsforhold, menneskerettigheder, også blandt leverandørerne, korruption etc. Alle de aspekter søger samarbejdsinitiativet Rega, som blev lanceret for nylig, at nå rundt om.
Læs også: Undersøgelse af arbejdsforholdene i 139 lande tegner dystert billede
For en af partnerne bag ordningen, Københavns Kommune, er et andet område, nemlig beskæftigelse, det centrale element. Det fortæller kommunens beskæftigelses- og integrationsborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
”Der er en masse spændende perspektiver i Rega, og for vores vedkommende, så handler det om at skabe arbejdspladser. Den her ordning åbner op for nogle jobs, som ikke kræver lange uddannelser eller kompliceret træning, og som derfor kan besættes af en masse forskellige mennesker”, siger hun, og peger på gruppen af københavnere med ikke-vestlig baggrund som oplagte emner.
”På den måde er der både økonomiske, menneskelige, samfundsmæssige og kulturelle gevinster at hente – vi skal jo have alle med i fællesskabet, og der er et arbejde en meget vigtig ting”, understreger borgmesteren.
Ikke for bureaukratisk
I den sammenhæng spiller kommunen – og i særdeleshed Cecilia Lonning-Skovgaards forvaltning – en central rolle. De (indtil videre) 14 virksomheder i Rega, såvel som andre relevante, skal støttes bedst muligt i arbejdet med at etablere de nævnte stillinger, og det ansvar er man bevidst om på rådhuset.
”Vi skal stå til rådighed for de virksomheder, der er med i ordningen, med et samarbejde, der fungerer, og som ikke er for bureaukratisk. Vi skal sørge for en tæt dialog med jobcentrene, der kender de ledige og derfor kan finde de egnede kandidater og matche dem med stillingerne”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.
Når det kommer til ambitionerne for projektet, så peger borgmesteren på, at man arbejder med succeskriterier i to kategorier; en kvantitativ målestok, der fokuserer på at få nogle folk ud i virksomhederne, og at de bliver der i et vist stykke tid, og en kvalitativ del, der handler om at virksomhederne er tilfredse med støtten fra kommunen.
”Det er selvfølgelig svært at sætte præcise tal på, hvad ordningen skal opnå, men hvis vi kan se tilbage om et halvt års tid og i runde tal har fået to personer igennem hver virksomhed, så ligner det jo noget. Og så håber vi, at det kan sprede sig som ringe i vandet”, siger borgmesteren.
Årlig vurdering skal sætte arbejde i system
Forventninger til Regas fremtid har man også i brancheorganisationen Danmarks Restauranter og Caféer (DRC), der er initiativtager til projektet. De er ikke i særlig grad bundet op på antallet af arbejdspladser, men mere de strategiske overvejelser, kæderne gør sig.
Det involverer blandt andet et internationalt perspektiv, som man håber kan være med til at få Rega til at slå rod som en permanent ordning på den danske restaurantscene, fortæller CSR-konsulent for DRC, Lea Marie Juliussen.
”Projektet er jo ikke endeligt forankret endnu, men ambitionen er bestemt, at det skal fortsætte ud over de to år, der er rammen pt. Vi ser meget gerne, at også andre virksomheder i branchen arbejder med samfundsansvar og implementerer FN’s og OECD’s retningslinjer, og vi ser meget gerne, at de orienterer sig mod UN Global Compact, hvor vi har et partnerskab med den danske del af netværket”, siger hun.
Inden for de første to år skal Rega gerne medføre, at deltagervirksomhederne på årsbasis vurderer deres arbejde på området ud fra nogle konkrete indikatorer, som kan sætte deres overvejelser i system. Det er FN’s og OECD’s retningslinjer for menneskerettigheder, der er grundlaget for det arbejde, ligesom de er det for DRC’s egen politik på området.
Værktøjer som medarbejdersurveys og arbejdspladsvurderinger skal i spil, og så er dialog, kommunikation og transparens afgørende, fastslår Lea Marie Juliussen. Og så må ordningen selvfølgelig også gerne vokse i omfang.
”Vi vil da meget gerne have lidt flere end de 14 med om to år, når vi gør status. Dem der er med nu, skaber et fundament, som vi håber og tror, at vi kan bygge videre på, også med den rette politiske støtte i baghånden”, siger Lea Marie Juliussen med henvisning til det kommunale led i projektet.
Læs også: Supermarkeder i krig om, at være mest ansvarlig
Den opgave er man klar til at løfte på rådhuset, slår Cecilia Lonning-Skovgaard fast.
”Vi håber bestemt [også] at Rega vil vokse sig større, og det siger sig selv, at en god indsats fra vores side er afgørende for at det lykkes. Så når virksomhederne i ordningen bliver spurgt omkring deres opfattelse af kommunen som samarbejdspartner, så siger de forhåbentlig, at vi er til at tale med, og at vi er effektive i forhold til at skabe en udvikling, som alle vil få gavn af”.