07.05.2021 | Kommunikation
Coop engagerer kunderne i CSR-indsats gennem mikrodonationer: 30 millioner samlet ind i flaskepant
Indhold fra partner Hvad er dette?
Siden 2014 har Coops kunder doneret 30 millioner i flaskepant til Røde Kors. Mikrodonationer engagerer kunderne i CSR-indsatsen og gør indsatsen nærværende.
Mange bække små gør en stor å. Det ordsprog gør sig gældende, når det handler om mikrodonationer. Det har de blandt andet haft stor succes med hos Coop, hvor kunderne siden 2014 har doneret 30 millioner kroner i flaskepant til Røde Kors. Samtidig engagerer Coop kunderne i CSR-indsatsen.
”Danskerne er generelt glade for at støtte indsamlinger til natur, sygdomsforebyggelse og mennesker i nød. Og med donationsmuligheden i pantrummet, er det blevet nemt at give et lille bidrag, når man alligevel er ude at handle. Det tætte samarbejde med Røde Kors har også givet os mulighed for at udforske andre indsamlingsformer i butikken som eksempelvis indsamling til katastrofe- og julehjælp, hvor man kan bidrage med mindre beløb. Og også her er det en fornøjelse at se den store opbakning fra vores kunder,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.
Mikrodonationer er små, enkeltstående og hyppige bidrag. Historisk set har det været bidrag i indsamlingsbøssen, men foregår nu ofte over digitale kanaler. Pantdonationerne til Røde Kors stopper, men samarbejdet mellem Coop og Røde Kors og mikrodonationerne fortsætter.
CSR-indsatsen bliver nærværende
Røde Kors oplever, at erhvervspartnerskaber om mikrodonationer ofte udmønter sig i et stort bidrag over året, samtidig med at virksomheden engagerer kundernes i CSR-indsatsen. Det er Coop et eksempel på. Kunderne bliver engageret i indsatsen, fordi de selv træffer valget om at donere til velgørenhed.
”Med mikrodonationer tager kunderne i fællesskab ansvar for en bæredygtig verden med mange mindre donationer, der tilsammen gør en stor forskel. Samtidig er det for virksomheden en god måde at engagere kunderne i deres kommunikation og CSR-indsats. Det gør indsatsen mere nærværende og synlig for den enkelte kunde” siger Anja Nordstrøm Klett, partnerskabschef i Røde Kors.
Matas og Miinto.dk har også engageret kunderne i deres CSR-strategi med mikrodonationer. Hos Matas har kunderne kunne donere sine bonuspoint til Røde Kors’ arbejde for voldsramte kvinder, og hos Miinto.dk har de været blandt de første i Danmark til at tilføje en donationsknap på deres webshop.
”Vi har været meget positivt overraskede over, hvor meget vores kunder har haft lyst til at hjælpe og støtte! Vi har absolut kun fået positiv tilbagemelding. Selvom vi følger mange af vores forretningstal hver dag, så var det her en af de ting, der kom bag på os, da det er endt med så stort et tal”, siger Malthe Cederborg, CMO i Miinto.dk.
Fakta
- Siden 2014 har kunderne kunne donere deres pant til Røde Kors i Coops butikker
- Coops kunder har doneret næsten 30 millioner kroner i flaskepant
- I 2019 donerede 13.481 kunder deres bonuspoint i Matas til voldsramte kvinder
- I 2018 donerede Matas’ kunderne 605.000 kr. i bonuspoint kroner til Røde Kors’ julehjælp
- Miinto.dk har haft en donationsknap til Røde Kors på deres webshop siden 2017
Samfund
Danmarks største virksomheder sætter rekord i Røde Kors Julestafet
Erhvervslederne i 18 af de største virksomheder i Danmark har igen i år sat rekord i Røde Kors Julestafet. De har doneret knap en million kroner til udsatte i Danmark og resten af verden.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Erhvervsledere deltager i Røde Kors Julestafet og samler over en halv million ind
I år slår Røde Kors Julestafet både indsamlings- og deltagerrekord for de tre år, den er løbet af stablen. 15 erhvervsledere i store danske virksomheder tog imod stafetten og samlede over en halv million ind til Røde Kors’ arbejde.
Indhold fra partner
Samfund

DSB og Røde Kors vil give sårbare børnefamilier gode ferieoplevelser
Skolernes ferie er skudt igang, men ikke alle har gode oplevelser at se frem til. Derfor vil DSB og Røde Kors hjælpe sårbare børnefamilier på ferielejre og hjælpe dem ind i fællesskabet.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Espresso House bekæmper ensomhed en kop kaffe ad gangen
Over julen skal filterkaffen i Espresso House bryde ensomheden. For hver kop filterkaffe der bliver solgt i Danmark, Tyskland og Finland, donerer Espresso House til Røde Kors’ arbejde med at bekæmpe ensomhed under titlen CupTogether.
Indhold fra partner
Samfund

Julesweaterdag øger medarbejdernes engagement i virksomheders CSR-arbejde
For andet år i træk kan danske virksomheder deltage i Røde Kors’ julesweaterdag, som er en mulighed for at engagere medarbejderne i CSR-arbejdet, sprede glæde på gangene og gøre en forskel for udsatte mennesker verden over.
Indhold fra partner
Kommunikation

Røde Kors’ erhvervsklub har 30-års jubilæum
I år er det 30 år siden, at Røde Kors’ erhvervsklub blev oprettet for at give virksomheder en mulighed for at tage et socialt ansvar og hjælpe sårbare mennesker verden over.
Indhold fra partner