Coop engagerer kunderne i CSR-indsats gennem mikrodonationer: 30 millioner samlet ind i flaskepant
Siden 2014 har Coops kunder doneret 30 millioner i flaskepant til Røde Kors. Mikrodonationer engagerer kunderne i CSR-indsatsen og gør indsatsen nærværende.
Mange bække små gør en stor å. Det ordsprog gør sig gældende, når det handler om mikrodonationer. Det har de blandt andet haft stor succes med hos Coop, hvor kunderne siden 2014 har doneret 30 millioner kroner i flaskepant til Røde Kors. Samtidig engagerer Coop kunderne i CSR-indsatsen.
”Danskerne er generelt glade for at støtte indsamlinger til natur, sygdomsforebyggelse og mennesker i nød. Og med donationsmuligheden i pantrummet, er det blevet nemt at give et lille bidrag, når man alligevel er ude at handle. Det tætte samarbejde med Røde Kors har også givet os mulighed for at udforske andre indsamlingsformer i butikken som eksempelvis indsamling til katastrofe- og julehjælp, hvor man kan bidrage med mindre beløb. Og også her er det en fornøjelse at se den store opbakning fra vores kunder,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.
Mikrodonationer er små, enkeltstående og hyppige bidrag. Historisk set har det været bidrag i indsamlingsbøssen, men foregår nu ofte over digitale kanaler. Pantdonationerne til Røde Kors stopper, men samarbejdet mellem Coop og Røde Kors og mikrodonationerne fortsætter.
CSR-indsatsen bliver nærværende
Røde Kors oplever, at erhvervspartnerskaber om mikrodonationer ofte udmønter sig i et stort bidrag over året, samtidig med at virksomheden engagerer kundernes i CSR-indsatsen. Det er Coop et eksempel på. Kunderne bliver engageret i indsatsen, fordi de selv træffer valget om at donere til velgørenhed.
”Med mikrodonationer tager kunderne i fællesskab ansvar for en bæredygtig verden med mange mindre donationer, der tilsammen gør en stor forskel. Samtidig er det for virksomheden en god måde at engagere kunderne i deres kommunikation og CSR-indsats. Det gør indsatsen mere nærværende og synlig for den enkelte kunde” siger Anja Nordstrøm Klett, partnerskabschef i Røde Kors.
Matas og Miinto.dk har også engageret kunderne i deres CSR-strategi med mikrodonationer. Hos Matas har kunderne kunne donere sine bonuspoint til Røde Kors’ arbejde for voldsramte kvinder, og hos Miinto.dk har de været blandt de første i Danmark til at tilføje en donationsknap på deres webshop.
”Vi har været meget positivt overraskede over, hvor meget vores kunder har haft lyst til at hjælpe og støtte! Vi har absolut kun fået positiv tilbagemelding. Selvom vi følger mange af vores forretningstal hver dag, så var det her en af de ting, der kom bag på os, da det er endt med så stort et tal”, siger Malthe Cederborg, CMO i Miinto.dk.
Fakta
- Siden 2014 har kunderne kunne donere deres pant til Røde Kors i Coops butikker
- Coops kunder har doneret næsten 30 millioner kroner i flaskepant
- I 2019 donerede 13.481 kunder deres bonuspoint i Matas til voldsramte kvinder
- I 2018 donerede Matas’ kunderne 605.000 kr. i bonuspoint kroner til Røde Kors’ julehjælp
- Miinto.dk har haft en donationsknap til Røde Kors på deres webshop siden 2017