08.08.2014  |  Klima, miljø og energi

Danske vækstmuligheder i omstilling til grøn transport

Der er gode vækstperspektiver for danske virksomheder i udvikling af biobrændstofteknologi, viser to nye rapporter.

Eftersom den danske forskning i biobrændstof er omfattende og i et internationalt perspektiv vurderes til at have en gennemslagskraft over gennemsnittet, kan der være vækstmuligheder for danske virksomheder knyttet til udvikling af biobrændstofteknologi.

Læs også: Besøg Danmarks første fagmesse for grøn vej-transport

Det fremgår af en rapport, som konsulentfirmaet Damvad har udarbejdet for Energistyrelsen.

Damvad vurderer ikke, at der er samme potentiale i forhold til udvikling af el- og brintteknologier til transport, men rapporten peger dog på, at der kan være et erhvervsmæssigt potentiale ved at satse på at understøtte udviklingen af elbilinfrastrukturen og integrationen af elbiler i energisystemet.

Internationale erfaringer med grøn omstilling
Også konsulentfirmaet Niras er på banen med en rapport, der peger i samme retning.

I rapporten har Niras gennemført en screening af internationale policy-erfaringer med en grøn omstilling af transportsektoren. Formålet har været at sikre, at erfaringer fra relevante landes indsatser og strategier tages med i de danske overvejelser om en omstilling til en fossilfri transportsektor. Ud over vores nabolande, har rapporten også inddraget Storbritannien, Californien, Brasilien og Sydkorea.

Niras konkluderer, at der grundlæggende anvendes samme virkemidler i alle de screenede lande. Det gælder særligt i form af krav som for eksempel iblandingskrav for biobrændstoffer og økonomiske virkemidler som for eksempel differentiering af bilbeskatningen.

Biobrændstoffer skal bidrage mest til CO2-reduktion
Men der er forskelle i prioriteringen og rammevilkårene er forskellige. I Norge er der indført særligt stærke incitamenter til at fremme elbilisme. I Sverige satses der på biler, der udelukkende kører på biobrændstoffer og i Tyskland er der afsat en del penge til fremme af brint.

Overordnet set er det i alle de belyste lande på kort sigt - og til dels på lang sigt - biobrændstoffer, der skal bidrage med den største CO2-reduktion.

Læs også: Stor vækst i Danmarks eksport af energiteknologi

De to analyserapporter er finansieret af midler afsat til analyser i Energiaftalen 2012. Rapporterne vil blandt andet indgå i arbejdet med en ”Roadmap for en grøn transport”, som gennemføres af Transportministeriet i samarbejde med Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.

Læs Damvads rapport "Analyse af erhvervsmæssige potentialer ved grøn omstilling af transportsektoren”

Læs Niras-rapporten ”Screening af internationale policy-erfaringer vedrørende grøn omstilling af transportsektoren"

- JKK 

Mere fra Joe

Joe Kristian Kipp

  • CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere