21.02.2017 | Strategi & ledelse
Grønne SMV’er har svært ved at sælge sig selv
Som mindre virksomhed kan det være en udfordring at komme ud over rampen med sine grønne løsninger. Et projekt fra Væksthus Hovedstadsregionen hjælper bl.a. solcellevirksomheden Gaia Solar med netop den opgave.
Når man nu har et bæredygtigt produkt, der kan gavne både økonomi, miljø og samfund, og man derudover kan tilbyde den til nogle yderst favorable priser, så skulle man ikke tro, at idéen er svær at markedsføre. Alligevel oplever adskillige af Danmarks grønne SMV’er, at der er udfordringer forbundet med at populært sagt ’sælge sig selv’.
Læs også: Tesla på taget
Gennem det sidste års tid har projektet ”Grøn Vækst” under Væksthus Hovedstadsregionen derfor søgt at hjælpe områdets mindre virksomheder med at få målrettet salgsstrategierne og få gang i væksten, til glæde for både forbrugerne og virksomhedernes bundlinje.
Blandt de virksomheder, der har deltaget i et struktureret forløb faciliteret af Væksthus Hovedstadsregionen er både mere etablerede selskaber og mindre start-ups. Med over 20 år på bagen og adskillige store kunder i porteføljen, må solcellevirksomheden Gaia Solar siges at tilhøre den første kategori.
Et af virksomhedens topprodukter, et integreret solcelletag, som har bevist sit værd allerede inden Tesla lancerede sin udgave sidste år, kan man nærmest forære væk til eksempelvis boligforeninger. Alligevel er det småt med efterspørgsel, hvilket da også overrasker udviklingschef Anders Strange.
”Vi undrer os da over at der ikke er mere interesse for løsningen. Vi har udviklet et koncept sammen med vores partner Sustain Solutions, der gør det muligt at tilbyde kunden fuldt finansierede solcelleløsninger. Det kan lade sig gøre, da det solcelleanlæg, som kunden modtager, tilbagebetales via en andel i anlæggets energiproduktion. Kunden skal med andre ord ikke have penge op af lommen til indkøb og etablering, hvilket jo burde fjerne den usikkerhed omkring investeringens størrelse og den langsigtede økonomi, der kan være en barriere for udbredelsen af solcelleteknologien”, siger han.
Projekt har haft effekt
En del af forklaringen på den manglende kø i de grønne butikker, skal findes i de ændrede politiske vilkår i 2012, som fik store konsekvenser for blandt andet nettoordningen og fradragsordningen. Derfor arbejder Gaia Solar på at få solceller til at blive opfattet som deciderede byggematerialer, der indgår på lige fod med vinduer og tage og i højere grad bliver integreret i selve bygningen. Det giver også god mening med den større klimadagsorden for øje.
”EU vil have, at vi i Danmark sænker vores CO2-udslip med 39 procent i 2020. Hvis vi skal nå det kræver det en flerstrenget indsats – og at vi gentænker, hvordan vi så at sige ’demokratiserer’ solen. Solen er vores problem og solen bliver løsningen. 40 procent af verdens energi går til opvarmning af husstande, så at der ikke er flere, der efterspørger vores solcelleanlæg, overgår min forstand. Derudover pågår der en elektrificering af hele Danmarks energisystem, hvor vi jo i fremtiden også kommer til at skulle bruge mere energi til fx elbiler”, siger direktør for Gaia Solar, Sigurd Leth.
Læs også: EY: Bæredygtighed fylder mere og mere hos vækstvirksomheder
Ifølge Anders Strange har samarbejdet med Væksthus Hovedstadsregionen allerede givet pote i form af en styrket kundetilgang. Det skyldes ikke mindst virksomhedens nye strategi, der skal sikre synlighed ved at man ”går fra at være solcelleproducent til at være leverandører af klimaoptimerende helhedsløsninger”, som han siger.
-AK
Klima, miljø og energi

Flexible Energy Denmark: Vi både kan og bør udnytte vedvarende energi meget bedre
Et nyligt afviklet digitaliseringsprojekt viser, at der er stor værdi i at frisætte energi- og forbrugsdata på tværs af energisystemer – en smart styring af energiforbruget har nemlig vist besparelser på mindst 5 procent og nogle steder over 30 procent.
Klima, miljø og energi

Landmænd viser stor interesse for opsætning af solceller
LanboNord oplever massiv interesse fra landmænd, der gerne vil etablere solceller i landbruget. Det er nemlig god forretning, lyder det.
Strategi & ledelse

Spirii kåret til verdens bedste grønne startup
Den danske eMobility-platform Spirii er netop kåret til verdens bedste ved årets prisuddeling til Global Startup Awards. Spirii blev den eneste nordiske startup, der tog en pris med hjem.
Klima, miljø og energi

Nu går Det Grønne Forskernetværk i luften
Der var mere end fuldt hus, da forskere fra landets universiteter inviterede til lanceringen af Det Grønne Forskernetværk – et netværk, der skal styrke deres stemme i den offentlige debat, presse universiteter mod en grønnere retning og etablere nye indbyrdes samarbejder.
Klima, miljø og energi

Nyt projekt skal udvikle national standard for måling af biodiversitet
Projektet ’Udvikling af en national metode til kortlægning af bynatur’ skal det næste år være med til at finde en standard for, hvordan man kan måle og registrere biodiversitet i områder med bebyggelse.
Strategi & ledelse

Sådan kan virksomheder reagere på IPCC-rapporten
Udsigterne i FN-organets opsamlingsrapport er dystre. Hvad kan virksomheder gøre for at trække udviklingen i en bedre retning? Der er i hvert fald fem muligheder.