Ny ordning skal styrke ansvarligheden i restaurationsbranchen
14 store aktører på den danske restaurantscene er gået sammen om et initiativ, der skal fremme social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed i branchen. Transparens er et af nøgleordene.
Under navnet REGA (Restauratørernes Garantiordning) præsenterede en gruppe på 14 toneangivende kæder og aktører på den danske restaurantscene i onsdags, den 30. maj, det de selv betegner som ”verdens første brancheinitiativ, der arbejder målrettet med samfundsansvar.”
Læs også: Danmark har fået sin første svanemærkede restaurant
Rega skal favne bredt og omfatte både social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed, og emner som menneskerettigheder, madspild og antikorruption. Ved at gå med i ordningen signalerer deltagerne, at de ’ønsker at styrke deres arbejde med samfundsansvar’, som det hedder.
Rega er et indlysende tiltag, fordi det handler om at opføre sig ordentligt og gøre tingene på den rigtige måde
Kim Rahbek, Sticks’n’Sushi
Den formelle afsender af tiltaget er brancheorganisationen Danmarks Restauranter og Caféer (DRC), og herfra forklarede direktør Torben Rosenstock tankerne bag ordningen, da den blev lanceret i FN Byen i København. Udover ansvarlighed er transparens et af nøgleordene.
”Det handler om, at vi tilter hylderne, for så at sætte varerne tilbage på en ny måde. Nogle af hylderne får nye navne – menneskerettigheder, miljø, arbejdsforhold etc. – og så laver vi også nogle nye hylder. Og endelig skal vi rive murstensvæggene ned og bygge nogle nye af glas”, sagde han.
Derudover understregede Torben Rosenstock behovet for kontinuerlig kontrol for at følge op på udviklingen på de forskellige områder, ligesom han fremhævede værdien af denne typer ordninger generelt, og i forlængelse heraf pegede på DRC’s medlemskab af UN Global Compact.
CSR er kommet for at blive
En af de 14 initiativtagere er kæden Sticks’n’Sushi, der med 12 restauranter i Storkøbenhavn er en af landets store aktører på den populære japanske spise. Set fra hovedkvarteret i Nansensgade, hvor den første restaurant slog dørene op i 1994, er man ikke tvivl om, at ansvarlighed er helt nødvendigt i fremtiden.
De 14 restaurationer i Rega
- Sticks’n’Sushi
- Madklubben
- Cocks & Cows
- Love of Food N Wine
- Cofoco
- MASH
- Original Coffee
- Victor Gruppen
- Halifax
- Pixie
- Café Evald
- REKOM
- Vapiano
- Gorm’s
”Som vi ser det er CSR lidt som internettet; det er kommet for at blive. Her er Rega et indlysende tiltag, fordi det handler om at opføre sig ordentligt og gøre tingene på den rigtige måde. Det er vi som branche ikke helt gode nok til endnu, men det her er et skridt i den rigtige retning”, sagde CEO Kim Rahbek.
I tråd med Torben Rosenstock påpegede han også nødvendigheden af transparens fra industriens side, og at man ikke bare fokuserer på store strategier, men også konkrete handlinger, der kan gøre en forskel for såvel natur som ansatte og kunder.
Læs også: Arlas madspildsarbejde skal skaffe mad til sultne
Ifølge CSR-konsulent for DRC, Lea Marie Juliussen, er Rega indtil videre planlagt som et toårigt projekt, men ambitionen er at det skal køre videre som en permanent ordning, efter at de foreløbige resultater er blevet gennemgået.