Ny portal vil løse ungdomsarbejdsløsheden på ansvarlig vis

Rekrutteringssitet Meploy vil være et community, der forbinder arbejdsløse, specielt de unge, med virksomhederne, og sørger for fleksibilitet og sikkerhed. Særligt fokus på lager- og logistikbranchen, hvor behovet er stort.

Meploy fokuserer (indtil videre) på lager- og logistikindustrien, hvor det evige behov for fleksibilitet og hurtig handling er et oplagt match med selskabets forretningsmodel. Foto: Meploy.

07.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

”Vores formål er at løse ungdomsarbejdsløsheden, så det vi så spørger os selv om, er hvordan vi kan skabe bedre forhold for de unge. Det er der selvfølgelig ikke noget simpelt svar på, men grundlæggende handler det om at give dem bedre muligheder og mere erfaring, og samtidig sørger for, at de selv har kontrol over deres værdi”.

Læs også: Nestlé oplever succes i kamp mod ungdomsarbejdsløshed

Grundlægger af og CEO for Meploy, Michael Bugaj, har selv en (kort) fortid som lagerarbejder og hans mission med platformen er at tjene både branchen og (ikke mindst) de folk, som sitet kan formidle arbejde til. Foto: Meploy.

Sådan siger den svenske iværksætter Michael Bugaj om tankerne bag sitet meploy, som han har etableret og i dag er direktør for. Meploy blev oprindeligt lanceret i slutningen af 2015 som en deleøkonomisk platform for vikarer i Danmark, og fra starten har visionen, udover at få nogle folk i arbejde, været at gøre tingene på en ansvarlig måde.

Den 1. marts i år gik man så i luften med en udvidet model, der betyder at Meploy som arbejdsgiver sørger for, at de kontraktmæssige forhold er i orden, og betaler skat, forsikring, pension osv. for alle, som finder et job via portalen. Oven i det deler selskabet hvert år 10 procent af sit overskud med dem, der arbejder gennem tjenesten.

Og så skal sitet være et community, hvor virksomheder og (potentielle) medarbejdere kan bedømme hinanden, og på den måde skabe et transparent øjebliksbillede af markedet, som skal komme i særdeleshed den jobsøgende til gode.

”Idéen er, at individet bliver sat i centrum, men løsningen skal selvfølgelig fungere for alle parter. Den skal sikre, at folk selv kan styre deres likviditet og at de har overblik over deres situation. Samtidig skal den give mindre bureaukrati ved at decentralisere relationen mellem arbejdsgiver og -tager/søger ved at overlade kontakten til dem selv”, forklarer Michael Bugaj.

Han understreger i den forbindelse, at de kommunale jobcentre ikke er en konkurrent, men tværtimod en samarbejdspartner, som man har et pilotprojekt kørende sammen med. Derudover er der et foreløbigt geografisk fokus på Storkøbenhavn, hvor man indtil videre har 99 procent af sin aktivitet.

I første omgang skal vi ramme en million personer med platformen

Michael Bugaj

Lagerindustri er oplagt, automatisering kan dog komme på tværs
Det marked, som Meploy i første omgang har stillet skarpt på, er lager- og logistikindustrien, som ifølge Michael Bugaj, der selv har en (kort) fortid som lagerarbejder bag sig, er oplagt på grund af de specielle betingelser, branchen fungerer under.

”Der er altid behov for fleksibilitet i den sektor. Store ordrer skal behandles i en fart, ofte uden det store varsel, og her kan vi levere hurtigt og i de rigtige tidsrum, hvilket er korttidskontrakter på alt fra tre timer til tre måneder. En lagervirksomhed kan selv bygge sin stab op hos os, og så trække på den, når det er nødvendigt, eller hive flere folk ind, baseret på en forhåbentlig god rating fra medarbejderne”, siger han.

På sigt anerkender Michael Bugaj dog på, at den øgede automatisering i industrien – ”Det vil få lagrene til at rykke helt vildt”, som han siger – kan betyde, at man må udvide sit fokus. I den forbindelse peger han på plejesektoren som en mulighed, ligesom den cirkulære økonomi er en faktor, han mener vil ’skabe store mængder job’.

Arbejdskapital skal sikre kritisk masse og europæisk vækst
Bortset fra en smule video, så har Meploy ikke brugt nogen midler på markedsføring, og derfor er der selvsagt en del PR-arbejde i dels at ringe rundt til relevante virksomheder og skabe kontakter på den måde, og dels få skabt positiv word-of-mouth blandt såvel deltagende virksomheder som de jobsøgende.

Om Meploy

Meploy blev lanceret i efteråret 2015 som et supplement til det eksisterende jobmarked, hvor virksomheder let kan hyre folk til at hjælpe dig med de opgaver, der måtte være aktuelle.

Målgruppen er i høj grad de over 170.000 unge, der er uden arbejde i Danmark, og derudover også de ca. 300.000 studerende, der er på udkig efter en måde at supplere SU’en på, før de tilslutter sig det traditionelle arbejdsmarked.

Meploy har i dag:

  • Over 200 virksomheder i Danmark som aktive på sitet
  • Over 5000 registrerede profiler
  • Over 5000 vagter

Den strategi har man imidlertid stor tiltro til i det lille sekretariat bag platformen, og ambitionerne for fremtiden fejler da heller ikke noget. Inden for en overskuelig årrække vil man således ud i alle europæiske lande, og i takt hermed også ekspandere sin arbejdsstyrke betragteligt.

Læs også: Nyt værktøj beregner værdien af at få udsatte i job

”I første omgang skal vi ramme en million personer med platformen, og det kræver naturligvis en stor arbejdskapital. Vores model bygger på volumen, og vi har ikke den nødvendige, kritiske masse på plads endnu, men det skal nok komme”, siger Michael Bugaj og fortsætter:

”Vi skal have nogle private investorer om bord, som er klar på, at der må påregnes en hvis risiko i starten her, og at vi ikke ser på break even endnu, men har det lange træk for øje. Vi er i kontakt med 2-300 virksomheder, som er interesserede i at være med, og vi glæder os til at vokse”, slutter han.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

19.11.2024Plastic Change

Sponseret

167 organisationer i opfordring til verdens ledere: Plastikproduktionen skal ned!

18.11.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal gøre flere danske virksomheder klimaklar

14.11.2024BSR

Sponseret

The Silent G: Six Questions Every Leadership Team Should Ask About Sustainability Governance

04.11.2024CSR.dk

Ny rapport giver status på den grønne investeringsbølge

22.10.2024CSR.dk

Kommuner og regioner har investeret borgernes penge i atomvåben og andre våben

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams