Opskriften på bæredygtighed i SMV’er: start småt, synligt og konkret
Et forskningsprojekt med deltagelse af 39 SMV’er leverer et bud på spørgsmålet til en million kroner: Hvordan bliver flere SMV’er involveret i at skabe vækst gennem bæredygtighed?
De danske SMV’er er ligesom prinsessen i eventyret om Klodshans. Fine og forkromede tilbud giver de ikke meget for, men kommer der nogen med en god idé og en frisk tilgang, så er de med. Også når det handler om at skabe vækst gennem bæredygtighed og CSR.
Det kan man læse ud af en rapport, som lå færdig i begyndelsen af 2017, der samler op på resultaterne af projektet ”Bæredygtighed hos SMV’er”. I projektet deltog 39 SMV’er fra hele Danmark og det blev gennemført som et samarbejde mellem Industriens Fond, VIA University College, Industrisamarbejdet ml. IAK og Fremstillingsindustrien, som er en del af DI og Green Network.
Opskriften: konkret, involverende og kommunikerende
De overordnede konklusioner fra projektet er:
- Bæredygtighed som et afsæt eller omdrejningspunkt for produktions- proces- og produktudvikling skaber konkurrencefordele, pga. muligheden for at leve op til kundekrav, lavere omkostninger gennem optimering og effektivisering og efterspørgsel på nye produktegenskaber.
- Det er fint med ”små skridt”. Arbejdet skal være konkret og enkelt. Der kan tages nogle mindre skridt ad gangen, som kan håndteres og er til at overskue. Så kan der arbejdes videre derfra, og på sigt forbinde de ”små skridt” i en samlet plan for optimal effekt.
- Bæredygtighed skal indarbejdes og være synligt i organisationen og blandt medarbejderne – så begynder det at rykke.
- Organiseringen af bæredygtighedsarbejdet skal systematiseres. Det kan være en god idé at decentralisere indsatsen eller sætte en gruppe med forskellige faglige kompetencer til at være drivkraft – og værn om ildsjælene, så de ikke brænder ud.
- Historiefortællingen - fortæl de gode historier. Det er vigtigt at være synlig med de tiltag virksomheden gør og som er værdifuldt – både i forhold til kunder og til medarbejdere, nye som gamle.
Researchrapporten kan downloades her et antal korte film om udvalgte cases kan findes her.
Læs også: Kamp mellem business case og værdier i SMV'ernes CSR-indsats
SMV’erne er Danmarks mest eftertragtede ungkarl
Omend projektets deltagere ikke udgør et repræsentativt udsnit af det danske SMV-landskab, så er resultaterne af projektet vigtige. Det er nemlig den mest omfattende undersøgelse af, hvordan CSR-arbejdet foregår i praksis i danske SMV’er. Og netop den gruppe er på alles læber.
Der er ingen erhvervs-Danmark hellere vil have i gang med at arbejde med CSR og bæredygtighed end SMV’erne. Erhvervsministeren sagde det så sent som d. 23. marts under en konference om cirkulær økonomi. Det er ét af fem fokusområder, som Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst skal arbejde med i 2017 (koblet til udbredelsen af Verdensmålene). FN’s Global Compact taler om aktiveringen af SMV’erne. Det er fra dem den økonomiske vækst skal komme og den skal være bæredygtig.
Det er også meldingen fra adm. direktør Mads Lebech fra Industriens Fond:
”En betydelig del af den danske industri udgøres af små og mellemstore virksomheder. Derfor er det særligt interessant at indhente viden om deres bæredygtighedsarbejde for at forstå hvad der virker og hvad der virker mindre godt. Samlet set kan projektets resultater bidrage til nye måder at producere på og nye samarbejdsrelationer, og dermed blive en kilde til produktudvikling, radikale innovationer og nye forretningsområder eller -modeller, der er kendetegnet ved at sætte bæredygtigheden i højsædet.”
Interessen for disse virksomheder er naturlig i og med de udgør 99 procent af virksomhederne i Danmark, står for 60 procent af den private sektors omsætning og tegner sig for 61 procent af de danske virksomheders miljøpåvirkning.
Skal man starte I toppen?
Andre projekter fra 2014 og 2015, som har undersøgt CSR i SMV’er, blev gennemført af Erhvervsstyrelsen i samarbejde med Deloitte og i ét tilfælde også Dansk Standard. Her var fokus på at komme hele vejen rundt og få CSR integreret som en del af virksomhedernes ledelse, strategi og formål. Det blev f.eks. til en drejebog for CSR i SMV'er.
Det er indiskutabelt at ledelsens opbakning afgør om CSR bliver til noget i en virksomhed. På den anden side peger ”Bæredygtighed i SMV’er” på, at de fleste starter med små, konkrete skridt bundet op på et stensikkert løfte om økonomiske fordele: nye ordrer, mindre el-regninger osv.
Med det in mente kan man overveje, om aktiveringen af SMV’er ift bæredygtig vækst skal ske gennem strategiske overvejelser, eller om man skulle satse på forslag til konkrete projekter og måske endda prioritering af bæredygtighed i de offentlige indkøb?
Det er i al fald i de konkrete krav og ideer, de deltagende virksomheder i Bæredygtighed hos SMV’er finder motivationen:
”Mange af SMV’erne kan se at de får konkret værdi ud af arbejdet med bæredygtighed. Det giver konkurrencefordele og bliver en måde at differentiere sig på. Nye muligheder i markedet, nye forretningsområder og nye produkter er ligeledes værdiskabelse. Det kan hænge sammen med de øgede kundekrav, som flere af projektdeltagerne er stødt på gennem de seneste år og som er et markant skub til at arbejde mere med bæredygtighed,” siger Trine Mønsted Nielsen, projektleder for Bæredygtighed hos SMV’er-projektet og lektor ved Center for Forskning og Udvikling for Virksomheders Globalisering på VIA University College.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: CSR i SMV'er