”Det var på tide at tage et skridt mere”
The Body Shops mål om at blive verdens mest etiske og bæredygtige virksomhed indvarsler et nyt kapitel i kædens historie. Det handler om at gøre en forskel, ikke bare for kunderne og bundlinjen, men også samfundet som helhed.
Som vi kunne berette om her på CSR.dk tidligere på året, så har kosmetikkæden The Body Shop annonceret en ambitiøs målsætning om at blive verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed. Udmeldingen kom i forbindelse med, at selskabet i år har 40 års jubilæum, men det er ikke den eneste forklaring på timingen i strategien, forklarer kommunikationschef for Body Shop i Danmark, Marianne Gulløv.
Grundlæggende handler det nemlig om, at både tiden og virksomheden er moden til en ny commitment. Samfundets generelle fokus på bæredygtighed, klimaspørgsmål, fair trade og overordnet ansvarlig forretningsførelse er man selvsagt opmærksom på i The Body Shop, men også på de indre linjer i den verdensomspændende koncern var der opstået et behov for nye mål.
Selvom Marianne Gulløv ikke mener, at man ligefrem er blevet ’overhalet indenom’ af andre aktører på markedet, så er hun ikke i tvivl om, at man fra topledelsens side har set det nødvendigt at fortælle en ny historie om brandet og forretningen – også selvom indholdet i sig selv måske ikke er så nyt.
Ny ledelse kaldte på ny strategi
”Egentlig kan den her målsætning jo spores tilbage til de oprindelige værdier fra da kæden blev grundlagt, så det er emner vi mere eller mindre altid har arbejdet med, vi har bare ikke kommunikeret så meget om det. Men siden vi sidst kørte en stor kampagne, i 2012, så har der været udskiftning i ledelsen, og i den forbindelse har man så konstateret, at det var på tide at gå et skridt videre”, forklarer hun.
Et af de centrale elementer i den nyudmeldte strategi drejer sig om ansvarlig handel. For som flere andre af erhvervslivets parter har været inde på, så er det at skabe lokal handel og omsætning i et udviklingsområde i stedet for ’bare’ at yde passiv bistand (trade not aid-princippet) potentielt yderst værdifuldt – for alle involverede.
Med det udgangspunkt har The Body Shop i mange år arbejdet med en form for screeningproces lidt ala en talentspejder i en fodboldklub, der skal finde ikke alene de bedste ingredienser, men også de mest lovende lokale samarbejdspartnere, produktionsmiljøer og leverandører.
Det har ført til at man sourcer økologisk alkohol til sine parfumer fra Equador, kokosnøddeolie fra Samoa i Stillehavet, kakaosmør fra Ghana og så fremdeles. Alle steder, hvor man mener man kan gøre en forskel lokalt og bidrage til en bæredygtig udvikling, ikke mindst økonomisk, ved at skabe internationale handelsforbindelser. Og så holder man øje med de forskellige producenter.
NGO’er holder øje
”Vi laver kontrakter med lokale, uafhængige NGO’er og kommer selv på både anmeldte og uanmeldte besøg for at sikre, at vores standarder bliver overholdt. Er det ikke tilfældet kan vi godt afbryde et samarbejde med en leverandør, men det er ikke noget, der sker tit. Og vi vil også hellere skabe nogle incitamenter for at de ændrer retning, så vi kan fortsætte samarbejdet, det er jo i alles interesse”, siger Marianne Gulløv.
Om The Body Shop
- Grundlagt I 1976, hvor Anita Roddick åbner den første butik i Brighton i Sydengland
- Etablerede sit Community Trade-program i 1987, der i dag omfatter 27 leverandører i 21 lande
- I dag godt 22.000 ansatte i ca. 3000 butikker på verdensplan
- Globalt hovedkvarter i Londonforstaden Croydon
- Opkøbt af L’Oréal i 2006
Netop kontakten med både lokale og internationale NGO’er er en vigtig del af en anden af The Body Shops centrale målsætninger, der handler om, at man som virksomhed gerne vil blive mere transparent. Selvom man ifølge Marianne Gulløv af konkurrencehensyn formentlig ikke vil offentliggøre detaljer om lønforhold, så vil man via sit Community Trade-program, sørge for fair priser, samtidig med at NGO’erne får lov til at ’holde øje’.
I forlængelse heraf vil koncernen i højere grad rapportere om sit arbejde fremover, bl.a. i form af årlige statusrapporter, der også afdækker fremskridtet på de andre områder, selskabet arbejder på, eksempelvis skovgenopretning, overgangen til grøn energi og CO2-neutrale butikker, og reduktionen af såvel elforbrug som affaldsmængder.
Samtidig er der også et kommercielt sigte i den nye strategi. For hvor The Body Shop i mange år ikke har haft noget stort fokus på fortællinger og det at annoncere generelt, så vil man nu gerne vise omverdenen det, man kalder ’business as unusual’.
”Tidligere var vi som virksomhed fint tilfredse med mund-til-mund-omtale og begrænset opmærksomhed på vores sociale indsats, men med den her strategi vil vi gerne nå bredere ud. Den kan give os adgang til publikum på en anden måde og være en øjenåbner for eksempelvis teenagere. Og vi vil jo gerne vise, at vi mener det”, slutter Marianne Gulløv.