10.01.2022  |  Kommunikation

Analyse: Forbrugere viser ingen nåde, hvis banken mangler klimabevidsthed

Flere og flere forbrugere har bæredygtighed i tankerne, når der skal vælges bank. I så høj grad, at de faktisk vil gå andetsteds, hvis banken ikke har nok klimabevidste produkter. Det viser en ny undersøgelse.

Bæredygtighed er efterhånden blevet en del af normalen og et vigtigt kriterie, når forbrugeren skal tage beslutninger. Også når det kommer til at vælge bank. Det konkluderer en undersøgelse, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners har lavet i samarbejde med datavirksomheden Dynata.

Det skriver Børsen Pro.

Læs også: Danskerne bør placere deres pensionsinvesteringer grønnere, mener professor

Ifølge undersøgelsen er en tredjedel af danske bankkunder villige til at skifte bank, hvis de mener, at den nuværende ikke er bæredygtig nok. Derudover svarer 39 procent, at de inden for det næste år grundigt vil tjekke, om deres bank er grøn nok.

Der tegnes imidlertid et andet billede, hvis man spørger landets banker. Her svarer Danske Bank, Sydbank, Nordea, Nykredit, Arbejdernes Landsbank, Jyske Bank og Ringkjøbing Landbobank, at de ikke oplever, at kunderne springer fra grundet manglende bæredygtighed.

Det er dog stadig et vigtigt parameter, som kundernes tilfredshed med banken bindes op på, mener Christian Bach Jensen, der er chef for bæredygtighed for privat- og erhvervskunder i Danske Bank blandt andet.

God service kræver god rådgivning
Ifølge Morten Kaae Sørensen, der er partner hos Simon-Kucher & Partners og medforfatter til undersøgelsen, kan rådgivning om, hvordan man som forbruger mindsker sit klimaaftryk være attraktivt både for forbrugeren og bankens konkurrenceevne.

Læs også: Bæredygtige fonde kan stadig indeholde investeringer, der langt fra vil kunne klassificeres som grønne

“Der er pres på priserne, og kunderne stiller i højere grad krav til det, som bankerne tager sig betalt for. De kigger på, hvad de får ud af deres rådgivning, og jeg tror, at rådgivning om bæredygtighed kan være noget af det, som kunderne ser stor værdi i. Samtidigt er det et godt argument at bruge for bankerne, når kunderne stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor de tager betaling for deres rådgivningsprodukter”, siger han til Børsen Pro.

Forbrugerens bæredygtige fokus strækker sig også udover valget af bank, viser undersøgelsen. 41 procent af de adspurgte svarer nemlig, at bæredygtighed også er med i overvejelserne, når der skal købes ydelser af fx pensions- og forsikringsselskaber samt andre virksomheder i den finansielle sektor generelt.

- HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere