Bæredygtighedsstrategier skal føre jer tættere på de nye markeder

Markederne ændrer sig. Kunderne kræver bæredygtige virksomheder. Derfor er det vigtigere end nogensinde at kunne aflæse markedet og lægge en strategi, der baserer sig på bæredygtighed.

Når man som bestyrelsesmedlem eller topleder skal sætte sejl og lægge kursen for fremtiden, så handler det om at kunne forudse markedet og de nye trends. En ting, som I kan være sikre på allerede nu, er, at bæredygtighed bliver det store tema og at brancher og markeder kommer til at ændre sig. Det gælder om at kunne afkode markedsudviklingen på en 10 - 15 års sigt: hvilke brancher, som går ned og hvilke, som stiger, og hvad det betyder for jeres virksomhed?

Der er masser af nye forretningsmuligheder som følge af den grønne omstilling – og omvendt skal den grønne omstilling ses som en direkte trussel til de virksomheder, der ikke omstiller sig i tide.

Der er et stort potentiale for danske virksomheder i at arbejde med FNs 17 verdensmål. Ud fra rapporten ”Better Business, Better World” fra The Business Comission, har Udenrigsministeriet udarbejdet deres egen rapport, som indikerer, at der er et forretningspotentiale for danske virksomheder på 400 milliarder kr. frem til 2030.

Du kan finde mere om Udenrigsministeriets rapport her.

Omstil jer eller dø

Den anerkendte hollandske forretningskvinde og forfatter, Marga Hoek, nævner i sin bog ”The trillion dollar shift” (2018) at markederne for bæredygtighed går en lys fremtid i møde, hvorimod ikke-bæredygtige markeder vil blive mindre. Dette bakkes op af Dansk Erhverv og Dansk Industri. Tendensen flytter sig nemlig i disse år. I stedet for at se med begejstring på virksomheder, der arbejder på en platform af bæredygtighed, bliver en grøn forretningsmodel en naturlig forventning. Der vil i stedet blive set med kritiske øjne på virksomheder, som ikke opererer bæredygtigt.

”Vi er ved at nå det punkt, hvor man ikke længere kan klappe sig på skulderen over at være bæredygtig. Nu skal man til at forsvare, hvorfor man ikke er det”, mener Astrid Carl, direktør i Green Moves ApS.

Det er dermed at højeste nødvendighed, at man springer på det allerede kørende tog i de danske bestyrelses- og direktionslokaler og starter sin grønne strategiudvikling. Gør man ikke det, risikerer man at blive truet på sin eksistensberettigelse på markedet. Det handler om at åbne det forretningsmæssige fokus, pudse krystalkuglen og omstille sin forretning i tide, hvis man vil sikre virksomhedens fremtidige eksistens.

Dette ses eksempelvis i dagligvarehandlen. Her viste Danish Crown i 2019 fremtidssyn med deres lancering af en fars, der er halvt plantefars og halvt kødfars. Med navnet ”Grønt & Okse” fremhævede de det, som forbrugeren søgte – et grønnere alternativ. Det taler netop ind i tidsånden, hvor der sættes fokus på bæredygtigheden og hvor de grønne alternativer i højere grad fremhæves, som det første i forhold til de traditionelle og mindre bæredygtige løsninger.

Bæredygtighed er en nødvendighed

De danske virksomhedsledere og deres bestyrelser står altså i disse år over for en skillevej, hvor kompetencer og viden inden for bæredygtighed bliver et must. Der skal tænkes i nye løsninger i hele værdikæden for at kunne omstille sig til den fremtid vi går ind i. Her vil der være et bredere fokus på din virksomhed som en bæredygtig helhed. Det er kort sagt kommet dertil, at hvis man vil overleve og vækste i fremtiden, så kræver det, at man ikke kun tænker, men også handler i et perspektiv af bæredygtighed, FNs 17 verdensmål, cirkulær økonomi, bæredygtig governance og bliver en del af den grønne omstilling. Det er ikke længere ekstraordinært at være bæredygtigt Det er nødvendigt.

18.06.2021Green Moves

Sponseret

Sådan udarbejder du en klimastrategi

31.05.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighed skal ikke være en strategi i sig selv, for strategien skal hvile på bæredygtighed

17.05.2021Green Moves

Sponseret

Bliver du også mødt af krav om CO2-dokumentation?

29.04.2021Green Moves

Sponseret

Er du i tvivl om der er forretning i at være bæredygtig?

16.04.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighedsstrategier skal føre jer tættere på de nye markeder

06.04.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighed er et krav til bestyrelser