28.09.2022 | Medarbejder
Bingospil skubber medarbejdere til bæredygtige fremskridt
På kontorerne hos dentsu danmark har man introduceret bæredygtighedsbingo, som skal nudge medarbejderne til at tage det grønne valg i hverdagen – både på og udenfor arbejdspladsen.
Det bæredygtige bingospil giver kollegaerne noget andet at snakke om og mulighed for at inspirere hinanden, oplever CEO, Ulrik Petersen. Foto: 123RF
”Fuld plade!”
Det er ikke en række perfekt udtrukne tal, der får medarbejderne til at opkræve deres præmie under kontorets bingospil hos dentsu. Det er i stedet deres egne gode gerninger, der er tallene, og som i sidste ende kan vinde dem et restaurantbesøg.
Marketingsbureauet har nemlig videreudviklet det årlige julebingospil til en grøn udgave, der gennem en periode opmuntrer medarbejderne til at være lige det grønnere i sin hverdag.
”Dynamikken er lidt ligesom, når man spiller bingo med tal og sidder og holder øje med hinandens plader. Det samme sker her. “Okay, du løste den opgave med at lave tre nye vegetarretter. Hvad har du lavet?” Så det giver fællesskab, og samtidig er der et konkurrence-element i det, som giver ekstra motivation deltagerne imellem,” fortæller Ulrik Petersen, der er CEO i Dentsu Danmark, om spillet til mediet Markedsføring.
Læs også: Salling åbner gratis cykelbibliotek til medarbejdere
Den første, der udfører alle bingopladens tyve opgaver, vinder retten til at råbe ”Bingo” såvel som et besøg på en bæredygtig restaurant eller nyt bæredygtigt produceret sengetøj. Opgaverne lyder blandt andet: ”Jeg bruger genanvendelige alternativer til stanniol” eller ”Næste uge minimerer jeg mit madspild til maksimalt at fylde, hvad der kan være i en margretheskål”.
Dermed spiller ’Bæredygtig Bingo’ også ind i alle medarbejdernes private liv udenfor kontorets fire vægge, hvilket netop er en taktik, der er aktivt valgt af ledelsen.
”Det kan ikke nytte noget, at vi kun ændrer ting på vores arbejdsplads. Vi er nødt til at ændre ting i forhold til den måde, vi forbruger og lever på i privaten. Vi hjælper vores kunder med grønne løsninger, og derfor bliver vi også nødt til selv at tage et ansvar. Det starter med os, hvis vi vil gøre en forskel for kunderne,” siger Ulrik Petersen.
Det får dog ingen negative konsekvenser, hvis man ikke formår at tikke nogen af de bæredygtige bingobokse, ligesom spillet bygger på en tillid til, at kollegaerne rent faktisk eksempelvis mindsker sit madspil.
”Jeg oplever, at medarbejderne får noget andet at tale om, nogle andre emner, de har nogle andre snakke. Og lige pludselig kan man være med til at inspirere hinanden inden for nye områder, og det kan måske hjælpe folk med at lære hinanden lidt bedre at kende. Men man skal nu også bare tage det for, hvad det er. Et sjovt og godt tiltag, som også gør noget godt for miljøet,” afslutter Ulrik Petersen, der opfordrer andre virksomheder til at give sig i kast med lignende initiativer på deres arbejdsplads.
- KCP
Klima, miljø og energi

Regeringsinitiativ om mere grøn energi er endnu ikke indfriet
For at øge tempoet på opførelsen af vedvarende energi afsatte et politisk flertal sidste år 28 millioner til et nyt grønt partnerskab. Men det endnu ikke blevet en realitet, og nu risikerer pengene at gå til spilde, lyder kritikken blandt andet.
Kommunikation

Sådan får du et bæredygtigt webdesign
Internettet står for en voksende andel af globale drivhusgasemissioner. I dette perspektiv er dit eget webdesign ikke helt ligegyldigt: For internettet kan også gennemgå en grøn omstilling.
Supply chain

Uinteresseret marked skubber cirkulær kunstgræsproducent i ny retning
Den cirkulære forretningsmodel kan synes oplagt, men der er ikke altid et marked til det. Det har man opdaget hos Re-Match, der skiller kunstgræsbaner ad til genanvendte materiale.
Kommunikation
Sådan får du et bæredygtigt webdesign
Internettet står for en voksende andel af globale drivhusgasemissioner. I dette perspektiv er dit eget webdesign ikke helt ligegyldigt: For internettet står også for døren af en grøn omstilling.
Samfund

Nye, grønne regnemodeller skal mindske klima og biodiversitetsskader
Hidtil har omkostninger for naturen ikke indgået i økonomisk politik. To nye værktøjer vil gøre op med dette. Finansministeriet vil begynde at arbejde med modellerne i løbet af 2023. Andre lande og OECD følger spændt med.
Supply chain

4 ud af 5 af Europas transportvirksomheder ønsker at gøre deres flåde grønnere
83 procent af europæiske virksomheder vil skifte til f.eks. eldrevne køretøjer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af AddSecure. Men bekymringer om rækkevidden og omkostninger spænder ben for udviklingen.