Bingospil skubber medarbejdere til bæredygtige fremskridt
På kontorerne hos dentsu danmark har man introduceret bæredygtighedsbingo, som skal nudge medarbejderne til at tage det grønne valg i hverdagen – både på og udenfor arbejdspladsen.
”Fuld plade!”
Det er ikke en række perfekt udtrukne tal, der får medarbejderne til at opkræve deres præmie under kontorets bingospil hos dentsu. Det er i stedet deres egne gode gerninger, der er tallene, og som i sidste ende kan vinde dem et restaurantbesøg.
Marketingsbureauet har nemlig videreudviklet det årlige julebingospil til en grøn udgave, der gennem en periode opmuntrer medarbejderne til at være lige det grønnere i sin hverdag.
”Dynamikken er lidt ligesom, når man spiller bingo med tal og sidder og holder øje med hinandens plader. Det samme sker her. “Okay, du løste den opgave med at lave tre nye vegetarretter. Hvad har du lavet?” Så det giver fællesskab, og samtidig er der et konkurrence-element i det, som giver ekstra motivation deltagerne imellem,” fortæller Ulrik Petersen, der er CEO i Dentsu Danmark, om spillet til mediet Markedsføring.
Læs også: Salling åbner gratis cykelbibliotek til medarbejdere
Den første, der udfører alle bingopladens tyve opgaver, vinder retten til at råbe ”Bingo” såvel som et besøg på en bæredygtig restaurant eller nyt bæredygtigt produceret sengetøj. Opgaverne lyder blandt andet: ”Jeg bruger genanvendelige alternativer til stanniol” eller ”Næste uge minimerer jeg mit madspild til maksimalt at fylde, hvad der kan være i en margretheskål”.
Dermed spiller ’Bæredygtig Bingo’ også ind i alle medarbejdernes private liv udenfor kontorets fire vægge, hvilket netop er en taktik, der er aktivt valgt af ledelsen.
”Det kan ikke nytte noget, at vi kun ændrer ting på vores arbejdsplads. Vi er nødt til at ændre ting i forhold til den måde, vi forbruger og lever på i privaten. Vi hjælper vores kunder med grønne løsninger, og derfor bliver vi også nødt til selv at tage et ansvar. Det starter med os, hvis vi vil gøre en forskel for kunderne,” siger Ulrik Petersen.
Det får dog ingen negative konsekvenser, hvis man ikke formår at tikke nogen af de bæredygtige bingobokse, ligesom spillet bygger på en tillid til, at kollegaerne rent faktisk eksempelvis mindsker sit madspil.
”Jeg oplever, at medarbejderne får noget andet at tale om, nogle andre emner, de har nogle andre snakke. Og lige pludselig kan man være med til at inspirere hinanden inden for nye områder, og det kan måske hjælpe folk med at lære hinanden lidt bedre at kende. Men man skal nu også bare tage det for, hvad det er. Et sjovt og godt tiltag, som også gør noget godt for miljøet,” afslutter Ulrik Petersen, der opfordrer andre virksomheder til at give sig i kast med lignende initiativer på deres arbejdsplads.
- KCP